تیرنگ نیوز- سرویس مجلس: چیزی حدود 6 ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می گذرد و ترکیب هیات رییسه مجلس، کمیسیون های تخصصی و ناظران مجلس در نهادها و دستگاههای مختلف در همان دوسه ماه نخست مشخص شد.
از آنجا که آیین نامه داخلی مجلس به نمایندگان اجازه می دهد که در قالب تیم های حداقل ۹ نفره تشکیل فراکسیون بدهند، فراکسیون های مجلس به عنوان تشکل های غیررسمی در کنار این ساختارهای رسمی، فعالیت می کنند.
معمولا هر فراکسیون، متشکل از نمایندگان همفکر است که عمدتا جنبه مشورتی دارد. در مجالس گذشته فراکسیون های عمده و اصلی مشخصا سیاسی بودند.
برای مثال مجلس دهم در اختیار سه فراکسیون نمایندگان ولایی، مستقلین ولایی و فراکسیون امید بود. اما مجلس یازدهم از این بابت استثناست چرا که ترکیب یکدست آن باعث شده است که اساسا تفکیک و تمایزی بین نمایندگان در خصوص خط و خطوط سیاسی نمایندگان وجود نداشته باشد.
اخبار منتشر شده از مجلس، تا آنجا که ما مطلعیم حاکی از تشکیل 18 تا 20 فراکسیون در بهارستان است که فراکسیون فرهنگیان، فراکسیون مقابله با آسیبهای اجتماعی، فراکسیون حمایت از صنعت و صنعتگران، فراکسیون های سیاسی؛ انقلاب و گام دوم، فراکسیون های ورزش و حمل و نقل، فراکسیون دفاع و اقتدار ملی، فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی، فراکسیون مناطق آزاد صنعتی- تجاری، فراکسیون قرآن و عترت و نماز، فراکسیون روحانیت، فراکسیون اقتصاد دانش بنیان، فراکسیون زنان مجلس، فراکسیون کارگری، فراکسیون محیط زیست، فراکسیون مدیریت شهری، فراکسیون اصناف و… از جمله این فراکسیون هاست.
اگرچه با شکل گیری مجلس دهم، در کنار تشکیل سه فراکسیون مطرح کشور، زمزمه های تشکیل فراکسیون البرز نشینان نیز مطرح بود و حتی در حاشیه نشست فرایند قانون گذاری که با حضور منتخبان مجلس دهم تشکیل شده بود، فراکسیون البرزنشینان شامل استان های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و البرز اعلام موجودیت کرده بود و برخی نمایندگان این استان ها نیز در گفت و گو با رسانه خبر از جدی بودن این فراکسیون داده بودند.
اما این فراکسیون که در مقابل فراکسیون زاگرس نشینان اعلام موجودیت کرده بود، هیچ گاه جنبه جدی به خود نگرفت و صرفا در حد نام، باقی ماند.
با توجه به اهمیت وجود این فراکسیون به نمایندگان مازندران پیشنهاد می شود از همان ابتدا به طور جدی و مستمر پیگیر تشکیل و تداوم فراکسیون البرز نشینان باشند.
چرا که شکل گیری این فراکسیون با هدف «بررسی راهکارهای توسعه و تعامل و نیز ارتقای زیرساخت های استان های عضو این فراکسیون به طریق مختلف و با توجه به ظرفیت های هر استان» می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و نمایندگان استان های حاشیه البرز باید از تشکیل چنین فراکسیونی استقبال کنند.
از آنجا که مجلس، محلی برای تصمیم گیری های جمعی و گروهی است، تصمیمات این فراکسیون می تواند، موجب تقویت وجوه مشترک فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هم افزایی توانمندی های این حوزه بزرگ کشور شود.
همچنین گستردگی رشته کوه البرز از غرب تا شرق کشور و ظرفیت های بالای استان های همجوار می تواتد با توجه به مشکلات اقتصادی کشور به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و اثرگذاری بر تصمیمات ملی درباره اقتصاد استان های عضو نقش سازنده ای ایفا کند. این فراکسیون می تواند با استفاده ی استعاری و تلویحی از نام «دماوند» به عنوان بام ایران به نوعی بام فراکسیون های مجلس نیز قلمداد شود و از آن بهره های مدنظر و مطلوب برد.
اهمیت دیگر تشکیل این فراکسیون در آن است که می توان به شکل گروهی و با فشار بیشتر از ظرفیت های وزیران مختلف به ویژه وزرای متولد این استان ها به شکلی ویژه بهره جست و حتی مانند سیستم ها و نظام های مختلف جهان به رئیس جمهور در انتخاب و معرفی وزرای پیشنهادی مشورت داد و همفکری کرد.
البته تشکیل این فراکسیون فواید دیگری هم دارد که در این فرصت به مهم ترین آن ها اشاره شد. بنابراین انتظار می رود نمایندگان استان های عضو به ویژه نمایندگان مازندران، کاملا جدی و رسمی، پیگیر تشکیل و فعالیت مستمر و اثربخش آن در طول خدمت مجلس یازدهم باشند، بلکه زمینه ساز تداوم و استمرار آن در مجالس آینده شوند.