مرگ ماشینی یا ماشین مرگ!
مرگ ماشینی یا ماشین مرگ!
متاسفانه گزارش‌های رسمی اعلام شده استانی، حکایت از افزایش مرگ و میر حوادث ناشی از تصادقات جاده‌ای دارد.موضوعی که دهه هاست با آن درگیر هستیم و هر ساله تعدادی از هم استانی ها و هموطنان مان را به این دلیل از دست می دهیم.

تیرنگ نیوز – سرویس اجتماعی: برخلاف برنامه ها و اقدامات دستگاه‌های متولی برای مهار تلفات رانندگی و کاهش تصادفات جاده‌ای اما متاسفانه گزارش‌های رسمی اعلام شده استانی، حکایت از افزایش مرگ و میر حوادث ناشی از تصادقات یا مرگ ماشینی جاده‌ای دارد.

موضوعی که دهه هاست با آن درگیر هستیم و هر ساله تعدادی از هم استانی ها و هموطنان مان را به این دلیل از دست می دهیم.

افزایش تصادفات در مازندران دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آن ها می توان به کیفیت پایین خودروها، نا استاندارد بودن جاده ها، عدم رعایت برخی رانندگان، کمبود منابع مالی برای نگهداری و بهسازی جاده‌ه ای، سرعت غیر مجاز، خواب‌آلودگی، واژگونی وسیله نقلیه و… اشاره کرد.

اظهارات مدیر کل پزشکی قانونی

به تازگی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران از مرگ ۵۸۷ نفر در حوادث رانندگی استان خبر داد. علی عباسی گفت: «۵۸۷ نفر در حوادث رانندگی مازندران در پارسال جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن ۳ درصد افزایش داشت.

او می‌گوید: از مجموع تلفات حوادث رانندگی پارسال در استان ۴۷۰ نفر مرد و ما بقی زن هستند.

به گفته عباسی ساری با ۹۱، بابل با ۹۳ و بابل با ۹۲ فوتی بیشترین و فریدونکنار با ۵ فوتی کمترین شهر‌هایی هستند که در آن گزارش شده است.

او می‌گوید: بیشترین تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری و روستایی با ۴۱۱ نفر با افزایش ۸ درصدی، درون شهری با ۱۷۶ نفر با مورد گزارش شده است.

به گفته عباسی در حوادث رانندگی پارسال ۱۲ هزار و ۹۸۵ نفر مصدوم شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشت».

علیرغم اینکه در سال های اخیر، همزمان با شیوع ویروس کرونا و پیک های متوالی آن، اعمال محدودیت های ترافیکی را شاهد بوده ایم اما در کمال ناباوری، شاهد افزایش 3 درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران هستیم.

در حالی که در چنین شرایطی، انتظار کاهش آمارهای اینچنینی می رود و این پرسش پیش می آید فایده اعمال محدودیت ها چه بوده است وقتی که آمار تصادفات روند افزایشی و رو به رشد دارد.

درست است مازندران، میزبان تعطیلات ایران و آخر هفته های تهرانی ها است و از همه جای ایران به این استان سفر می کنند اما انتظار می رفت در این دو سه سالی که با ویروس کرونا درگیر هستیم این آمار کاهش یابد

چرا که هم شاهد ایجاد محدودیت برای تردد در مازندران بودیم و در مقاطعی از ورود مسافران به استان جلوگیری شد، هم جریمه های مربوطه افزایش یافت و هم شاهد افزایش حضور و تردد نیروی انتظامی در محورهای مختلف بوده ایم.

نهم اسفند 99 بود که با موافقت نمایندگان مجلس تعرفه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۰ پنج درصد افزایش یافت و مبالغ حاصله به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. اما گویا این نیز نتوانسته عاملی بازدارنده و موثر باشد.

این آمار مرگ و میر در حقیقت هشداری برای مسئولان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف است تا با رفع نواقص موجود و بکارگیری تدابیر لازم، به بهبود اوضاع کمک کنند.

عدم تاثیر راهکارهای موجود در کاهش تصادفات، نشان می دهد باید با برنامه تر و جدی تر به ماجرا ورود کرد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در غیر این صورت با وضعیت فعلی، همچنان اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود

و نتیجه آن می شود که هر سال آمار مرگ و میر ناشی از تصادف افزایش می یابد و طبق معمول، تنها کار مهمی که مسئولان مربوطه انجام می دهند، ابراز تاسف است.

چرا که به نظر می رسد نگاهی سطحی به جاده های بین شهری، میدان ها، خیابان‌ ها، چهارراه ها و گذرگاه های مازندران وجود دارد و می تواند گفت مقررات مربوطه ان چنان که باید به درستی اجرا نمی شود و بیشتر سلیقه ای و باری به هر جهت است.

در پایان امیدواریم نهادهای زیربط با رفع موانع موجود به شکل جدی با برگزاری جلسات مشترک برای رسیدن به راهکارهای مناسب و اساسی، برای رفع این معضل استان گردشگرپذیر اقدام کنند و برای ساکنان مازندران و مسافران آن، ضریب آسایش و امنیت را افزایش دهند.

باید این نکته مهم کارشناسان را در نظر داشت که مهمترین عامل در افزایش تصادفات، نوع نگاه اجتماعی به تخلفات رانندگی است و تا وقتی مقرراتی که برای حفظ ایمنی مردم و شهروندان تدوین شده بین مردم به عنوان عاملی مزاحم و محدود کننده تلفی می‌شود، نمی توان انتظار بهبود داشت باید به همه جانبه های ماجرا به موازات هم پرداخته شود.