جوابیه آموزش و پرورش مازندران به درج یک مطلب در روزنامه تیرنگ
جوابیه آموزش و پرورش مازندران به درج یک مطلب در روزنامه تیرنگ
پس از درج یادداشتی وارده در روزنامه تیرنگ با عنوان «آمار معلمین معتاد چشمگیر است؟» روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش مازندران با ارسال جوابیه ای مکتوب به دفتر روزنامه تیرنگ به مطلب وارده واکنش نشان داد.

تیرنگ نیوز: پس از درج یادداشتی وارده در روزنامه تیرنگ با عنوان «آمار معلمین معتاد چشمگیر است؟» روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش مازندران با ارسال جوابیه ای مکتوب به دفتر روزنامه تیرنگ به مطلب وارده واکنش نشان داد.

جوابیه فرمانداری میاندورودبه درج یک گزارش

جوابیه راه و شهرسازی مازندران

جوابیه علوم پزشکی به درج یک گزارش

جوابیه راهداری استان مازندران

جوابیه مدیر پروژه بازسازی بیمارستان امام

پاسخ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری به گزارش تیرنگ

جوابیه اداره کل بنادر امیرآباد

جوابیه دامپزشکی مازندران به درج یک گزارش تیرنگ

پاسخ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری

پاسخ رئیس اتحادیه خبازان ساری

متن کامل جوابیه آموزش و پرورش استان مازندران به نقل از روزنامه تیرنگ در ادامه می آید:

بسمه تعالی

معلمی شغل پیامبران است و برای یک معلم همین افتخار بس که نبی رحمت (ص) در حدیثی متواتر، خود را معلم می داند آنجا که فرمود “انّما بُعِثتُ معلماً”.

اگر نباشد این سوختن و اشتیاقی که از جنس عشق ناب است، مگر معلمان می توانند روح و جان فرزندان را در زلال دانش شست و شوی دهند و به معنای دقیق کلمه، “انسان سازی” کنند؟ این از ارزش و جایگاه معلم است که همه برآن متفق القولند و  کسی سخنی غیر ازین نگفت.

اما درخصوص ارزیابی عملکرد معلمان، آموزگاران، دبیران و دستگاه تعلیم و تربیت استان نیز افکار عمومی را به چالش هایی که همین چندماهه اخیر، ناخواسته بر آموزش و پرورش آوار شد ارجاع می دهیم که چگونه مبتکرانه و خلاقانه پای به فضای مجازی گذاشتند و با تولید محتواهای درسی و به کار بستن انواع مسیرهای دسترسی تلاش کردند آموزش تعطیل نشود.

اگر آموزش و پرورش مازندران در ۹ ماهه اخیر  دستاوردهای مختلفی در استفاده از فضای مجازی اعم از سامانه مازندمحتوا، جشنواره مجازندران و شبکه آموزش دانش آموزی”شاد”، موفقیتهای بزرگی به دست آورد همه با همت همین معلمان و آموزگاران بود و باید دست مریزاد گفت به این نگاهبانان قلعه علم و دانش هرچند هیچ تجلیلی کفاف فداکاری آنان را نمی کند.

در چنین شرایطی که معلمان و آموزگاران فداکارانه به دل خطر زدند و در برخی موارد در کلاس های مجازی و در برخی موارد نیز به صورت حضوری و نیمه حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی سنگر دانش را مستحکم نگاه داشتند، با عنوان تحلیل رسانه ای، به این قشر فاضل و فرهیخته اتهام اعتیاد زدن، ظلم فاحشی است که موجی از خشم و انزجار در جامعه معلمان ایجاد کرده و اداره کل آموزش و پرورش مازندران به عنوان نماینده قانونی این عزیزان، حق هر نوع دفاع حقوقی را تکلیف خود می داند اما قبل از آن چند نکته را جهت تنویر افکار عمومی و دلجویی از معلمان فداکار ضروری می دانیم:

نخست اینکه چنین تحرکات کور و بی مبنایی در پوشش تحلیل رسانه ای، بر مبنای کدام آمار رسمی و تایید شده تکیه دارد و این رسانه از کدام مرجع قانونی به چنین سندی دست یافت که “آمار معلمان معتاد در مازندران چشمگیر است”؟ رسانه مورد نظر این آمار را از کجا دریافت کرد و مرجع رسمی که چنین آماری را در دست دارد چرا پیش از همه این آمار را به اداره کل آموزش و پرورش مازندران نداد و چرا اینگونه خوراک تبلیغاتی برای معاندان فراهم می کنید و ساده انگارانه گل به خودی می زنید؟ انگیزه شما چیست؟

دوم اینکه آیا ما به عنوان مسلمان و شیعه علوی که بر آبروی مومن تاکید ویژه دارند، مجاز هستیم با انگیزه های سیاسی و مطامع حقیر دنیایی، اخلاق را زیرپا گذاشته و درخصوص معلمان یا هر صنف دیگری اینگونه بی محابا و بی تقوا ادعای باطل کنیم؟

سوم اینکه دستگاه تعلیم و تربیت، دستگاهی است که ذینفعان بسیاری دارد و با مسائل و چالش های متعددی درگیر است، چالش هایی که در دوران کرونا، تکثیر شد و بر مسئولیت های معلمان، آموزگاران و کارکنان آموزش و پرورش اضافه کرد اما نتایج تاریخی و درخشان در کنکور ۹۹ و آزمون المپیاد علمی این سال نشان داد معلمان در خط مقدم جهاد و فداکاری حضور داشتند تا این دستاوردها حاصل شد. با کدام وجدان و با کدام رویکرد اخلاقی به معلمان اتهام اعتیاد می زنید و پاسخ شما به رشد همین دو شاخص علمی به عنوان نتیجه تلاش معلمان فداکار چیست؟

نکته چهارم اینکه جذب نیرو در همه دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، تابع سازوکار تعریف شده و از طریق آزمون و گزینش است و غیر از این مسیر، همه راه ها برای جذب نیرو آن هم در بخش حساس آموزشی، مسدود است و اگر صداقت دارید و شاهد تحقق تخلفی در آموزش و پرورش بندپی غربی یا هر شهرستان و منطقه ای بودید، چرا در قالب یک دلنوشته فاقد نام و بی هویت، سیاه نمایی می کنید و چرا آنرا به بازرسی آموزش و پرورش استان یا اداره کل بازرسی مازندران اعلام نمی کنید “تا سیه روی شود هر که در او غش باشد”؟

نکته آخر اینکه به طور کلی و مبهم سخن گفتن و همه چیز را آشفته و سیاه جلوه دادن، تنها زاییده یک ذهن زنگ زده با انگیزه های دم دستی است وگرنه اگر صداقت دارید و مسئولی را در آموزش و پرورش بندپی غربی می شناسید که به بیان شما خویشاوندان خود را وارد عرصه تعلیم و تربیت کرد و یا مدیریت و معاونت براساس مشی سیاسی و نزدیکی به فلان نماینده تقسیم شد، مصداق می آوردید یا مدارک و مستندات آن را به دستگاه های نظارتی ارجاع می دادید.

اداره کل آموزش و پرورش مازندران بارها بر استقبال از نقد سازنده و مشفقانه به عنوان رویکردی اساسی تاکید کرده است اما در مواجهه با سیاهنمایی های کور و خلاف واقع و به ویژه اتهام های بی مبنا به معلمان و فرهنگیان -این جهادگران سنگر خرد و دانش- حق پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می داند و در جهت احقاق حق معلمان اقدام خواهد کرد.

احسان شریعت/ رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران

منبع: روزنامه تیرنگ