وعده تاکسی هوایی روی هوا ماند؟!
وعده تاکسی هوایی روی هوا ماند؟!
سال‌هاست که صنعت هوانوردی داخلی کشور‌ها از فرودگاه‌های کلاسیک و پرهزینه و اغلب زیان‌ده به سمت ایجاد فرودگاه‌های متناسب با فرود هواپیماهای فوق‌سبک تا ۱۹ نفره موسوم به تاکسی هوایی و با مشارکت و مدیریت بخش‌خصوصی و مردم حرکت کرده است و نقش این هواپیماها در توسعه بر کسی پوشیده نیست، اگر مسئولان استان همت کنند و نسبت به اجرای این طرح کوتاهی نکنند راه‌اندازی این تاکسی می‌تواند رونق حمل و نقل و گردشگری را به همراه داشته باشد.

 

تیرنگ:
22 دی سال ۱۴۰۱ در فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری مراسمی به عنوان افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی در مازندران با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استاندار سابق مازندران و تعدادی از مسئولان این استان در فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری برگزار شد.

در گام نخست یک فروند هواپیمای سبک و یک فروند بالگرد برای فعالیت در خط تاکسی هوایی مازندران در نظر گرفته شد.

روابط عمومی استانداری در این باره گفته بود که هواپیمای در نظر گرفته شده 11 نفره است که به تازگی وارد کشور شده و به دلیل زمان‌ بر شدن انجام کارهای قانونی و اداری، این هواپیما به مراسم رونمایی نرسیده است و به همین دلیل خط پروازی تا رسیدن این هواپیما با یک فروند هواپیمای 6 نفره فعال خواهد بود.

مسیر پروازی این خط هوایی در زمان حاضر برای حد فاصل فرودگاه دشت‌ناز، فرودگاه نوشهر و فرودگاه رامسر است ولی برنامه این است که در آینده برای خط پروازی مازندران به گلستان و مازندران به گیلان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به ظرفیت‌های استان‌های شمالی این امید می رفت که با راه اندازی این مسیر؛ پروازهای تفریحی و مسافری درون‌استانی هم در مازندران برقرار شود. اما از همان روز افتتاح تاکنون، عملا هیچ خبری از تاکسی هوایی در مازندران نشد یا اگر هم خبری شده اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت نه کسی از هواپیمای 11 نفره شنید و نه آن را دید؛ آن هم در استانی که کوچکترین دستاوردی در بوق و کرنا می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشور در این گفت چه بود: دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های کاربردی در ماه‌های گذشته ، روند توسعه هوانوردی عمومی و خط پروازی تاکسی هوایی را در کشور شتاب داد و این رویه اصولی با جدیت دنبال خواهد شد.

محمد محمدی بخش در آیین افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی مازندران در فرودگاه بین المللی شهدای ساری افزود: توسعه هوانوردی عمومی یکی از رویکردهای اساسی برای توسعه کشور است که با بازنگری های مهندسی ، افق های جدیدی را طی سال های آینده در این حوزه شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیگیری و پشتیبانی های استاندار مازندران برای افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی در این استان بی بدیل توصیف کرد و گفت : این طرح تنها در بخش مسافربری کاربرد ندارد بلکه در بخش های اقتصادی، گردشگری و امنیتی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: توسعه صادرات و واردات از طریق ناوگان هوایی و افزایش مسافرت های هوایی به عتبات عالیات از جمله برنامه هایی است که برای رونق فرودگاه های استان در دستور کار است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام این که بزودی گواهی نامه بین المللی هوانوردی برای فرودگاه شهدای ساری اخذ خواهد شد ، گفت : با اخذ این مدرک روند توسعه ناوگان هوایی استان شتاب چشم گیری خواهد گرفت.
وی افزود : مدیران در حوزه راه و شهرسازی و دیگر حوزه های کاری دولت سیزدهم، تکلیف گرا و عمل گرا هستند و باید وعده ها در حوزه هوانوردی برای توسعه استان مازندران و سایر نقاط کشور باجدیت در گام اجرایی قرار گیرد.

✓توسعه تاکسی هوایی

اخیرا نماینده ولی فقیه در مازندران برقراری پروازهای درون استانی و تاکسی هوایی را برای توسعه صنعت حمل ونقل در استان ضروری دانست.
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار مدیر فرودگاه‌های استان، ضمن تقدیر از دغدغه خدماتی بهینه در تراز مردم مازندران، اظهار کرد: صنعت هوایی و حمل و نقل امروز یک ضرورت است گرچه یک صنعت سنگین و گران است اما یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه است.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: رفت و آمد به مشهد به‌خصوص در اولویت قرار دارد، باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود، از اینکه جهت رفت و برگشت به مشهد همه روزه پرواز داریم خوب است قبلاً هفته‌ای سه روز بود در صورتی که مازندران عشاق زیادی دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: مسئله دیگر امنیت و سلامت پرواز است که هر دو مهم است، ضوابط فنی قضیه باید رعایت شود و بر شرکت‌ها نظارت جدی صورت بگیرد، برخی از اینها داخل هواپیما صندلی‌های کوچک نزدیک به هم می‌گذارند که در شأن حمل و نقل هوایی نیست باید مقداری راحت‌تر باشد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: مسئله حمل و نقل داخلی استان هم خیلی لازم و ضروری است البته بنده چند پیشنهاد دارم اینکه یک قطار محلی پرسرعت از ساری به رامسر بیاید و تا گیلان ادامه پیدا کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیشنهاد آزادراه و ایجاد اتوبان در حریم ۶۰ متری سواحل آزادسازی شده مساله دیگری است که با ۵۰ متر عقب نشینی دریا این فرصت ایجاد شد.

وی عنوان کرد: در این استان جمعیت ۳/۵ میلیونی آخر هفته‌ها دوبرابر می‌شود و جاده، وسایل حمل و نقل در حد این استان نیست و باید تاکسی هوایی و هواپیماهای سبک را برای پروازهای درون استانی باید فعال کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: به مسئله روشنایی جاده اتوبان امام جواد (ع) نیز باید توجه و هزینه ۷ میلیارد تومانی آن تأمین شود.

سال‌هاست که صنعت هوانوردی داخلی کشور‌ها از فرودگاه‌های کلاسیک و پرهزینه و اغلب زیان‌ده به سمت ایجاد فرودگاه‌های متناسب با فرود هواپیماهای فوق‌سبک تا ۱۹ نفره موسوم به تاکسی هوایی و با مشارکت و مدیریت بخش‌خصوصی و مردم حرکت کرده است و نقش این هواپیماها در توسعه بر کسی پوشیده نیست، اگر مسئولان استان همت کنند و نسبت به اجرای این طرح کوتاهی نکنند راه‌اندازی این تاکسی می‌تواند رونق حمل و نقل و گردشگری را به همراه داشته باشد.