ممنوعیت مسافرت به 15 شهر مازندران
ممنوعیت مسافرت به 15 شهر مازندران
تیرنگ نیوز: فعلا 15شهر مازندران شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر نارنجی هستند و مسافرت به این شهرها با خودروهای بدون پلاک بومی این شهرها ممنوع است

تیرنگ نیوز- سرویس سلامت: مازندران به همراه استان های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کمترین میزان رعایت پروتکل‌ ها را دارا هستند.

این موضوعی است که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، پیش از این مطرح کرده بود و از روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گلایه کرده بود.

متاسفانه در این روزهایی که اخبار ابتلا به کرونای چهره های ورزشی چون  میناوند و انصاریان به شکل گسترده منتشر می شود، هم نتوانست بسیاری را مجاب به رعایت پروتکل بهداشتی کند.

در مراسم تدفین مرحوم میناوند، افرادی بدون ماسک دیده می شدند و سایرین که ماسک داشتند هم فاصله اجتماعی را رعایت نمی کردند. به تازگی هم تجمع هواداران و دوستان علی انصاریان در جلوی بیمارستان فرهیختگان هم این مسائل تکرار شد.

درحالی که بر اساس اعلام کارشناسان امر، میان کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن موارد مرگ و میر ناشی از بیماری، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

ویروس کرونا تاکنون نشان داده که بسیار پیچیده است و نباید آن را ساده گرفت. ابتدایی ترین و مهمترین اصل مبارزه با آن، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

ممکن است با کاهش انگیزه عمومی در عمل به توصیه‌های بهداشتی و هرگونه اهمال در رفتارهای فردی و اجتماعی مردم، شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و خیزش دوباره بیماری در کشور باشیم.

همانطور که از خبرها در جریانید کرونا از همان روزهای آغازین همه گیری در ایران در مازندران خیمه زده و کم و بیش در اوج بوده، تجربه نشان داده اعمال محدودیت های کرونایی هم جوابده نبوده و بازرسی های صورت گرفته نشان می دهد بسیاری از بازاریان هم همچون مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعلل می کنند.

نتیجه آن شد که در فضای بسته و آلوده شهرها بسیاری به روستاهای اطراف و ییلاقات رفت و آمد کنند و روستاهای مازندران نیز به محل جولان کرونا تبدیل شوند.

مازندران تنها استانی است که همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد و بیشترین شهرهای نارنجی را دارد. به تازگی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کشور گفت: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است. شهر قرمز نداریم اما مسافرت به ۱۸ شهر نارنجی در شمال کشور همچنان ممنوع است و به دنبال مصوبه ستاد برای ممنوعیت سفر به شهرهای زرد هستیم».

وی افزود: «فعلا ۱۸ شهر کشور در استانهای شمالی شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان نارنجی هستند و مسافرت به این شهرها با خودروهای بدون پلاک بومی این شهرها ممنوع است».

فرهادی گفت: « 124 شهرستان نیز در وضعیت زرد هستند. در مورد شهرهای زرد در تلاش هستیم که محدودیت های تردد مثل شهرهای نارنجی در این شهرها هم اعمال شود. ضمن اینکه همچنان و تا زمان تصویب این مصوبه در ستاد ملی کرونا توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که تردد بین شهری غیر ضروری نداشته باشند زیرا در این شرایط مسافرت پر مخاطره است».

همانطور که ملاحظه فرمودید 15 شهر از 18 شهر نارنجی کشور از شهرهای استان مازندران هستند و این جای بسی تاسف و تامل دارد.

نکته قابل ذکر این است که مردم سایر استان ها از مسافرت به مازندران به ویژه شهرهای نارنجی این استان تا اطلاع ثانوی بپرهیزند و مردم شریف مازندران هم حدالمقدور در خان هها بمانند و از حضور درمکان های شلوغ و پرتردد، جدا بپرهیزند.

چرا که با طولانی شدن حضور کرونا در کشور و استان مان مازندران، متاسفانه وضعیت بیمارستانها و تجهیزات پزشکی با فرسودگی همراه شده است و این آسیبی جدی برای تک تک شهروندان خواهد بود.

پس آسانترین کار، رعایت پروتکل بهداشتی و پیشگیری از کرونا است.