فریاد در گلو مانده
فریاد در گلو مانده
بر اساس آمار کارشناسان، تراکم جمعیتی مازندران چند برابر میانگین کشوری است. این سرزمین زیبا و خوش آب و هوا در گستره‌ای اندک با حجم عظیم جمعیت در تعطیلات مختلف پذیرای انبوه مسافران از سراسر کشور نیز هست، اما این جمعیت عظیم به خدمات و اقدامات رفاهی نیاز دارد که باید زیرساختهای آن مهیا باشد

 

تیرنگ، الهام دهقان:

بر اساس آمار کارشناسان، تراکم جمعیتی مازندران چند برابر میانگین کشوری است. این سرزمین زیبا و خوش آب و هوا در گستره‌ای اندک با حجم عظیم جمعیت در تعطیلات مختلف پذیرای انبوه مسافران از سراسر کشور نیز هست، اما این جمعیت عظیم به خدمات و اقدامات رفاهی نیاز دارد که باید زیرساختهای آن مهیا باشد؛ در این میان راه اولین و ضروری ترین نیاز محسوب می شود که متاسفانه از دیرباز تاکنون، بحرانی ترین معضل استان بوده است، به طوری که اکثر راههای استان با قدمتی بیش از 50 سال دیگر جوابگوی تردد بیشمار خودروها نیستند.
در این میان مسیر مرزن‌آباد تا دزدبن به عنوان یکی از ورودی‌های استان مازندران از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین این جاده محل عبور چندین روستای بخش مرزن‌آباد است.

استاندار مازندران در سفر یکروزه به چالوس در حاشیه بازدید از پروژه جاده مرزن به دزدبن با بیان اینکه تعریص جاده مرزن آباد_دزدبن با چهار قطعه آغاز شده بود که ۲ قطعه آن به پایان رسید، اظهار کرد: قطعه سوم ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار داشته که ۳۵ درصد آن انجام شده است.
وی به موانع پیش رو اشاره کرد و گفت: این پروژه بزرگ و مهم دارای موانع اداری بوده و بخشی از این موانع نیزمربوط به پیمانکار است و با توجه به اینکه اعتبار آن پرداخت شده است باید با جدیت دنبال شود.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه موانع دولتی از جمله برق، مجوز صنعت معدن و تجارت برطرف خواهد شد، افزود: قطعه چهار نیاز به اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی است که شامل تونل نیز هست و پیمانکار آن مشخص شده و از هفته آینده تحویل خواهد شد.
نوری به موانع در قطعه ۴ اشاره کرد و گفت: یک معدن وجود دارد که با پیگیری در حوزه شهرستان موانع برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد : اگر این جاده تکمیل شود مسافت خیلی کم خواهد شد زیرا نزدیک‌ترین مسیر به پایتخت است.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم تسریع در ساخت زیرگذر شهرک نواب چالوس گفت: از این پروژه چندین سال می‌گذرد و مشکلات زیادی را از نظر جانی و مالی بوجود آورده است که باید برطرف شود.
یوسف نوری در حاشیه بازدید از زیرگذر شهرک نواب چالوس به عنوان یک پروژه چند ساله، اظهار کرد: زیرگذر شهرک نواب صفوی یک زیرگذر لازم برای این نقطه است که عملیات آن باید انجام شود.
وی با بیان اینکه این زیرگذر از چند سال قبل آغاز شد اما پیشرفت چندانی نداشت، افزود: از سال ۱۴۰۱ با دور جدید اجرای آن که امسال نیز بیشتر شده است با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی مشخص می‌کند که درصد پیشرفت فیزیکی آن ۷۵ درصد است، گفت: این پروژه دارای ۳۲ میلیارد تومان اعتبار است.
استاندار مازندران به موانع پیش روی این پروژه مهم پرداخت و گفت: در این بازدید با بررسی انجام شده دستورات لازم برای اقدامات جهت جابجایی تاسیسات موجود همانند تیربرق در ضلع جنوبی زیرگذر و بخشی از موانع در ضلع شمالی همانند تأسیسات برق،آب، مخابرات، گاز و فاضلاب داده شد که دستگاهای متولی باید انجام دهند.
نوری با بیان اینکه شرکت زیرساخت اعتبار لازم را بعد از اتمام کار پرداخت خواهد کرد، یادآور شد: اتفاق دیگر در اینجا تصادفات اشخاصی بوده که از این زیرگذر عبور می‌کنند و بنابراین باید یک پل هوایی احداث شود که قرار شد تا سه ماه دیگر این پل ایجاد شود و مجوز آن صادر شده است.
وی خاطر نشان کرد: با این دو کار هم تردد وسایل نقلیه و هم تردد مردم به سلامت و سهل انجام خواهد شد.
استاندار مازندران خطاب به مسئولان متولی پروژه اظهار کرد: برنامه زمان بندی و مسیرهای بحرانی این طرح هرچه سریعتر و تا روز یکشنبه که جلسه فرمانداران در استان واگذار می‌شود را تحویل دهند تا نظارت شود.
نوری تاکید کرد: از این پروژه چند سال می گذرد و آنچه باقی مانده است باید هرچه سریع تر انجام شود.

✓ بهره‌برداری فاز نخست پروژه شهریور
احمد توکلی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران در این زمینه گفت که پروژه ملی تعریض محور چالوس به عنوان یکی از پروژه‌های با اهمیت در استان مازندران و حتی کشور که مشترک با استان‌های تهران و البرز به عنوان مطالبات دیرینه مردم غرب استان است.
وی با بیان اینکه مسیر تعریض از مرزن‌آباد تا دزدبن به طول ۱۵ کیلومتر در دستور کار قرار دارد،گفت: شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور از وزارت راه و شهرسازی کارفرمای این پروژه است.

وی به تردد زیاد در جاده چالوس اشاره کرد و گفت: محدودیت زمانی و مکانی و همچنین مشکلاتی که در حوز‌ه‌های مختلف است با وجود مشخص شدن زمان دو ساله، در حال حاضر به چهار سال درازا کشید شد.
توکلی گفت: تا شهریورماه فاز یک از کیلومتر ۰ تا ۵ به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه این مسیر باید برای روستاهای بالادست بخش مرزن‌آباد هموار شود،گفت: با چهار خط شدن این مسیر تردد با استان‌های البرز و تهران راحت‌تر می‌شود.
کاش مسئولان لحظه‌ای خود را جای اهالی این منطقه بگذارند که با ترس و لرز از این جاده‌ها می‌گذرند و همیشه دعا گویان منتظر عزیزان شان هستند.