مرجعیت رسانه‌ای و روایت اول دو عنصر مهم در دوره تحول رسانه ملی
مرجعیت رسانه‌ای و روایت اول دو عنصر مهم در دوره تحول رسانه ملی
انتشار مطلبی از سوی دبیرخانه شورای امنیت کشور در خصوص چگونگی انتشار اخبار خاص در حالی مطرح شده که مرجعیت رسانه ای و روایت اول دو رویکرد مهم رسانه ملی در دوره تحول است.
هادی ابراهیمی کیاپی کارشناس ارشد علوم رسانه و ارتباطات در یادداشتی نوشت: واکنش دبیرخانه شورای امنیت کشور مبنی بر اینکه رسانه ملی نباید قبل از سیاستگذاری های امنیتی، اقدام به انعکاس اخبار امنیتی کند در صورت صحت بسیار بهت انگیز و غیرقابل هضم است آن هم در عصر و زمانه‌ای که بخاطر گسترش گستره رسانه‌ای جهان، به عصر انفجار اطلاعات اشتهار یافته و هیچ جریانی نمی‌تواند و نباید مانع از انتشار اخبار در جریان گردش آزاد اطلاعات شود، عصری که رقابت اصلی روی اصل انتشار خبر نیست، بلکه متوجه سرعت، کیفیت و نیز سیاست گذاری انتشار خبر است به همین خاطر جنگ رسانه‌ها جنگ روایت اول و به دست گرفتن ابتکار عمل و در دراز مدت، تبدیل یک رسانه به مرجعیت رسانه‌ای است.
رسانه‌های رقیب با سلسله روایت‌های اول، مرجعیت رسانه‌ای را در جلب و جذب افکار عمومی و محل مراجعات اولیه و قطعی آن‌ها به خود تخصیص داده و یا چنین جایگاه معتبری، افکار عمومی را در مسائل مختلف، مدیریت می‌کنند.
تفکر تزریق تدریجی و فیلتر شده و یا همان اطلاع رسانی قطره چکانی و وابسته کردن جویندگان خبر به اخبار مندرج در بولتن‌ها با مخاطبان معدود و خاص، تفکری قدیمی و به شدت مهجور است، تبعات و عوارض تأخیر و یا تحدید اطلاعات، بسیار خسارت آفرین و غیرقابل مهار و جبران است و ما حق بازگشت به سیره‌های تاریخ گذشته و بی استقبال نداریم
در دنیای خبر، واژه به روزرسانی (آپدیت) واژه‌ای متروکه است و استقبال عمومی از خبر‌های برخط (آنلاین) است و از این رو کسی منتظر دریافت خبر از ساعت‌های ثابت خبری نمی‌ماند و با مراجعه فرازمانی اقدام به دریافت خبر و حتی با پردازش و جزئیات آن اند.
در چنین شرایط تعریف شده ای، بازگشت به گذشته نه تنها دشوار، بلکه محال و نتیجه اش واگذاری غیرمدبرانه مرجعیت رسانه‌ای به شبکه‌های ماهواره ای، اجتماعی و مجازی است و حتی در صورت پشیمانی از این توصیه و یا دستور محدودسازی، امکان بازپس گیری آن نیز ضعیف خواهد بود.
ضمن اینکه بنیان و جهت گیری اصلی سند تحول رسانه ملی، همین انجام روایت اول و پیشی گرفتن از رسانه‌های غول پیکر و پادو‌های مجازی آن‌ها و هدایت افکار عمومی به پذیرش خبر از زاویه نگاه رسانه ملی است
در پیگیری سیره جدید خبری رسانه ملی باید متذکر شویم که شبکه‌های خبری بیگانگان و معاندان با ریزش گسترده مخاطبین مواجه شده و برای به چالش کشیدن رسانه ملی در فاصله زمانی کمتر از سه ماه، دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، پنج بار تحریم شده، در حالیکه در گذشته حتی یکبار هم اتفاق نیفتاده بود
در همین عملیات تروریستی در کرمان که محصول فتنه مشترک تکفیری امریکایی و اسرائیلی است، روایت اول رسانه ملی بود که نگذاشت گرد تبعات تحلیلی منفی آن دامن جامعه ما را بگیرد و باور‌هایی مثل ترس و ناامیدی و پشیمانی و دوقطبی‌های فتنه انگیز در افکار مردم القاء شود
یادمان نرود که اگر قضیه و مستندات مرگ مهسا امینی به موقع روایت می‌شد، جامعه ما به مدت یکسال قربانی التهابات ناشی از سوبرداشت‌های متأثر از روایت کینه ورزانه بیگانگان و معاندان از مرگی که تعبیر به قتل شده بود و به نظام نسبت داده شد، نمی‌گردید
پیشنهاد واضح حقیر این است که متصدیان امور قبل از هرگونه اظهارنظری، از اندیشه‌های موسع مشاوران و مدیران مافوقشان استفاده کرده و اینگونه رسانه ملی را وارد چالش غیرمنطقی نکرده و گزک به دست ابررسانه‌های دشمنان ندهند.