یکماهی که سه ماه شد! / ابهامات راه اندازی مجدد ساری کارت
یکماهی که سه ماه شد! / ابهامات راه اندازی مجدد ساری کارت
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری 90 روز قبل در گفتگو با تیرنگ عنوان کرد: نواقص ساری کارت در حال رفع شدن است و در آینده نزدیک -کمتر از یک ماه- شاهد فعالیت مجدد آن خواهیم بود. اگر همه وعده های این سازمان و دیگر سازمان های شهرداری ساری اینگونه وعده سرخرمن باشد که فاجعه است.

تیرنگ نیوز- مجید ساجدی فر: «کارت شهروندی» یکی از بهترین خدماتی بود که در این روزگار کرونایی می توانست بسیار به کار شهروندان آید تا از تبادل پول نقد به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتقال ویروس جلوگیری شود و عاملی باشد برای ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه.

در سال های اخیر، رونمایی از«کارت شهروندی» با عنوان ساری کارت می رفت تا حدود زیادی به حل معضل جابجایی وجه نقد در مرکز استان مازندران کمک کند.

این کارت و دستگاه های نصب شده اش در سطح شهر، قابلیت خرید شارژ، انتقال وجه، پرداخت کرایه اتوبوس، خرید نان از برخی نانوایی ها و خرید از فروشگاه های مشمول این طرح را داشتند.

اما ساری کارت با وجود هزینه‌های بسیار سنگین و سر صدای زیاد آن، هنوز در جامعه جا نیفتاده بود که ناکام ماند. ضعف در اطلاع رسانی و توجیه مردم و رانندگان در این حوزه، از مهمترین موانع نهادینه شدن آن در بین شهروندان بود و رفته رفته به حال خود رها شد تا جایی که برخی از رانندگان تاکسی که به شیوه دریافت پولشان از سازمان تاکسیرانی و کسر مبلغی از حسابشان بابت هر تراکنش از سوی بانک عامل، اعتراض داشتند، نسبت به جمع‌آوری این دستگاه‌ها اقدام کرده و دستگاه‌های موجود روی تاکسی‌ها هم قابلیت استفاده ندارد و صرفا جنبه نمایشی و تزئینی دارد. در نتیجه اقدامات سازمان فناوری شهرداری نیز در باب ساری کارت ابتر ماند.

روزنامه تیرنگ در 12 مرداد امسال در گزارشی با عنوان «ساری کارت شکست» به ناکامی ها و اما و اگرهای پرداخت الکترونیکی شهروندی مرکز مازندران پرداخت. (اینجابخوانید)

گزارشی که انتشار آن واکنش رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری را در پی داشت. ( اینجا بخوانید)

سید سعید حسینی در گفتگو با تیرنگ اظهار کرد: اینکه گفته می شود طرح ساری کارت برای همیشه کنسل شد، صحت ندارد. ایراداتی در سازوکار این کارت شهروندی وجود داشت که صدد رفع آن هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از این نواقص به خود دستگاه مرتبط است، افزود: دستگاه موردنظر نیاز به روز رسانی دارد. در این رابطه با شرکت مستقر در تهران، جلسه ای داشتیم و نرم افزار جدید در حال طراحی است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری تصریح کرد: نرم افزار جدید طوری طراحی می شود که دستگاه، مختص یک کارت عابر یا یک بانک نباشد و زمان انتقال پول از حساب مسافر به راننده که قبلا 24 ساعت زمان می برد، آنی شود.

حسینی با بیان اینکه رانندگان در نرم افزار قبلی از این طرح استقبال نکردند و تمایلی به جهت روشن کردن دستگاه نداشتند، گفت: در نرم افزار جدید، رانندگان با عضو شدن در طرح شاپرک بانک مرکزی می توانند از خدمات دستگاه کارت خوان مغازه بهره مند شوند. مثلا دیگر بابت هر مسیر مبلغی از حساب آن ها کسر نمی شود و نیاز نیست رانندگان حتما در بانک خاصی حساب داشته باشد. بلکه دستگاه تاکسی ها عین دستگاه کارتخوان مغازه عمل می کند و با هر کارت شتابی قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه ساری کارت در ایام کرونا می توانست بسیار بکار آید، افزود: شرکت ما در حال رایزنی با چین جهت وارد کردن باتری آن است و بروکراسی اداری دریافت مجوز طراحی نرم افزار و نصب اپلیکیشن ادامه دارد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری تصریح کرد: نواقص ساری کارت در حال رفع شدن است و در آینده نزدیک -کمتر از یک ماه- شاهد فعالیت مجدد آن خواهیم بود.

از زمان انتشار اظهارنظر آقای حسینی در روزنامه تیرنگ تا امروز تقریبا 90 روز (سه ماه) گذشته و هنوز خبری از ساری کارت نیست.

طرحی که به گفته رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری قرار بود در کمتر از یک ماه مجددا راه اندازی شود.

اگر همه وعده های این سازمان و دیگر سازمان های شهرداری ساری اینگونه وعده سرخرمن باشد که فاجعه است!

انتظار می رود سعید حسینی رئیس سازمان مربوطه و حتی عباس رجبی شهردار ساری نسبت به مطالبه عمومی ساروی ها پاسخگو باشند.

گروه رسانه ای تیرنگ، آمادگی دریافت و انتشار نقطه نظرات سازمان مربوطه درباره علل محقق نشدن ساری کارت در موعد مقرر را داراست.