کرونا، گردشگری، بیکاری، مازندران
کرونا، گردشگری، بیکاری، مازندران
حدود ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت گردشگری استان فعال هستند و این تعداد شاغل معیشت نیم میلیون مازندرانی را تامین می کنند که تا به همینجا خسارت جدی دیده اند. این تعداد اشتغال مربوط به حدود هفت درصد از ظرفیت واقعی گردشگری استان است زیرا امار دقیقی از اشتغال بخش های غیر رسمی وجود ندارد.

تیرنگ نیوز: روز جهانی گردشگری، نقش مهمی در حفظ و ارتقای میراث فرهنگی جهان بازی می‌ کند و در کشورهای مختلف، برنامه ‌های متنوع فرهنگی و هنری به مناسبت هفته گردشگری برگزار می شود.

از برگزاری یا عدم برگزاری برنامه های کشوری که بگذریم در مازندران به عنوان یکی از استان های گردشگرپذیر کشور برنامه خاصی دیده نشد، نه در سایت اداره کل گردشگری، اثری از این روز دیده شد و نه سایت استانداری، مطلب و خبری در این باره منتشر کرده است.

همه اینها در حالی است که امسال، شیوع ویروس کرونا، گردشگری جهان را تحت تاثیر قرار داده و با ریزش 65 درصدی سفرها، بسیاری را به بیکاری کشانده است.

در ایران هم اخیرا تیموری معاون گردشگری کشور از بیکاری تخمینی دو سوم نیروی انسانی شاغل در صنعت سفر و گردشگری ایران خبر داد و گفت: «بر اساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک‌چهارم یا یک‌پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند و ۱۲هزار میلیارد تومان در 5 ماه نخست به صنعت گردشگری خسارت وارد شده است».

در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری مازندران به عنوان یکی از استان های گردشگرپذیر کشور، اطلاعات دقیقی در دست نیست و ادامه حضور کرونا و کاهش رونق گردشگری، معیشت مردم این استان را تهدید می کند.

حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران اواخر تیرماه امسال درباره عدم تعطیلی گردشگری حتی در شرایط قرمز کرونایی گفت: «حدود ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت گردشگری استان فعال هستند و این تعداد شاغل معیشت نیم میلیون مازندرانی را تامین می کنند که تا به همینجا خسارت جدی دیده اند».

وی حتی این آمار اشتغال را نیز بسیار کم عنوان کرد و ادامه داد: «این تعداد اشتغال مربوط به حدود هفت درصد از ظرفیت واقعی گردشگری استان است زیرا امار دقیقی از اشتغال بخش های غیر رسمی وجود ندارد. در برخی شهرستان‌های مازندران به خصوص در مناطق غربی حدود ۷۰ درصد اشتغال در حوزه گردشگری یا به نوعی با آن مرتبط است و تعطیلی آن می تواند زندگی مردم را با خطر مواجه کند».

معاون گردشگری مازندران با بیان اینکه تقریبا تمامی مشاغل در شهرهای ساحلی که ۴۰ درصد از جمعیت مازندران را تشکیل می دهند وابسته به گردشگری است ، در حالی بخشی قابل توجهی از مشاغل در شهرستان‌هایی همچون آمل ، سوادکوه و چالوس که دروازه های ورودی استان نیز محسوب می شوند به گردشگری مرتبط می باشند، گفت: «خسارت بخش رسمی صنعت گردشگری در پیک نخست کرونا  ۵۵۰ میلیارد تومان بوده و اگر بخواهیم خسارت مشاغل مرتبط با این صنعت را در نظر بگیریم به عددی چند هزار میلیاردی خواهیم رسید».

همچنین مفید غلامی راد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران در 14 اردیبهشت امسال گفت: «بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت کرونا فقط به بخش‌های اقتصادی استان حدود ۲ هزار میلیارد تومان است».

وی بیشترین میزان براورد خسارت را در بخش گردشگری با حدود یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «جهاد کشاورزی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان و فعلیت های حوزه صنایع و معادن و تجارت نیز حدود  ۴۷۰ میلیارد تومان از زمان شیوع ویروس کرونا خسارت دیده اند».

اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز 30 اردیبهشت گفت: «30 هزار و ۲۵۶ کارگر از مجموع ۳۷ هزار نفری که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند، مشمول دریافت مقرری شناخته شدند».

قوانلو مدیرکل صمت مازندران 21 تیرماه با بیان اینکه تعطیلی گردشگری، اقتصاد مازندران را فلج می کند، گفت: «نیمی از مشاغل صنفی استان به نوعی وابسته به گردشگری و چرخه اقتصادی حضور مسافران است و نباید راه حل مقابله با کرونا را در تعطیلی گردشگری یا اصناف جست و جو کرد زیرا با اینکار فقط خطر معیشتی مردم را افزایش می دهیم».

عبدی مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران 31 شهریور گفت: «تاکنون بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان پرداخت شده است.

اظهارات تنی چند از مسئولان مختلف مازندران را درباره اثرات کرونا بر گردشگری و اقتصاد مازندران را آوردیم. برایند این اظهارات نشان می دهد که تنها را ه حل مقابله با ویروس کرونا، تغییر رفتار اجتماعی همه ما و حمایت به جا و اثرگذار دولت است که باید این مسئله را قبول کنیم که شرایط سختی به سر می بریم و باید در کنار هم باشیم.

آنچه مسلم است کرونا حالا حالاها رفتنی نیست و با توجه به تحریم های گسترده، تعطیلی بازار، مشاغل و گردشگری استان، تنها وضعیت را دردناک تر خواهد کرد و نیاز است با اعمال محدودیت هایی در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرهای گردشگر پذیر به خصوص سواحل، گردشگری و اقتصاد استان را دریابیم.

همچنین نیاز است دولت نیز با حمایت های لازم و به جا به یاری گردشگری و اقتصاد مازندران آید.