درخشش دانش آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی
درخشش دانش آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، گفت: جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان با هدف تربیت هنری، کشف، رشد و تقویت استعدادهای فرهنگی هنری و زیبایی‌ شناسی دانش آموزان و کارکنان است.

تیرنگ نیوز:

به گزارش خبرنگار تیرنگ، « سید سروش ساداتی جمالی » رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، با بیان اینکه جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان با هدف تربیت هنری، کشف، رشد و تقویت استعدادهای فرهنگی هنری و زیبایی‌ شناسی دانش آموزان و کارکنان است و موجب رشد و شکوفایی استعداد‌های هنری و فرهنگی آنان می شود در گفتگو با خبرگزاری گفت: این مسابقات فرصتی برای بالابردن اعتماد به نفس، تقویت توانمندی و هدایت استعدادهای توانبخشی و تحقق ساحت زیبا شناختی سند تحول بنیادین است و امیدواریم که اقداماتی از این جهت به تحقق آموزش و پرورش تمام ساحتی در مدارس کمک کند.

ساداتی با اشاره به اهداف برگزاري جشنواره فرهنگی هنری افزود: رسالت نظام تعليم و تربيت، پرورش انسان پرسش جويي است كه مي خواهد خود را از قيد و بندهاي بسيار رها كند و راه تكامل همه جانبه خود را فراهم سازد.

جمالی نقش و اهمیت برگزاری جشنواره فرهنگی هنری و ورزشی دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان را در رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و کارکنان و لزوم توجه به آن ضروری دانست.

ساداتی جمالی بسترسازی لازم و مناسب برای توسعه وارتقای فعالیت های ورزشی درسطوح گوناگون،  تقویت روحیه همکاری ومشارکت درانجام فعالیت های ورزشی ، ثبت توانمندی ها، تجربه اندوزی واستعدادیابی را از اهداف برگزاری این دوره از مسابقات عنوان نمود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تحقق بخشی اهداف سند تحول بنیادین در ساحت های زیبایی، شناختی و هنری، تقویت مهارت های گروهی، مدرسه محوری، حس هنری اعتماد به نفس، کار تیمی و مهارت های دیداری، شنوایی و فن بیان دانش آموزان و کارکنان را از اهداف دیگر برگزاری این جشنواره عنوان نمود.

جمالی با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنواره‌ فرهنگی هنری از ظرفیت این جشنواره‌ در جهت ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانش‌آموزی به هنر حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی از تولیدات هنری دانش‌آموزان یاد کرد.

این مقام مسئول با عنایت به اهمیت و نقش فعالیت های پرورشی، فرهنگی، هنری، ادبی، و ورزشی در جهت شناخت و پرورش استعدادها و خلاقیت های فرهنگی و در جهت ارتقای بصیرت افزایی دینی تأکید کرد: درخصوص مسابقات فرهنگی و ورزشی کارکنان نیز در بررسی‌های علمی فراوانی بر آثار مثبت این فعالیت‌ها در سلامت روحی  و جسمی و افزایش نرخ بهره‌وری در سازمان‌ها صحه گذاشته شده است.

جمالی تصریح کرد: مرحله استانی هجدهمین جشنواره فرهنگی، هنری در ۴۰ رشته برگزار شد که در این جشنواره ، تعداد ۱۱۳ نفر دانش آموزان در رشته‌های صنایع دستی، سوزن دوزی، بافت، عروسک سازی، چرم دوزی، نقاشی، دوخت و دوز، طراحی و گرافیکی، شعر خوانی، سرود همگانی، تک خوانی، تک نوازی، نگارگری، طراحی لباس، نمایش صحنه ایی، نمایش صحنه آبی و نماهنگ، نمایش عروسکی و …
و تعداد ۸۶ نفر کارکنان در رشته های عکاسی، فیلمنامه نویسی، گرافیک، قصه گویی، سفالگری، نقاشی، شعر و تشعیر، دل نوشته، خطاطی، طراحی-قلم زنی، سرود با یکدیگر به رقابت پرداختند و برگزیدگان مرحله استانی این جشنواره ( ۴۱ نفر دانش آموزان و ۴۰ نفر کارکنان ) به رقابت‌های کشوری اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: بیست و چهارمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان در ۳ رشته برگزار شد که در این دوره مسابقات تعداد ۲۵۰ دانش آموزان در رشته فوتسال و تعداد ۳۵۰ کارکنان در رشته های فوتسال، والیبال و داژبال در دو گروه مردان و بانوان با یکدیگر به رقابت پرداختند و تعداد ۱۰۰ نفر در این دو بخش دانش آموزی و کارکنان به عنوان برگزیدگان مرحله استانی به رقابت های کشوری اعزام می شوند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران توانایی ادراک و خلق زیبایی‌شناسانه انسان‌ها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسان‌ها و پاکی و بزرگی روح آن‌ها دانست و از نگاه عمیق هنری و زیبایی‌شناسانه دانش‌آموزان استثنایی که متأثر از ویژگی‌های روحی این دانش‌آموزان است، تجلیل نمود.

ساداتی در ادامه گفت: اهداف نظام تعلیم‌ وتربیت یکپارچه می‌باشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم‌وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان بسترهای رشد و کمال دانش‌آموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

 

جمالی اظهار داشت: اهمیت و نقش فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی در حفظ و تامین سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان استثنایی و همچنین در ارتقای سطح مهارت‌های زندگی، پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: بی گمان رویکرد فعالیت‌های پرورشی و ورزشی در آموزش و پرورش، نیل به تربیت همه‌جانبه و تمام‌ساحتی دانش‌آموزان با بهره‌جویی از این نوع فعالیت‌ها می‌باشد.

رئیس دستگاه تعلیم و تربیت استثنایی مازندران در پایان ضمن عرض تبریک به افتخارآفرینان از زحمات مدیران مدارس استان بابت ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت فعال دانش آموزان و کارکنان و از پیگیری وافر « نرگس ابراهیمی » کارشناس مسئول فرهنگی هنری و تربیت بدنی، « علی اکبر سعادتی راد » کارشناس تربیت بدنی و « مجید روشناس » کارشناس پرورشی در طرح ریزی برنامه و فراهم نمودن شرایط شرکت بهینه دانش آموزان و کارکنان نهایت تشکر و قدردانی را نمود.