آتشی که خاموش نشد
آتشی که خاموش نشد
این برای چندین و چندمین بار در سال‌های اخیر، روستای امامزاده ابراهیم گیلان دچار حریق شد و بیش از ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری به طور کامل در آتش سوختند.

 

تیرنگ:

آتش سوزی بامداد پنجشنبه ( ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در روستای گردشگری امام‌زاده ابراهیم شفت واقع در غرب گیلان منجر به خسارت گسترده و از بین رفتن ۱۲۰ خانه، مغازه و واحد اقامتی شد.
روستای گردشگری امام زاده ابراهیم شفت در ۴۸ کیلومتری رشت در دهستان چوبر در منطقه سردسیری و در دامنه کوه اسلار و ونی قرار دارد که به سبب وجود ساختمان‌های زیبا، رنگارنگ و چوبی چندین طبقه و چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، همه ساله در بهار و تابستان میزبان گردشگران و زائران است.

این برای چندین و چندمین بار در سال‌های اخیر، روستای امامزاده ابراهیم گیلان دچار حریق شد و بیش از ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری به طور کامل در آتش سوختند.

روستای امامزاده ابراهیم شفت که به‌واسطه بافت چوبی، مستعد آتش‌سوزی است،
اولین بار نیست که قربانی آتش سوزی شد در این باره در سال ۹۲، بیش از ۴۰ باب مغازه و ۵۰ واحد مسکونی دچار حریق شد و یک نفر جان باخت. در سال ۹۶ هم ۹ باب مغازه و ۷ منزل مسکونی در امامزاده ابراهیم در آتش سوخت.
اگرچه اعلام شده که حریق از سیستم سیم کشی یک نانوایی آغاز و به ساختمان‌های مجاور سرایت کرده است، با این حال هنوز عمدی یا غیرعمدی بودن این آتش‌سوزی بزرگ مشخص نشده است.
همان‌گونه که گفته شد، این اولین آتش‌سوزی بزرگ در امامزاده ابراهیم نیست و شاید آخرین آن هم نباشد.
با وجود مستعد بودن این روستای تاریخی و گردشگرپذیر برای آتش‌سوزی، عدم وجود ایستگاه آتش‌‎نشانی مجهز در این منطقه علی‌رغم وعده‌هایی که هر بار پس از هر آتش‌سوزی داده شده است، ابهامی است که باید به آن پاسخ داده شود.

همین عدم وجود تجهیزات اطفای حریق در این روستای توریستی باعث شد تا نیروهای آتش‌نشانی از شفت، احمدسرگوراب، نصیرمحله، رشت و فومن برای اطفاء حریق اعزام شوند و تا به آن جا برسند، کار از کار گذشته و بیش از ۱۳۰ واحد در آتش سوختند و خاکستر شدند.

از سویی دیگر مشخص نیست مدیریت بحران استانداری گیلان تاکنون چه اقداماتی برای کاهش خطر آتش‌سوزی در چنین مناطقی انجام داده است؟ آیا اساسا به فکر این موضوع افتاده‌اند؟ آیا خود را در قبال آن روستانشینی که در کمتر از چند دقیقه، تمام زندگی‌اش خاکستر شد، مسئول می‌دانند؟

✓ ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه

استاندار گیلان با اشاره به انجام ارزیابی نهایی خسارت از سوی متولیان بیمه در امامزاده ابراهیم شفت گفت: ۱۱۸ واحد پوشش بیمه‌ای داشتند.

اسدالله عباسی در نخستین نشست اعضای هیأت دولت با استانداران سراسر کشور به ریاست حجت الاسلام رئیسی که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، با ارائه گزارش به ریاست محترم جمهوری در خصوص میزان خسارت وارد شده در حریق امام زاده ابراهیم شفت اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های اولیه انجام شده توسط بنیاد مسکن استان با همکاری دهیاری روستای امامزاده ابراهیم شفت در حادثه آتش سوزی این روستا ۳۸۹و احد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان کامل تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد و نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم (ع) آغاز شده است.

وی با ابراز خرسندی از دستور وزیر محترم کشور در خصوص پرداخت تسهیلات به افراد آسیب دیده در حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت و حمایت دولت از این افراد افزود: یکی از مهمترین مباحث پیگیری موضوع پوشش بیمه‌ای آنها بود که ارزیابی‌ها انجام و کار تشکیل پرونده توسط کارشناسان بیمه نیز اتمام یافت تا پرداخت خسارت انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا، ۱۱۸ واحد پوشش بیمه‌ای داشتند و تعدادی از خانوارها نیز بیمه نبودند، لذا ارزیابی‌های نهایی از سوی متولیان بیمه ار منطقه حادثه دیده امامزاده ابراهیم (ع) شفت انجام شده و به زودی روند پرداخت آغاز می‌شود.

عباسی با بیان اینکه خودروی آتش‌نشانی در امام زاده ابراهیم شفت مستقر بوده است، گفت: با هماهنگی استانداری گیلان در ۲ و نیم سال گذشته همواره با توجه به گردشگرپذیر بودن امام زاده ابراهیم (ع) شفت، یک دستگاه ماشین آتش نشانی در آنجا مستقر بوده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده درباره عدم استفاده از خدمات اطفای حریق گفت: برای جبران عدم تکرار چنین حوادثی، مقرر شد در جذب نیرو برای آتش نشانی در روستای امام زاده ابراهیم شفت برای انجام خدمات این بخش، اقدامات لازم صورت گیرد
انتظار می‌رفت که پس از آتش‌سوزی‌های هولناک چندین باره در این منطقه، فکر و تمهیدات اساسی برای جلوگیری از تکرار این وقایع و یا کاهش خسارت‌ها صورت گیرد، اما گویا درس عبرت گرفتن از اتفاقات، جایی در برنامه‌های مسئولان ندارد!
مسلم است عدم ســاماندهی و نظارت بر ســاخت و ســازهای غیراســتاندارد و ایمــن در گذشــته و نداشتن آمادگی برای اطفای حریق در منطقه، نشان از عمق فاجعه مدیریتی دارد.