نصرالله بزرگ؛ از نشانه تا معنا
نصرالله بزرگ؛ از نشانه تا معنا
وقتی از نصرالله بزرگ سخن می گوییم در واقع از یک منظومه معنایی - نشانه ای صحبت می کنیم، گفتمانی که استعداد و امکان تولید معنا و اندیشه را دارد، استعداد ایجاد یک نیروی مستعد تاریخی و رهبری اخلاقی، فرهنگی و سیاسی، استعداد تثبیت و اجتماعی کردن فرهنگ مقاومت، استعداد در اختیار گرفتن ذهن و اندیشه عاملان اجتماعی، استعداد ایجاد یک نقطه کانونی معنابخش و قدرتمند به نام حزب الله.

 

دکتر هادی ابراهیمی مدیر کل صدا و سیمای مازندران و استاد دانشگاه:

وقتی از نصرالله بزرگ سخن می گوییم در واقع از یک منظومه معنایی – نشانه ای صحبت می کنیم، گفتمانی که استعداد و امکان تولید معنا و اندیشه را دارد، استعداد ایجاد یک نیروی مستعد تاریخی و رهبری اخلاقی، فرهنگی و سیاسی، استعداد تثبیت و اجتماعی کردن فرهنگ مقاومت، استعداد در اختیار گرفتن ذهن و اندیشه عاملان اجتماعی، استعداد ایجاد یک نقطه کانونی معنابخش و قدرتمند به نام حزب الله.گفتمان نصرالله بزرگ یک استراتژی است، یک روش، یک نظریه، یک آیین، یک منظومه معنایی، یک زیست جهان، یک سیاست، یک قدرت، یک مقاومت، اصلا یک بازنمایی هویتی است، گفتمانی که صرفا قابل تقلیل و فروکاست به زبان نیست، در واقع تمام سرای مقاومت برگرفته از این گفتمان است و اگر ما بتوانیم یک روایت صحیح با مختصات الهیاتی و حماسی از شهادت سید حسن نصرالله ارائه دهیم آنگاه روایت شهادت آن مجاهد کبیر، پیروزی قلمداد می شود، روایتی که عناصر تشکیل دهنده آن مشخص است اما برای خلق این روایت از کدام ساختار و الگوها باید استفاده کنیم؟

آیا می توانیم به جهان برخاسته نفوذ و به ادراکی از معنای آن دسترسی پیدا کنیم که بیانگر ابعاد مذهبی و روحانی، سیاسی و رهبری، اجتماعی و انسانی، نظامی و استراتژیکی، اخلاقی و شخصی و فرهنگی و رسانه ای نصرالله بزرگ باشد؟ روایتی که با سازوکارها و صناعات هنری و رسانه ای مخاطبان را به گفتمان مقاومت و جهاد سوق داده و واقعیت زیسته سید مقاومت را تفسیر کند تا هم شاهد واکنشهای عاطفی مخاطبان باشد و هم واکنش های اندیشگانی، آن هم در زمانه ای که با کثرت روایت ها و سهولت اشاعه در فضای مجازی از طرف رسانه های استکباری و رژیم جعلی صهونیستی و پیاده نظام آنها مواجه هستیم که مسئولیتهای اخلاقی و حرفه ای ما را در مواجه با روایت های جبهه کفر و استکبار بیشتر و پیچیده ترمی کند.بخش مهم دیگری از این نوشتار در ارتباط با منظومه فکری و معنوی نصرالله بزرگ و بازخوانی جملات ناب او در برابر جنگ روانی صهیونیست ها است، جملات نابی که اوج هنرنمایی رسانه ای سید حسن نصرالله را به نمایش می گذاشت، عباراتی از قبیل “اسرائیل از خانه عنکبوت سستتر است” و یا “عمودی بیایید افقی برمی گردید” و یا اینکه “ارزش کفش سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است” یا اینکه “شما از سایه خودتان می ترسید چطور می خواهید با ما بجنگید” و یا “ما با استقبال مرگ می رویم اما شما از آن فرار می کنید” و یا اینکه “ما شما را زیر پا خواهیم گذاشت و از بالای سرتان عبور می کنیم، یا اینکه “ما شکست نمی خوریم اگر پیروز شویم پیروزیم و اگر کشته شویم نیز پیروزیم” اینها فقط بخشی از بازنمایی گفتار و افکار نصرالله بزرگ است که می تواند به هژمونی سازی و کانونی سازی در روایت ها منجر شود.

نکته دیگر اینکه ما در ایجاد ساختارهای روایت برای نصرالله بزرگ نه متوسل به سنت های مارکسیستی می شویم که صرفا هدف وسیله را توجیه کند و نه با داستان و گفتمان محض سروکار داریم که بیانگر امیال و احساسات ما در روایت باشد، بلکه با دنیایی از نشانه ها و رویکردهای بلاغی در روایت شناسی مواجه هستیم که می تواند تحلیل درست و واقعی از زندگی آن اسطوره جهاد و مقاومت و شهادت باشد، درهم آمیزی روایت هایی چون قدرت رهبری و مدیریت در بحران، نهاد سازی اجتماعی و قدرت سازی، عقل نظامی، خلاقیت و ابتکار، ولایت مداری، جهانی فکر کردن و مهمتر از همه صبوری، روحیه انقلابی و جهادی، حکمت و عقلانیت، دانش و خردورزی، جهان شناسی، خستگی ناپذیری و تلاش که از ویژگی های ممتاز و برجسته این فرمانده جبهه مقاومت بود اما در اینجا یک بینامتنیتی نیز وجود دارد و آن دفاع مسئولانه و عالمانه نصرالله بزرگ در طی 30 سال از فلسطین عزیز و قدس شریف که آرمان امامین انقلاب اسلامی است، او ثابت کرد که سلاح های مدرن و مرگبار در برابر ایمان انقلابی و اخلاص کارآیی لازم را ندارد و مهمتر از همه نشان داد که برتری نظامی، به هواپیما و ناوهای غول پیکر و بمب های سنگرشکن نیست، در کنار آن او به درستی تاریخ را هم می فهمید و می دانست نتانیاهو همان چنگیز دیروز، گالیگولا و آتیلا است که با تئوری هابز، ماکیاولی و نیچه اکنون به میدان نسل کشی آمده است که از کرامت و شرافت و انسانیت در او خبری نیست.

این سطور تنها بخشی از زوایای پیدا و پنهان آن شخصیت بی بدیل تاریخ معاصر ما است و قطعا بررسی موضوعاتی چون نصرالله و امامین انقلاب، نصرالله و جنبش امل، نصرالله و شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان، نصرالله و تاسیس حزب الله، نصرالله و آیت الله سید محمد باقر صدر، نصرالله و شورای فرماندهی حزب الله، نصرالله و دبیرکل حزب الله لبنان، نصرالله و گسترش توانمندی های نظامی حزب الله، نصرالله و جنگ سی و سه روزه، نصرالله و نطق سخنرانی های آتشین، نصرالله و فلسطین و حماس، نصرالله و شهدای جبهه مقاومت خصوصا سردار دلها حاج قاسم سلیمانی نیاز به بازشناسی و رویکردهای تحلیلی بیشتری دارد.خلاصه آنکه یک شنبه تاریخی نزدیک است، برای خلق یک حماسه دیگر تا مانند همیشه حزب الله و مقاومت به عنوان دال های مرکزی گفتمان نصرالله بزرگ همچنان نقش افرینی بکنند، نصرالله بزرگی که شهید القدس است و شکوه و عظمت مراسم تشییع او نماینگر اقتدار حزب الله و جبهه مقاومت است، رویدادی بی سابقه که نه تنها بزرگداشت یک شخصیت تاریخی است بلکه تجدید بیعتی با آرمان های مقاومت و آزادی قدس شریف است