سهم مازندران از آزادراه
سهم مازندران از آزادراه
پروژه آزادراه تهران - شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت، اما این وعده عملی نشد.

 

تیرنگ، سرویس شهرستان‌ها:
استان مازندران پرتردد ترین استان بوده و هر ساله با حجم بالای تردد و مسافرت گردشگران روبروست. به همین جهت نوسازی و ساخت راه از جمله پروژه آزادراه تهران – شمال در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پروژه آزادراه تهران – شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت، اما این وعده عملی نشد.

در دولت سیزدهم هم البته تکمیل باند رفت منطقه دو آزادراه تهران – شمال، چند بار به زمان دیگری موکول شد؛ ازجمله اینکه وعده داده شده بود تا پایان سال ۱۴۰۱، این آزادراه بازگشایی شود؛ اما در نهایت ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران – شمال به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه و افزایش ایمنی سفر طراحی و اجرا شد.

البته باند برگشت آزادراه هنوز عملیاتی نشده؛ اما مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی -درباره مسیر برگشت فاز دوی آزادراه تهران – شمال وعده داده که مسیر برگشت فاز دوم آزادراه تهران – شمال تا دهه فجر سال آینده افتتاح می‌شود. به گفته او، تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی می‌ماند که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود. به گفته محمود ملازینل – مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها – کار مطالعاتی منطقه سوم آزادراه تهران – شمال در حال انجام است و مذاکرات اولیه با چین انجام شده تا در قبال تهاتر نفت، کار مهندسی منطقه سه را اجرا کنند؛ با وجود این در قراردادها ذکر شده که برای این پروژه ۸۰ درصد از پیمانکاران ایرانی استفاده شود

قطعه چهار آزاد راه تهران – شمال به طول ۲۳ کیلومتر حد فاصل مرزن آباد – چالوس در سال‌های اخیر به بهره برداری رسید و مسوولان وقت در آیین افتتاح این طرح ملی گزارش دادند که چالوس به موازات ساخت این آزاد راه باید به عنوان قطعه پنجم تعریف شود و اعتبارات ملی برای توسعه زیرساخت‌های آن اختصاص یابد که متاسفانه چنین نشد.
بسیاری از کارشناسان امر معتقدند به تناسب ساخت آزاد راه تهران – شمال افزون بر مزیت‌های فراوان این طرح، همچنین در صورت فراهم نشدن امکاناتی نظیر توسعه شبکه‌های حمل و نقل، تقویت امکانات امنیتی و انتظامی، فرهنگی و هنری، آموزشی، محیط زیست و ساماندهی فاضلاب و زباله اجرای کامل این طرح زیرساختی ملی می‌تواند عاملی تهدیدزا برای شهروندان غرب مازندران به ویژه چالوس به شمار آید.

برابر آمار روزانه دست کم ۵۰ هزار خودرو در آزاد راه تهران – شمال تردد دارند که چالوس به عنوان اولین نقطه شهری غرب مازندران است که در انتهای مسیر جنوب به شمال این آزاد راه قرار دارد

✓اختصاص یک روز از در آمد عوارضی قطعه چهار آزاد راه

در این پیوند رئیس شورای شهر چالوس گفت : نامه نگاری بابت اختصاص یک روز از در آمد عوارضی قطعه چهار آزاد راه حد فاصل مرزن آباد – چالوس از مسوولان بنیاد مستضعفان شده منتهی هنوز نتیجه نداده است.

آرش رضوی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با بودجه سالانه شهرداری نمی توان طرح‌های کلان توسعه‌ای برای برون رفت از تهدیدات آزاد راه به ویژه ترافیک اقدامی کرد و در این ارتباط شورای این شهر برای رفع پیامدهای منفی این آزاد راه از مسوولان به ویژه بنیاد مستضعفان در خواست کرده بودجه‌ای از محل عوارضی آزاد راه تهران – شمال در محدوده این شهر را بابت این موضوع اختصاص دهند که متاسفانه تاکنون این پی گیری نتیجه نبوده است.

رئیس شورای شهر چالوس گفت: در دهه ۸۰ کتابچه طرح پیامدهای آزاد راه تهران – شمال فرصت یا تهدید (چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ چالوس) از سوی استادان دانشگاه آزاد اسلامی این شهر تهیه و تدوین شد.
وی افزود: با اینکه تکمیل این آزاد راه می‌تواند منطقه را به لحاظ سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار متحول کند اما در صورتی اگر توسعه زیرساخت‌های این شهر به تناسب ساخت این آزاد راه انجام نگیرد تکمیل آزاد راه می‌تواند تهدید زا باشد.
رضوی توضیح داد : به عنوان نمونه آنچه گزارش شده حدود ۱۷۰ هزار خودرو با پلاک چالوس در این شهر ثبت شده و حدود ۲۰ درصد هم مربوط به خودروهای غیر بومی متعلق به خوش نشینان است و با وضعیت موجود در ۲ سال آینده این شهر جزو منطقه ۲ تهران خواهد بود و بسیار نگران کننده است.

✓ بیش از هزار میلیارد تومان بودجه چالوس تصویب شد

وی همچنین از تصویب بودجه سال جاری به مبلغ حدود یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت : این بودجه در کمیته انطباق فرمانداری چالوس تصویب شد و بودجه سال گذشته هم حدود ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است.

این مقام مسوول، احداث رینگ شهری مسیر حلقوی خیابان شهید زندی تا سردار سلیمانی، ساخت مسیر حلقوی در محدوده ساحلی از کمربندی با ایجاد راه‌های موازی، تقاطع شهیدان توسلی در جوار دانشگاه حلی، بلوار رادیو دریا، فرج آباد، پل آب نما از خیابان ۱۷ شهریور را از مهم ترین اقداماتی معرفی کرد که در این دوره شورا تاحدودی انجام گرفته است.