تیرنگ نیوز : جلسه کمیسیون فرهنگی با حضور « سید سروش ساداتی جمالی » رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران و اعضای شورای شهر ساری با دستور کار بررسی مسائل مربوط به دانش آموزان و مدارس استثنایی بهصورت فوق العاده برگزار شد.
ساداتی جمالی در گفتگو با اعضای شورای شهر بیان داشت: عدالت تربیتی سطوح مختلف دارد که در نظام تعلیم و تربیت استثنایی باید به این موضوع توجه ویژه داشت، در واقع این سازمان نماد عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش است.
وی یادآور شد: توجه به تفاوتهای فردی و ساحتهای مختلف تربیتی و در نهایت انطباق شرایط تعلیم و تربیت از تامین نیروی انسانی تا فضا و تجهیزات آموزشی را باید برای این دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم کنیم.
جمالی با اشاره به اینکه در بیشتر مدارس آموزش استثنایی مشاور و نیروی توانبخشی وجود ندارد اظهار داشت: کمبود نیروی متخصص توانبخشی از جمله گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ و مشاور خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را تا حدودی دچار آسیب کرده است.
وی اظهار داشت: فضای درونی این مدارس برای جامعه هدف مناسب سازی شده اما در معابر و اماکن عمومی هیچ گونه مناسب سازی برای افراد با نیازهای ویژه انجام نشده است.
ساداتی تصریح کرد: این سازمان گروه های مختلفی از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان ناشی از کم بینایی و ناشنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد.
جمالی ابراز داشت: بیش از ۹۸۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (تلفیقی) با مشکلات جسمی و بهره هوش عادی در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند که درصورت وجود نیروی انسانی مناسب آموزش و پرورش استثنایی معلم رابط در اختیار آنها قرار می دهد.
وی، تسهیل دسترسی همه دانشآموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: رفتار با این دانش آموزان توسط مربیان و معلمان با آگاهی بخشی های لازم فرهنگسازی شده است و نگاه ترحم آمیزی وجود ندارد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران عدم مناسب سازی فضای آموزشی، سرویس بهداشتی و فقدان رمپ را از مشکلات پیشروی دانش آموزان (تلفیقی) در مدارس عادی برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی در مدارس عادی بستر مناسبی را برای پذیرش کودکان دارای معلولیت فراهم نکرده و اجرای این امر نیاز به صرف زمان، هزینه و سیاست گذاری های کلان دارد.
وی افزود: حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه معلولین هستند که دانش آموزان بخشی از آنها را تشکیل میدهند، بنابراین باید شرایط لازم را برای رشد و شکوفایی آنها فراهم کنیم، متناسب با نیاز دانش آموزان نه به دلیل دلسوزی باید در جهت رفع مسولیتهای اجتماعی خود برآییم.
جمالی عنوان کرد: دانش آموزان را باید واجد شرایط و توانمندی بدانیم، از این جهت در محور توسعه نصیب برابر آموزشی اقدامات مناسبی باید انجام شود. به این منظور در دور افتاده ترین مدارس صعب العبور استان امکان تحصیل دانش آموزان حتی در مدارس عادی هم مهیا شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران تصریح کرد: کیفیت بخشی و روزآمدسازی رشته های تحصیلی از دیگر اقدامات مورد توجه است، همچنین توسعه رشتههای مهارتی باید متناسب با تغییر و تحولات دنیای کار برای آنها مهیا شود.
سید سروش ساداتی با بیان اینکه مردمی سازی امری مهم در دولت سیزدهم است، ادامه داد: مردمی سازی در حوزه معلولین سالهاست که مورد توجه قرار گرفته است، اگر خیرین و مردم شریف نبودند پهنه خدمات به این گستردگی در استان ارائه نمیشد.
جمالی عنوان کرد: همچنین پیگیری قانون جامع برای حمایت معلولین مورد توجه قرار گرفته است، کارگروههای به این منظور در دولت سیزدهم ایجاد شده است که پیگیری این موضوع را با جدیت دنبال میکند و این جای بسی امیدواریست.
وی افزود: ۵۹ خدمت ستاره دار توانبخشی با ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی برای معلولین ایجاد شده است، همچنین سازمان بهزیستی برای افزایش رفاه معلولین اقدامات مناسبی انجام داده است که از جمله آن توافق با سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که افراد با معلولیت متکثر بتوانند از پهنه آموزشی استفاده کنند، فردی نباید به جهت محرومیت اقتصادی از تحصیل بازبماند.
رییس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه شهر بازی مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت نداریم، گفت: این موضوع پیگیری میشود که در این راستا جلسات با مجموعههای شهرداری پیگیری میشود و مصوبات را دنبال می کنیم.
در این جلسه همچنین ضرورت توجه به نیازهای معلولین از جمله معلولین مدارس استثنایی و معلولین شاغل از سوی اعضای شورای شهر مطرح و مقرر شد در جلسه بعدی کمیسیون فرهنگی، مصوبات و نتایج این جلسه عنوان گردد.
- منبع خبر : روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران