تیرنگ نیوز- سرویس اجتماعی: به تازگی دکتر عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اعلام مرگ ۲۰۲ نفر در حوادث رانندگی مازندران از ابتدای امسال تا پایان تیرماه گفت: «این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش داشت.
او افزود: بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی مربوط به شهرستانهای ساری با ۳۷، آمل با ۲۸ و بابل با ۱۹ مورد فوتی و کمترین آمار تلفات مربوط به فریدونکنار با یک فوتی گزارش شده است.
دکتر عباسی گفت: ۴۲۰۰ نفر نیز در این مدت در حوادث رانندگی مصدوم و به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴ درصد بیشتر شده است/ به نقل از فارس».
اگرچه جولان ویروس کرونا و پیک های متوالی آن، موجب اعمال محدودیت های مربوطه از جمله ممنوعیت ورود چند باره به مازندران شد و پلیس راهور به شکلی جدی تر و با خدمات بیشتری فعالیت می کند اما در کمال ناباوری، شاهد افزایش 13 درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران هستیم.
در حالی که در چنین شرایطی، انتظار کاهش آمارهای اینچنینی می رود و این پرسش پیش می آید فایده اعمال محدودیت ها چیست وقتی که آمار تصادفات و آمار کرونا هر دو روند افزایشی و رو به رشد دارد.
درست است مازندران، میزبان تعطیلات ایران و آخر هفته های تهرانی ها است و از همه جای ایران به این استان سفر می کنند اما انتظار می رفت در این یکی و دو سالی که با ویروس کرونا درگیر هستیم این آمار کاهش یابد چرا که هم شاهد ایجاد محدودیت برای تردد در مازندران بودیم و از ورود مسافران به استان جلوگیری شد، هم جریمه های مربوطه افزایش یافت و هم شاهد افزایش حضور و تردد نیروی انتظامی در محورهای مختلف بوده ایم.
نهم اسفند 99 بود که با موافقت نمایندگان مجلس تعرفه جریمههای رانندگی در سال ۱۴۰۰ پنج درصد افزایش یافت و مبالغ حاصله به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود. اما گویا این نیز نتوانسته عاملی بازدارنده و موثر باشد.
همچنین در نخستین روزهای سال جدید بود که سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیتهای تردد کرونایی به شدت در مبادی ورودی استان در حال اجرا است، گفت: «۸ هزار خودرو با پلاک غیر بومی که از ۱۸ فروردین ماه تاکنون قصد ورود به مازندران را داشتند به استانهای خود بازگردانده و اعمال قانون شده اند. پلیس در مبادی ورودی استان در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر ومحورهای شرقی و غربی استان به صورت ایست و بازرسی مستقر شده و اجازه تردد به خودروهای غیر بومی را به هیچ وجه نمیدهد».
سرهنگ قدمی با بیان اینکه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز در ۵۷ نقطه ورودی شهرهای استان حضور دارند، گفت: «گشتهای کنترل پلیس راه استان در محدوده تونل کندوان محور چالوس، محدوده پلور در محور هراز، ورودی شهر پل سفیدسوادکوه، در سه راهی تلمادره محور ساری سمنان و ورودی گیلان به مازندران در رامسر مستقر هستند و افرادی که بدون داشتن مجوز قصد ورود به مازندران را داشته باشند اعمال قانون و به مبدا بازگردانده میشوند».
بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور مازندران 4 عامل زیرساخت، خودرو، عامل انسانی و آب هوا را در بروز تصادفات موثر هستند و عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی در کنترل وسایط نقلیه سه عامل اصلی تصادفات، محسوب می شوند. متاسفانه 57 درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو است وعوامل مختلفی چون استفاده از لوازم الکترونیکی، صحبت با تلفن همراه و … در آن نقش دارند.
این آمار مرگ و میر در روزگار کرونایی در حقیقت هشداری برای مسئولان و دست اندرکاران بخشهای مختلف است تا با رفع نواقص موجود و بکارگیری تدابیر لازم، به بهبود اوضاع کمک کنند.
اعمال محدودیت های کرونایی، افزایش جریمه ها و عدم تاثیر آن در کاهش تصادفات، نشان داد باید با برنامه تر و جدی تر به ماجرا ورود کرد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در غیر این صورت با وضعیت فعلی و در پیش گرفتن روند ماقبل کرونا، همچنان اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود و نتیجه آن می شود که هر سال آمار مرگ و میر ناشی از تصادف افزایش می یابد و طبق معمول، تنها کار مهمی که مسئولان مربوطه انجام می دهند، ابراز تاسف است.
چرا که به نظر می رسد نگاهی سطحی به جاده های بین شهری، میدان ها، خیابان ها، چهارراه ها و گذرگاه های مازندران وجود دارد و می تواند گفت مقررات مربوطه ان چنان که باید به درستی اجرا نمی شود و بیشتر سلیقه ای و باری به هر جهت است.
در پایان امیدواریم برای یک بارهم شده نهادهای زیربط با رفع موانع موجود به شکل جدی با برگزاری جلسات مشترک برای رسیدن به راهکارهای مناسب و اساسی، برای رفع این معضل استان گردشگرپذیر اقدام کنند و برای ساکنان مازندران و مسافران آن، ضریب آسایش و امنیت را افزایش دهند.