جدال مسئولان گلستانی با قانون؟!
جدال مسئولان گلستانی با قانون؟!
تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که از درگیری لفظی محمدجوادساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده که مرکز شبه جزیره میانکاله است حکایت دارد! گفته شده این اتفاق وقتی افتاده که محیط‌بان برای ورود چند کامیون مصالح ساختمانی به جزیره درخواست مجوز کرده است.

 

تیرنگ
تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که از درگیری لفظی محمدجوادساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده که مرکز شبه جزیره میانکاله است حکایت دارد! گفته شده این اتفاق وقتی افتاده که محیط‌بان برای ورود چند کامیون مصالح ساختمانی به جزیره درخواست مجوز کرده است.
روز جمعه دهم آذرماه مأموران یگان حفاظت محیط زیست بهشهر بر اساس وظیفه قانونی مقابل افرادی که قصد عبور ادوات عمرانی و ساخت و ساز به جزیره آشوراده را داشتند، ایستادند.
این افراد که گفته می‌شود از کارکنان اداره کل گردشگری گلستان به ویژه عبدالجواد ساوری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند، در برابر ممانعت مأموران که از آنها مجوز ورود ابزار و ادوات و اجرای طرح گردشگری را خواستار شدند، به درگیری لفظی روی آوردند و این اقدام به درگیری فیزیکی انجامید.

آنطور که رسانه‌ها می‌گویند درگیری تا جایی ادامه یافت که ساوری در تماس با مدیران ارشد استان گلستان دستور جلب مأموران محیط زیست بهشهر را گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به ارائه توضیحاتی درباره ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی پرداخت و ضمن عذرخواهی از محیط‌بان، گفت: علت آنچه که در تنها جزیره شمال کشور و دریای خزر رخ داده است، گره ۲۵ ساله‌ای است که از زمان استان شدن گلستان این مشکل تبدیل به گره ناگشودنی شده وتاکنون هیچ دولتی قادر به حل و گشودن این گره و مشکل بین دو استان گلستان و مازندران نبوده است.

محمدجواد ساوری در خصوص درگیری لفظی با یک محیط‌بان در آشوراده اظهار کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ‌سفر سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری به جزیره آشوراده، آقای رئیسی دستور دادند که مشکل گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده هرچه سریعتر حل شود. با پیگیری دوساله تیم مدیریتی استان اخذ مصوبه ملی کارگروه طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده صورت گرفت و تمامی مجوزات لازم نیز اخذ شد اما برای شیرین کردن کام ملت به شیرینی خدمت دولت به ملت در آشوراده از روز جمعه شروع به عملیات اجرایی کردیم که متاسفانه با ممانعت و جلوگیری یگان حفاظت محیط زیست مازندران در جزیره مواجه شدیم که منجر به جدال با ماموران یگان مذکور شد.

او افزود: آنچه که واقع شد یک اختلاف درون‌خانوادگی بود که البته بعد از آن از یکدیگر عذرخواهی کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اضافه کرد: به نوبه خودم از این محیط‌بان عزیز عذرخواهی می‌کنم.

ساوری در پایان خاطرنشان کرد: از جامعه محیط‌بانان خدوم یگان حفاظت محیط زیست کشور عذر خواهی می‌کنم. همه ما سربازان جان برکف نظام مقدس جمهوری اسلامی تا پای جان هستیم.

✓محیط بانان میانکاله و آشوراده به وظیفه خود عمل کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: محیط بانان پناهگاه حیات وحش میانکاله و آشوراده به وظیفه قانونی خود عمل کردند.

عطااله کاویان با اشاره به دیدار با محمود تقی پور، محیط بان و مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله و مسعود راهدار محیط بان پناهگاه حیات وحش میانکاله، ضمن حمایت قاطع و دلجویی از این دو محیط بان وظیفه شناس، به تشریح اتفاقات روز گذشته در منطقه آشوراده پرداخت و گفت: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز جمعه ۱۰ آذرماه سال جاری، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله به همراه محیط بانان این پناهگاه، به هنگام گشت و کنترل منطقه مشاهده نمودند که نمایندگان ادارات بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به عنوان مدیریت یکپارچه پناهگاه حیات وحش میانکاله، با وارد کردن ادوات و تجهیزات راهسازی به جزیره آشوراده، قصد آغاز عملیات عمرانی را دارند.

وی ادامه داد: مأموران محیط زیست نیز ضمن رعایت ادب، متانت و شئونات اداری و با معرفی خود از آنان در خواست کردند تا قبل از ورود به منطقه و عملیات عمرانی مجوزهای لازم را ارائه کنند که متأسفانه این درخواست قانونی محیط بانان منطقه، مورد پذیرش مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان قرار نگرفت و نامبرده با تعرض به دو تن از مأمورین و گرفتن لباس آنان، با داد و فریاد و توهین به محیط بانان، جو پرتنش و ملتهبی را ایجاد کرد.

کاویان، ضمن محکوم کردن این رفتار از سوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با محیط بانانی که در حین انجام وظیفه بودند، افزود: در شرایط کنونی، که کشور بیش از پیش نیاز به همدلی و همراهی تمامی ارکان خود، اعم از دولت و مردم دارد، انجام چنین واکنش‌های منفی آنهم از سوی یک مقام رسمی دولتی، یقیناً به جایگاه نظام لطمه و موجب ایجاد تفرقه میان دو استان همجوار و همسایه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان تصریح کرد: قطعاً اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با جدیت، پیگیری‌های لازم از مبادی ذیربط را برای حمایت از شأن، جایگاه و حقوق محیط‌بانان در دستور کار قرار داد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران: محیط بانان پناهگاه حیات وحش میانکاله و منطقه آشوراده، به وظایف قانونی خود عمل کردند.