تیرنگ/سرویس فرهنگی: ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیعالاول متولد شدند که این حضرت در طول زندگی مبارک خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایههای علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان «مذهب جعفری» و از آن حضرت با عنوان رئیس این […]
تیرنگ/سرویس فرهنگی: ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیعالاول متولد شدند که این حضرت در طول زندگی مبارک خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایههای علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان «مذهب جعفری» و از آن حضرت با عنوان رئیس این مذهب یاد میشود.
دوران امامت امام صادق علیهالسلام دوران تثبیت مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه بوده است. اهتمام حضرت به به یک ضلع مهم در حکومتداری و تمدنسازی، یعنی «علم» است . دلیل ضرورت توجه به این بُعد آن هم با این نگاه، این است که توجه خاص حضرت به علم در چنین موقعیت زمانی نشانگر این است که برای دستیابی به «قدرت» باید بر «علم» تکیه کرد. و جامعهی اسلامی را با تکیه بر «علم» استوار ساختند. در نگاه آن حضرت، علم یک قدرت اصلی و اساسی در تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی است؛ همانطور که در روایت فرمودهاند: «العلم سلطان».
در زمان امام صادق (ع) یک نهضت علمى و فکرى و فرهنگى عظیم و جنگ عقاید شروع شده بود که نه قبلش و نه بعدش همچون نهضت عظیمی وجود نداشت اما مهمترین و اصلیترین دلیلِ رویآوری امام صادق علیهالسلام به این نهضت، نکتهای است که تأکید داریم از این زاویه به آن نگاه شود؛ یعنی مبارزهی علمی و جهاد علمی حضرت برای تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی. این نکته را با مقدمهای از رهبر انقلاب روشنتر میکنیم: «رجال روحانی و قضات و محدثان و مفسران […] به ابزاری در دست قدرتمندان یا اشتغالی برای عمر بیثمر این تبهکاران و تبهروزان تبدیل شده بود.». این سیاست حکومتداران در استفاده از قدرت علم، امام صادق علیهالسلام را بر آن داشت تا با تعمق و تدبر در جوانب امور تصمیم مهمی بگیرند. حضرت یا باید وارد کار سیاسی و مبارزهی علنی میشدند -که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان، چهبسا به یک انتحار سیاسی دست بزنند- یا اینکه به یک انقلاب صامت و بنیادی روی آورند.
اینک در هفته ی کتاب و کتابخوانی، نقش کتب دینی در پیشبرد اهداف جوامع اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. در قرآن، دعوت به فراگیرى دانش و تشویق انسان ها به عمران و آبادانى زمین در آن آشکار است. آغازین واژه این کتاب آسمانى با امر به «خواندن» و «آموزش با قلم»شروع شده است. با این که عدم تبعیض میان انسان ها از اصول تغییرناپذیر قرآن است، اما در همین کتاب به صراحت مى فرماید: «دانایان و نادانان مساوى نیستند». قرآن کتابى خردگرا و جهل ستیز است و رفتارهاى نابخردانه برخى انسان ها را به شدت تقبیح مى کند.
شاید بهتر باشد نوجوانان و جوانان با دانستن برخی واقعیت ها بیشتر به دین خود عشق ورزیده و به علم اموزی اهتمام ورزند . از جمله اینکه ،گوستاو لوبون مورخ و فیلسوف فرانسوی جدّیتى را که مسلمانان در فراگرفتن علوم از خود بروز دادند، حیرت انگیز دانسته، ضمن پیشگام دانستن آنان در این خصوص، مى نویسد:
آن ها هر وقت شهرى را مى گرفتند، اولین اقدام شان بناى مسجد و آموزشگاه بود. دیگر مراکز مهم علمى دنیاى اسلام درسده هاى نخستین همچون «بیت الحکمه» عباسیان، «دارالعلم» فاطمیان مصر و دارالعلم هاى شیعیان در شهرهاى دیگر، به ویژه محله «کرخ» بغداد، محل حضور دانشمندان از هر نژاد و مذهب و ملت بود. افزون بر این ها، مدارس «نظامیه»، مدرّسان و دانش آموختگان برجسته اى به جهان اسلام عرضه نمودند. مداراى مراکز علمى دنیاى اسلام با حضور اندیشمندان نژادها و ملت ها و گرایش هاى گوناگون، متأثر از فرهنگ دینى بود که با تکیه بر مشترکات ادیان و مذاهب، سعى در کاهش عوامل تفرقه داشت. بیش تر دانشمندان علوم تجربى در دنیاى اسلام در حوزه هاى دینى تحصیل کرده بودند، بلکه مى توان گفت: در سده هاى نخستین تفکیکى میان محل تحصیل دانش آموختگان علوم تجربى و دینى نبود و بیش تر علماى علوم تجربى یا عالم دین بودند و یا با آن آشنایى داشتند.