پایی که جا ماند!
پایی که جا ماند!
هرچقدر من در پرسیدن سوال تردید داشتم او به جواب دادن مُصر بود. مهدی گفت که شش هفت سال پیش در جاده‌ای در مازندران بود که تصادف کرد، از خودرو پرت شد و پایش همانجا در جاده‌ها جا ماند!

تیرنگ، رضا شریعتی:
در یک روز گرم تابستانی برای خرید از خانه خارج شدم، چهره‌ای را دیدم که به من خیره شده است. حس کردم جایی او را دیده‌ام؛ وقتی نگاهمان به هم گره خورد بود یادم آمد در پیچ و خم‌های روزگار با او همکلاس بوده‌ام اما او دیگر مهدی قبلی نبود! نه اینکه اخلاق یا رفتارش فرق کرده باشد که اگر هم فرق کرده بود زمان کم دیدار دوباره قطعا نمی توانست این موضوع را برای من روشن کند؛ او یک پایش را در جاده‌ها جا گذاشت.
بعد از خوش و بش‌هایی که با هم داشتیم با تردیدی که نسبت به این موضوع داشتم که آیا از او در مورد پایش بپرسم و از اتفاقی که برایش افتاده است؛ دل را به دریا زدم و گفتم مهدی پایت چه شد؟!
هرچقدر من در پرسیدن سوال تردید داشتم او به جواب دادن مُصر بود. مهدی گفت که شش هفت سال پیش در جاده‌ای در مازندران بود که تصادف کرد، از خودرو پرت شد و پایش همانجا در جاده‌ها جا ماند!
شدت تصادف به حدی سنگین بود که او در حالیکه تنها بیست و یک سال داشت با چشم دید که خودش به سمتی پرتاب شد و پای او قطع و به سمتی دیگر پرتاب شد.
مهدی بخت برگشته با آمبولانس به مرکز درمانی فرستاده شد و اهالی دنبال پای قطع شده می گشتند تا شاید پزشکان بتواند پایش را پیوند بزنند.
او می گفت که مادرش باورش نمی‌شد جوانش تصادف کرده و دچار معلولیت شده است.
مهدی بارها دلش می خواست که به زندگیش سر و سامان بدهد اما معلولیتش باعث شده بود تا کمتر دختری به ازدواج با او فکر کند.
هر سال در جاده‌های شمال از مازندران تا گیلان و گلستان یا بهتر است بگوییم در جاده های کل ایران افراد زیادی تصادف کرده و دچار معلولیت و مرگ می‌شوند.
* 31 دستگاه مسئول دیگر خود را مسئول به همکاری بدانند
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، عنوان کرد امروزه بیش از 7 میلیون راکب موتورسیکلت در کشور وجود دارند که بدون گواهینامه تردد می‌کنند. دولت نیز خوشبختانه همکاری بسیار مطلوبی دارد و از کاهش حق بیمه شخص ثالث گرفته تا بخشودگی جرایم، سیاست‌های تشویقی مطلوبی را در نظر بگیرد. اما آن‌چه امروزه مایه نگرانی است، بحث تصادفات رانندگی است. تصادفات که در سال 1383 رکورد 27 هزار کشته و 505 هزار مصدوم و مجروح را ثبت کرده بود، در سال 1398 به حداکثر 17 هزار کشته رسید؛ اما در سال 1401 دوباره آمار 19 هزار و 490 نفر کشته و 307 هزار مصدوم و مجروح به ثبت رسید که 20 درصد از این میزان از عابرین پیاده هستند. پیش‌بینی ما نیز آن است که اگر دستگاه‌ها با همین سیاست حرکت کنند، کشته‌های امسال به 21 هزار نفر خواهد رسید.
وی افزود در سال گذشته بیش از 1200 جان‌باخته تصادفات در خراسان رضوی به ثبت رسیده است که البته آمار تلفات عابرین پیاده در خراسان رضوی 4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است. در تلفات ناشی از عدم استفاده کلاه ایمنی در موتورسواران نیز آمار خراسان رضوی متأسفانه بیشتر از میانگین کشوری است و 34 درصد تصادفات منجر به فوت به این علت بوده است. با در نظر گرفتن این مسائل، پلیس راهور کاهش آمار جان‌باختگان و تصادفات را وظیفه قانونی و تکلیف شرعی خود می‌داند اما بهتر است که 31 دستگاه مسئول دیگر نیز در این باره خود را مسئول به همکاری بدانند.
* با هرگونه رفتار ترافیکی خطر آفرین و حادثه ساز برخورد می شود
رئیس پلیس راه کشور ابراز داشت: با هرگونه رفتار ترافیکی خطر آفرین و حادثه ساز بدون اغماض برخورد می‌شود.
سردار حسن مومنی گفت: رفتار ماموران پلیس راه در مسیر تامین امنیت ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور و افزایش ایمنی تردد باید زیبنده اخلاق اسلامی بوده و درعین حال با هرگونه رفتار ترافیکی خطر آفرین و حادثه ساز بدون اغماض برخورد کنند.
* در هنگام خستگی و خواب آلودگی به استراحت بپردازید
در همین باره رئیس پلیس راه مازندران به رانندگان توصیه کرد: در هنگام رانندگی عجله و شتاب نداشته باشند، با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، در هنگام خستگی و خواب آلودگی به استراحت بپردازند.

سرهنگ جهان تاب در گفت و گو با ما تصریح کرد: رانندگان از سبقت و سرعت بیجا خودداری کنند، کمربند ایمنی خود و سرنشینان را ببندند و هنگام سفر توصیه‌های پلیس را جدی بگیرند تا سفری خوش و ایمن داشته باشند.
رییس پلیس راه مازندران ادامه داد: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.

*بالغ بر 160نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند
در همین باره طی گفت وگویی مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت : طی سه ماه امسال ۱۶۰ نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشت.
دکتر عباسی افزود : بر اساس آمارها، ۱۲۴ نفر از تلفات تصادفات ۳ ماهه نخست امسال را مردان و مابقی را نیز زنان تشکیل داده‌اند.
شهرستان‌های دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی به ترتیب ساری با ۲۵‌، بابل و آمل هر کدام با ۲۰ فوتی و شهرستان نور با یک فوتی گزارش شده است.
*بیشترین کشته‌ها در محور برون شهری و راه روستایی

از ۱۶۰ کشته تصادفات سه ماهه، ۱۰۹ نفر در حوادث برون شهری و راه روستایی (با افزایش ۱۱ درصدی ) و ۵۱ نفر در حوادث درون شهری، ( با افزایش ۳۹درصدی ) گزارش شده است.
۳هزار ۶۱۰ نفر در ۳ ماهه امسال به علت مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد را نشان می دهد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، از مهم‌ترین شاخصه‌‌های توسعه‌یافتگی و نشانه فرهنگ بالای ملی دانست و برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی نسبت به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و افزود : دستگاه‌هاي اجرايي استان مي‌توانند در امر فرهنگ سازي با استفاده از آمارهاي پزشكي قانوني با برنامه ريزي پيشگيرانه و ارتقاي آگاهي عمومي مردم در راستاي كاهش آمار كشته‌ها و مصدومين در حوادث رانندگي موثر باشند.
* وضعیت راه‌ها و جاده‌ها زیبنده این استان مهم و تاثیرگذار نیست
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش آفرینی مازندران در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و جذب توریست ملی است اما اعتبارات استان تاسف برانگیز است.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت و گو با ما در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت افزایش سهم مازندران و توزیع عادلانه اعتبارات با توجه به نقش آفرینی این استان در حوزه‌های مختلف ملی اشاره و تصریح کرد: از شایستگی این استان در تولیدات مختلف محصولات کشاورزی ، باغی و مرکبات ، دام و طیور، صنعت و معدن، جذب گردشگر و توریست داخلی و خارجی همواره ذکر می‌شود اما در همین بخش‌های مهم و استراتژیک هم دچار مشکل هستیم و کشاورزان‌، تولید کنندگان و کار آفرینان استان گله‌مند هستند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورداری استان از نعمت دریا و سواحل و منابع طبیعی و پوشش‌های جنگلی و خاک حاصل خیز و قابلیت‌های کشت متنوع محصولات‌، تاکید کرد: با توجه به برخورداری استان از عوامل مساعد طبیعی و آب و هوایی و وجود سواحل و دریا و پوشش‌های جنگلی بسیار زیبا و بکر، اما در حوزه‌های زیر‌ساخت صنعت توریست و گردشگر هنوز دچار مشکلات عدیده هستیم و وضعیت راه‌ها و جاده‌ها زیبنده این استان مهم و تاثیرگذار نیست .
آنچه مسلم است جاده‌های استان وضعیت مساعدی ندارند و مسئولان استانی باید اقدامات لازم را در این خصوص با جذب اعتبارات ملی انجام دهند.