تیرنگ، دکتر هادی ابراهیمی، مدیرکل صدا و سیمای مازندران و استاد دانشگاه:
کارکرد رسانه های سنتی با ظهور رسانههای جدید دیجیتال و گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات همزمان با افزایش سواد رسانه ای مخاطبان، تغییر کرده و سبب بروز الگوهای جدیدی در شیوه اطلاعرسانی و حرکت به سمت استفاده از ظرفیتها و قالب های متنوعی برای جذب بیشتر مخاطبان شده است، یکی از قالب های جذاب که اگرچه ظاهر و ساختاری ساده دارد اما با اقبال مخاطبان مواجه شده برنامههای گفتگومحور است که در موضوعات و مباحث مختلف قابلیت طرح و اجرا دارد، برنامههایی که با توجه به گستردگی موضوعات، ارزیابی و تحلیل همزمان و برآورده کردن نیاز مخاطبان در رشتههای مختلف از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است.
اقبال خوش مخاطبان به برنامههای گفتگومحور سبب شده است این برنامه ها در پایههای ساختاری و بدنه اصلی رسانه های کشورهای مختلف قرار بگیرد و رسانه ملی نیز در جایگاه بزرگترین و پرمخاطب ترین رسانه کشور گذشته از فیلم، سریال، قالبهای نمایشی مختلف، مستندها، برنامههای گزارشی و خبری، برنامه های گفتگو محور را به عنوان یکی از ژانرهای مرسوم و پرطرفدار تلویزیونی از مدتها قبل در کنداکتور روزانه خود قرار داده است اگرچه در مقایسه با رسانه هایی با مبنای لیبرالیست غربی که سودگرایی، فرد گرایی و محوریت سرگرمی مشخصه اصلی آن است رسانه ملی بر مبانی توحید اسلامی و اخلاق مدارانه در ساخت این برنامه ها تاکید دارد.برنامه های گفتگو محوری مانند “شیوه” ، ” جریان”، ” بدون توقف” و ” به اضافه یک” بخش هایی از تلاش های رسانه ملی در دوره تحولی برای باب کردن گفتگویبسیار صریح و بی پرده بوده است، برنامه هایی که در حوزه اندیشه، فرهنگ و سیاست با حضور کنشگران فرهنگی، اجتماعی و چهره ها و لیدرهای گروههای سیاسی از جناح های مختلف تولید و پخش شدند و نقش پررنگی در توسعه فضای فکری و فرهنگی جامعه ایفا کردند.اوج برنامه های گفتگو محور رسانه ملی در دوره انتخابات اخیر شکل گرفت، زمانی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی علاوه بر راه اندازی بیش از 200 کانال انتخاباتی، تولید و پخش برنامه های مناظره و گفتگو محور را با حضور نامزدهای انتخاباتی، فعالان جریانت سیاسی و فرهنگی با گرایش های مختلف و گاه متضاد در دستور کار قرار داد، برنامه های گفتگو محوری که با تضارب آرا و تولید تفکر انتقادی مبتنی بر اخلاق، زمينه ساز رشد و بالندگی انديشه ها و جلوگیری از غوغاسالاری و آشوب آفرينی های فكری و سياسی در جامعه شده بود.
اقدام رسانه ملی در راه اندازی برنامه های گفتگو محور و مناظرات شفاف انتخاباتی زمانی اجرا شد که رسانه های معاند و برخی افراد و گروه های وابسته به آن بدنبال ایجاد سیاستزدگی و سیاستزدائی در جامعه تلاش می کردند فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را با پیوند دادن به مباحث اقتصادی، به سکوت مرداب گونه یا تلاطم گردابوار تبدیل کنند و با خلق آشفتگی های ذهنی در جامعه ، سطح تفکر سیاسی و اجتماعی افراد را پائین آورده و با ایجاد درگیریهای غلط و منحط فکری افراد را از حضور در انتخابات مایوس کنند.اینکه علاوه بر رسانه ملی برخی نهادهای فرهنگی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با هدف تسهیل گفتگوهای آزاد، منطقی و سالم، حمایت از مناظره ها بدون هتک حرمت و تخریب و گفتگوهای هدفدار، قاعده مند و نتیجه بخش، اقدام به راه اندازی خانه ملی گفتوگوی آزاد کرده است، گامی اصولی برای طرح منطقی و قانونی مطالبات اجتماعی و تحلیل زمینههای آن و پاسخگویی به آن، که درذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت استاد عزيزم جناب آقای دکتر رحیم پور ازغدی تشکیل شده است و آن را به فال نیک می گیرم.
حقیر براین باور هستم که این جریان بالنده فکری ومعرفتی، نه خانه سیاستزدگان خواه بود و نه آسایشگاهی برای سیاستزدایی ازجامعه ایرانی، چرا که هر دوی این تفکربیمارگونه ومنفعت طلبانه، فضای فکری و عمومی جامعه را به مرداب سکوت یا گرداب تلاطم میکشاند و در هر بلبشو، این صاحبان بلاشرط قدرت و ثروت و فاقدان اخلاق و فضیلت وعلم هستند که جریان افکار عمومی رابدست می گیرند و درروایتی ناهمگن با ارزشها و هنجارهای عمومی پذیرفته شده جامعه به بازتولید سرمایه اجتماعی درجامعه لطمه وارد می کنند، هدف از راه اندازی خانه ملی گفتگو در درجه اول باید ارتقای سطح کنشگری و مطالبه گری درجامعه و دوم ازدياد سطح تفکر اجتماعی و عقلانيت ملی باشد تا در وانفسای سیاست زدگی وبیراه رفتن ها ماموریت های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب در سطوح خوانش و کنش گری گم نشود و مأموریتها اصلی گام دوم انقلاب اجرایی شود.