تیرنگ، رضا شریعتی:
شهروند خبرنگار روزنامه تیرنگ در تماس با خبرنگار گروه رسانهای تیرنگ از ترافیک محورهای مواصلاتی مازندران گلایه کرد.
ولیپور نوشت: داستان ترافیک محورهای ورودی مازندران، حدیثی مکرر و تلخ است. همه ساله همزمان با تعطیلات پایتخت نشینها از محورهای مختلف راهی مازندران میشوند و حجم ورودی خودروها به حدی است که کاری از پلیس هم ساخته نیست. با پایان یافتن تعطیلات علاوه برخستگی و دلزدگی ترافیک و به هدر رفتن وقت و فرصت، زباله در استان برجای میماند و گاه خبرهای ناخوشایند غرقی در دریا.
در این شرایط راه قفل شده و مردم گرفتار در ترافیک میشوند، این ترافیک مختص یک شهر در مازندران نیست و تمام شهرهای استان را درگیر میکند غرب مازندران نیز از قاعده مستثنی نیست.
اکنون برای حل این معضل احداث آزادراه چالوس – رامسر که علاجِ درد مزمن ترافیکِ غرب مازندران است در مرحله نهایی طراحی قرار گرفته و پیگیریها برای تامین مالی و شتاب در عملیاتی شدن آن در جریان است.
در همین پیوند استاندار مازندران در تازهترین اظهارنظر گفت: که طراحی آزادراهِ چالوس به رامسر توسط مهندسان مازندرانی انجام و هم اکنون در مرحله نهایی طراحی قرار دارد.
سید محمود حسینیپور با شاره به اهمیت تامین مالی این طرح افزود: طراحی این پروژه توسط مهندسان توانمندِ مازندرانی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در مرحله نهایی قرار گرفته و در حوزه تامین مالی آن نیز چند بانک ایرانی انتخاب و نشستهایی با این بانکها برگزار شد. از سوی دیگر به تازگی نیز بحث فاینانس از کشور چین نیز مطرح شد که چنانچه با طرف چینی به جمعبندی نهایی برسیم این طرح در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد.
نماینده عالی دولت با اشاره به اهمیت پیشبینی طرحی برای امتداد آزاد راه تهران_شمال و رفع گرههای ترافیکی غرب مازندران در توضیح بیشتر گفت: آزاد راه تهران – شمال شامل چهار فاز است که فاز چهار این محور در گذشته به بهرهبرداری رسید. اخیرا نیز قرارداد اجرای فاز سه این مسیر با حضور رییس جمهور منعقد و در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت.
حسینیپور با اشاره فراوانی خودروهای ورودی به غرب مازندران و لزوم پیشبینی زیرساخت جادهای برای رفع گرههای ترافیکی و پیشگیری از بحران خاطرنشان کرد: به همین دلیل فاز ۵ را در مسیر آزاد راه چالوس به رامسر تعریف کردیم تا در آینده که بزرگراه تهران_شمال تکمیل شد در این منطقه با بحران و معضل ترافیک مواجه نشویم.
✓ یکی از مهمترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راهها است
سید شمسالدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد یکی از مهمترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راهها اعلام کرد و گفت: با پیگیریهای انجام شده برای کاهش این مشکل در غرب استان پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد.
وی افزود: سال ۱۳۹۹ توانستیم مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را برای این پروژه دریافت و برای این طرح مهم زیرساختی غرب مازندران کد اعتباری در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شد که این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ثبت شد.
✓ در ترافیک سه عامل انسان، محیط و وسیله نقلیه موثر هستند
ادهمی، جامعه شناس در گفت و گو با تیرنگ گفت: ترافیک این پدیده اجتماعی با بروز مشکلاتی چون اتلاف وقت، هدر دادن فرصتهای مناسب زندگی، آلودگی صوتی و هوایی، هدر رفتن سرمایهای ملی مانند انواع سوختهای لازم، مشکلات روحی و روانی، ناراحتیهای عصبی همراه است.
وی افزود: در استان ما با پدیدهای به نام ترافیک روبرو هستیم که سه عامل انسان، محیط، وسیله نقلیه را در رابطهای تنگاتنگ و پیچیده با یکدیگر قرار میدهد
این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: مدیریت فرهنگی با ارائه راهکارها و استراتژیهای اجتماعی در ارتقاء فرهنگ ترافیک موثر است.
وی ادامه داد: لازم است رسانههای جمعی با توجه به نقش خاصی که در بهبود فرهنگ ترافیک دارند، بیشتر به تغییر نگرش رفتار ترافیکی شهروندان بپردازند و بتوانند در جهت تقویت فرهنگ صحیح از طریق ساخت برنامههای جذاب و متنوع همراه با پیامهای فرهنگی و اجتماعی متناسب با آن به امر متقاعد سازی پرداخته و به سمت اصلاح رفتار و انجام رعایت فرهنگ ترافیکی شهروندان را ترغیب کنند.
برای چندمین بار میگوییم از نکتههای کلیدی که الان مازندران با آن روبه روست بحث گره خوردن ترافیک در درون استان به علت گردشگری بودن مازندران است که سبب شده گردشگری برای مازندران خروجی نداشته باشد، به زعمِ این اگر زیرساخت مناسب ایجاد شود، اقتصاد گردشگری غرب مازندران متحول و چالش ترافیکی این منطقه تعدیل میشود.