عیار و هنر مدیریت ارشد مازندران در مدیریت بحران مشخص شد
عیار و هنر مدیریت ارشد مازندران در مدیریت بحران مشخص شد
تجاوز رژیم صهیونی و کودک کش در جنگ ۱۲ روزه به نقاطی از ایران عزیز به ویژه تهاجم به غیر نظامیان تهران بزرگ باعث شد ۷ تا ۹ میلیون نفر از پایتخت وارد مازندران شوند همین اتفاق نگارنده را بر آن داشت تا شیوه مدیریت اضطرار و مدیریت بحران در مازندران را واکاوی نماید.

تیرنگ، عبدالله شهمیر شورمستی:

تجاوز رژیم صهیونی و کودک کش در جنگ ۱۲ روزه به نقاطی از ایران عزیز به ویژه تهاجم به غیر نظامیان تهران بزرگ باعث شد ۷ تا ۹ میلیون نفر از پایتخت وارد مازندران شوند همین اتفاق نگارنده را بر آن داشت تا شیوه مدیریت اضطرار و مدیریت بحران در مازندران را واکاوی نماید.

در ایران و به تبع مازندران  وحدت مردم اعم از شیعه و سنی و ارامنه و …همچنین همصدا شدن احزاب اصلاحات و اصولگرا و اعتدال و  اقوام کرد و مازنی و گیلک و لر و بلوچ و عرب و … مشهود هست و هیچ احدی به ویژه محدودی از سیاسیون(منظور همه نیست) که بقای خود را در دمیدن اختلافات می دانند اجازه ندارند به این وحدت ملی به بهانه رقابت حزبی آسیب بزنند.

تلاش دولت دکتر پزشکیان در این ۱۲ روز در ۲ مورد برجسته هست تلاش برای تنظیم ستاد بازار و دیپلماسی برون مرزی و البته اخیرا با تاخیر بسیار زیاد در خروج اتباع بدون مجوز

زحمات نیروهای نیروهای مسلح نیز بر کسی پوشیده نیست

آنچه در این یادداشت بدان خواهم پرداخت مربوط  به واکاوی مدیریت  اجرایی استاندار و سایر عوامل در امور اجرایی  خدمات دهی ۱۲ روزه به مهمانان و مردم بومی هست و در مورد مدیریت قبل از این ۱۲ روز یا در خصوص مباحث نظامی و کشوری و امنیتی و آفندی و پدافندی اظهار نظری در این یادداشت نمی شود. چون مطالعه موردی در خصوص امور اجرایی خدمات دهی به مهمانان مازندران  و بومی ها در بازه زمانی معین است نه دیگر موارد

اما در استان مازندران برنده اصلی مردمان بومی مازندران هستند که میزبانی فهیم و مهربان برای مهمانان پایتخت نشین در زمان مورد نظر بودند و هستند

در خوشبینانه ترین حالت شاید تصور شود یک استان توان میزبانی از جمعیتی برابر آمار جمعیتی استان خود را پوشش دهد یعنی اگر مازندران حدود ۳ میلیون جمعیت داشته باشد در شرایط مطلوب بتواند به ۳ میلیون نفر دیگر خدمات ارائه دهد

عده‌ای ساده باورانه می گویند در تعطیلات نوروز به عنوان مثال ۱۵ تا ۱۷ میلیون تردد به مازندران انجام می‌شود.. پاسخ نگارنده به ایشان چنین است : در تعطیلات نوروز مقصد همه این ۱۵ یا ۱۷ میلیون تردد فقط استان مازندران نیست بلکه محورهای جاده‌ای سوادکوه و کیاسر و هراز و کندوان چالوس مسیری برای عبور بخشی از مسافرین به استان‌های گیلان و اردبیل و گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی می‌باشد لذا این حجم از تردد نوروزی برخلاف ادعای بسیاری از مدیران به معنای فقط مقصد در مازندران نیست بلکه بخش قابل توجهی از این آمار شامل مسیر عبور می‌باشد نه مقصد ، ضمن اینکه در تعطیلات نوروز در واقع ۴ پیک مسافر را شاهدیم یک پیک از ۲۸ اسفند تا ۳ اسفند و یک گروه از ۴ اسفند تا ۷ اسفند و دو گروه نیز در نیمه دوم عید نوروز یعنی ما در ۴ مرحله با انبوه مسافران مواجه هستیم یعنی ۱۷ میلیون تردد نوروزی در ۴ مرحله انجام می شود نه یک مرحله و این مسافران نوروزی از قبل مقصد خود را انتخاب کرده هم محل اقامت خویش را رزرو کردند هم مایحتاج سفر را از قبل مهیا نموده هم هزینه سفر را شاید از یک سال پیش تا زمان وقوع سفر نوروزی پس‌انداز نموده است و با آمادگی کامل و با آرامش خاطر و نشاط برای سفر به حرکت درآمده است.

از طرف دیگر استان میزبان یعنی مازندران از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی برای میزبانی از مهمانان نوروزی را انجام داده است و از قبل بازاریان و اقامتگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها و نانوایی‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان و مردم و مسئولین منتظر ورود مسافران نوروزی بوده‌اند

تفاوت آشکار در استقبال از مسافران نوروزی و میزبانی از نازنین مهمانان جنگ ۱۲ روزه زمین تا آسمان است در ایام نوروز مسافران با آمادگی قبلی در حال هزینه کردن مالی برای خوشگذرانی و تفریح و مسافرت هستند و بخش اعظم مردم بومی و اقامتگاه‌ها و بازاریان در پی ارائه خدمات مطلوب و صد البته کسب سود مالی هستند و به فکر تجارت و بازرگانی و بازار هستند اما در جنگ ۱۲ روزه اوضاع کاملاً متفاوت است چون حدود ۹ میلیون هموطن بدون آمادگی قبلی و بدون امکانات و خالی از وجه مالی قابل توجه به صورت ناخوانده در یک پریود زمانی وارد مازندران می‌شوند مردم مازندران و مسئولین مازندران نیز از قبل پیش بینی این جمعیت وا چنین اتفاقی را نمی‌کردند

حال در چنین شرایطی توانمندی مدیریت ارشد بحران یعنی مدیریت ارشد استان مازندران شخص استاندار دکتر مهدی یونیسی رستمی به محک آزمون در می‌آید و در این اوضاع و احوال مهمان نوازی مردمان دیار طبرستان گل می‌کند

عیار و هنر مدیران ارشد در پیاده‌ سازی برنامه‌ها و در شرایط بحران معنا پیدا می‌کند در شرایطی همچو انتهای خرداد و نیمه اول تیر ۱۴۰۴ در شرایط جنگی واقعی که پیش مقدمه آن جنگ اقتصادی بود وزن اجرایی و توان مدیریتی مدیران به محک آزمون در می‌آید

اگر در کشوری فنی‌ترین ، کاربردی‌ترین ، آینده نگر و همه جانبه ترین برنامه حتی با در نظر گرفتن مقتضیات و اعتبارات و تنگناهای آن استان یا آن کشور که توسط عالم‌ترین برنامه نویسان علوم مختلف تهیه و تدوین شود ولی مجریان عملیاتی و اجرایی نتوانند آن را پیاده سازی کنند آنگاه توسعه محوری رنگ می بازد
خواه این برنامه سند آمایش سرزمین باشد
یا برنامه توسعه اول تا هفتم باشد
یا برنامه بسیار سرنوشت ساز مدیریت بحران در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ واقعی رزمی باشد

مدیران در جهان به مدیران سنتی که اشتیاقی به نوآوری و تحول و ریسک پذیری ندارند، کاریزما که قائل به خصایص شخصی منحصر بفرد و مدیران ذاتی که مدیریت با خون ایشان عجین است و مدیران علمی که دانش آکادمیک دارند و مدیران اکتسابی که پله پله مهارت و مدیریت را کسب کردند ، مدیران دنباله رو که معاون بودند و مدیر شدند و همان مدیریت یکنواخت مدیر قبلی را ادامه می دهند و مدیران نسل جدید که با هوش مصنوعی مهارت دارند و …. دسته بندی می‌شوند.

دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران که پزشک جراح فوق تخصص است را در دسته مدیرانی می‌توان تعریف کرد که بی‌آنکه علم اقتصاد یا علم مدیریت را در دانشگاه تحصیل کرده باشد به خوبی دارای هنر پیاده‌سازی برنامه ها است

در مدیریت ضمن اینکه آشنایی به فصول و علوم مدیریتی مهم است اما مهم‌تر هنر به اجرا درآوردن است . روحیه شهامت است خصائص نوآوری و خلاقیت و مهارت و هنر بهره‌وری است

شاید یک دانشیار یا یک استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه که سرشار از فرضیه‌های مدیریتی و مولف دهها عنوان کتاب مدیریتی یا کتاب اقتصادی یا کتاب نظامی باشد به لحاظ علمی در بالاترین رنکینگ دانشگاهی تعلق داشته باشد اما زمانی که در همان راستا تصدی سازمانی به او سپرده شود شاید نتواند با اتخاذ استراتژی متناسب به هدف تعیین شده برسد چون او علم اقتصاد یا علم مدیریت یا علم نظامی را داراست اما هنر مدیریت و هنر رهبری و خصلت اقتدار را بی‌بهره است.

اما دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران طی این چند ماه حضور خود در تصدی استانداری مازندران نشان داد مدیر توانمند و خلاق است و در این دوره یعنی در ۱۲ روزه مورد نظر از ابتدای ورود جمعیت میلیونی به مازندران در قامت یک مدیر بحران قاطع و مقتدر و همه جانبه نگر ظاهر شد و کارنامه عالی از خود به جای گذاشت

اگر مدیر ارشدی تحصیلات متناسب با مدیریت بحران و سوابق متناسب با مدیریت بحران و مشاورین کارآزموده بحران را داشته باشد اما فاقد هنر مدیریت باشد او از اثربخشی و کارایی کامل برخوردار نخواهد بود

آنچه در یونسی استاندار مازندران دریافت کردم
جدای از صداقت ، شهامت در نه گفتن به قدرت طلبان و نمایندگان و متنفذین ، صراحت لهجه ، خستگی ناپذیری ، مشورت پذیری کارشناسان محور و تخصصی که همه این فاکتورها لازمه مدیریت است
اما مهدی یونسی استاندار مازندران را
حائز هنر مدیریت و دارای مهارت خلاقیت و هنر پیاده‌سازی برنامه‌ها و اهل ریسک در دل بحران می‌دانم مدیری که اجازه رفتارهای چاپلوسانه و ریاکاری سازمانی را به اطرافیان و سایر مدیران نمی‌دهد

اصلی‌ترین مشکلاتی که از همان روز اول نمایان شد بحث سوخت و صف نانوایی‌ها و موضوع روغن سرخ کردنی و البته خریدهای بیش از سبد نیاز بعضی از خانوارها بود که این۴ مشکل  هیچ کدام ریشه در مازندران نداشت بلکه ۳ مشکل اول  مربوط به سطوح عالی کشور بود و نگارنده بر این اعتقاد است دولت می بایست از قبل مجهز به عکس العمل متناسب به چنین وقایعی باشد و نباید اجازه دهد چنین مشکلاتی تکرار شود. هر چند دولت در ۱۲ روز مورد نظر خوب کار و  تلاش کرد و کارنامه قابل قبول بر جای گذاشت و یک مشکل خرید بیش از نیاز بعضی از خانواده ها از فروشگاهها بود که ناشی از رفتار شخصی که ریشه در بعضی از امور مانند بی اعتمادی برخی خانواده ها  در  تثبیت بازار و متاثر از گرانی های صعودی این سال و سالهای گذشته می باشد.

اما استاندار مازندران با تدابیر هوشمندانه توانست بر هر سه موضوع فائق آید و مشکل را حل کند به جرات و به هیچ تعارف و اغراقی اعتقاد دارم بسیاری از مدعیان و بسیاری از منتقدان گر خود در جایگاه استاندار بودند هرگز نمی‌توانستند چنین بحرانی را کنترل کنند. آری بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کن بسیار راحت است اما در میدان عمل مرد میدان می‌خواهد. شعار راحت است اما بپذیریم عمل سخت است.پس قبل از نقد غیرمنصفانه خود را جای استاندار قرار دهیم . البته نگارنده (عبدالله شهمیر) بین نقد منصفانه و غیرمنصفانه مرز قائل است و هر مدیری باید از نقد منصفانه و سازنده استقبال کند

از آنجایی که استان مازندران استان همجوار پایتخت می‌باشد با تدابیر رئیس شورای تامین امنیت مازندران یعنی یونسی استاندار مازندران و سایر اعضای شورای تامین ما شاهد امنیت به هر لحاظ در مازندران بوده‌ایم

بسیاری از فرزندان مازنی محل زندگی ایشان در تهران بود در ایام یاد شده به منازل پدری خود بازگشتند و اگر مکانی اضافه داشته‌اند به فرزندان ایشان تعلق گرفت شاید تصور شود در چنین شرایطی ا گر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوم گردی‌ها به اندازه این حجم از همانان می‌باشد اما دیدیم با تدبیر دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران و صد البته با همت مردم نیک اندیش و مهرورز و مهمان نواز مازندران هیچ مهمان پایتخت نشین در مازندران آواره نشد

هیچ صاحب خانه‌ای هیچ روستایی صاحب ملکی هیچ مجموعه داری هیچ مالک هتلی هیچ فعال بوم گردی برای ۹ میلیون مهمان(آمار متولیان حکایت از حضور ۷ تا ۹ میلیون مهمان دارد) وارد شده به مازندران کیسه درآمدزایی ندوخت بلکه ایشان را جزئی از خانواده خود پنداشت
بدیهی است محدود نفراتی نیز به فکر درآمدزایی باشند اما قطره در برابر دریا هیچ است چون مردمان مازندران دریادلانی که آغوش بر مهمانان گشودند

آری برندگان اصلی مردمان مازندران هستند هیچ مدیر کل هیچ مدیرعامل هیچ استاندار هیچ معاون استاندار هیچ فرماندار هیچ بخشدار هیچ اشخاص حقیقی و حقوقی
هیچ اهالی رسانه نباید به خود اجازه دهند در ارائه گزارش عملکرد بدون اشاره به نام مردم مازندران به گزارش دهی بپردازد . چون اگر همیاری و همدلی مردمان مازندران نبود هیچ مدیر کل و هیچ مدیرعامل و هیچ معاون استاندار و هیچ فرماندار و هیچ مقام نظارتی و هیچ مسئول و مدیری در این صحنه نمی‌توانست موفق شود پس تمامی موفقیت‌ها ریشه در همراهی مردم مازندران دارد

اما دکتر یونسی استاندار مازندران با یاری مردمان مازندران و همراهی بازاریان و اصناف و اتحادیه‌ها و تلاش تیم مدیریتی مازندران و تلاش فرمانداران به ویژه فرمانداران سوادکوه و چالوس و مرزن آباد و آمل و بخشداری کیاسر که مبادی ورودی بوده اند و البته فرمانداران مقاصد و اجماع مسئولین و مردم توانست نام نیکی از خود در مدیریت بحران دوران جنگ ۱۲ روزه به یادگار ماندگار بگذارد

موضوع مهم دیگر در کنار مباحث بازار و تامین مایحتاج مهمانان و محل اقامت و اتراق ۹ میلیون مهمان و آرد و نان و سوخت که به آن اشاره کردیم و استاندار توانست از این آزمون سربلند بیرون آید

در تحلیل‌ها و در اخبار کمتر به سه موضوع بسیار مهم بهداشت و درمان و میادین تره و بار و مرغداری‌ها پروتئینی‌ها اشاره شد
خوشبختانه با همراهی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شبکه‌های بهداشت و درمان و درمانگاه‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی و خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشت شهری و بیمارستان‌های لوم پزشکی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی و بیمارستان‌های خصوصی توانستند تحت نظر استاندار مازندران در حوزه بهداشت و درمان سربلند بیرون آیند

زمانی که قیمت گوشت قرمز و ماهی و برنج خارج از توان خرید مردم می‌شود مردمان چه در شرایط عادی چه در شرایط اضطرار جنگی به سمت مرغ و پروتئین‌های
ارزان قیمت و سیب زمینی و گوجه و سایر اقلام پرکالری و ویتامین ارزان قیمت می‌روند خوشبختانه با هوشیاری استاندار مازندران و همراهی مرغداران و حجره داران میدان بار و عرضه کنندگان ماکارانی و مرغ فروشی‌ها و کشتارگاه‌های مرغ در حوزه تامین پروتئین نیز مازندران خوش درخشید

البته استاندار مازندران باید از رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و صمت بخواهد توجه ویژه‌ای به مرغداران و کشاورزان و حجره داران میادین مازندران کنند.
اوضاع دارو و اوضاع نهاده‌های مرغداران نظیر انواع دان به لحاظ قیمت اصلاً مناسب نیست و مرغداران در این خصوص شاکی هستند

کنترل ترافیک توسط پلیس راهور در پلیس راه و راهنمایی رانندگی ر حوزه‌های شهری و برون شهری تحت نظر مستقیم و همراهی فرماندهان انتظامی مازندران و تامین امنیت توسط نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در این ۱۲ روز بسیار عالی بود

راهداری و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ و پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر ، آنکال بودن انبارهای امدادی هلال احمر، و مجموعه هلال احمر پا به کار بودن دستگاه‌های خدمات رسان حوزه‌های آبفا و گاز و برق و راه رسالت خود را به خوبی انجام داده‌اند ای کاش همواره در کل ماهها همچو این ۱۲ روز این مدیران تلاش کنند که امید داریم دوره تصدی دکتر یونسی ، سایر مدیران همپای او تلاش کنند

به صورت عمومی گویی که تاب آوری جامعه موهبتی الهی بوده است هر چند دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی در بحث تاب اوری اجتماعی خوب بودند اما بی هیچ تعارفی لازم است انجمن روانشناسان و جامعه شناسان سازماندهی شده برای چنین روزهایی از قبل آماده باشند
در بحث تاب آوری اجتماعی و روانشناسی
اساتید روانشناسی با مدرک دکترای روانشناسی که دارای سوابق و تجارب هستند برای چنین روزهایی از سوی سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی باید آمادگی لازم را داشته باشند.

برنامه‌های تلویزیونی سرگرم کننده و اپلیکیشن‌های سرگرم کننده کودکان و نوجوانان برای اوقات فراغت چنین زمان‌هایی بیشتر از گذشته تقویت شوند

فضای مجازی سیستم‌های داخلی نظیر ایتا و بله و سایر برنامه‌های داخلی در پوشش اخبار و ایجاد امید و امنیت خوش درخشیدند اما بی هیچ تعارفی به لحاظ آمار نسبت به کاربران اینستاگرام و اتساپ و تلگرام از سطح آماری پایینتری برخوردار هستند

در مجموع مردمان مازندران نامی ماندگار را در صفحات تاریخ برای نسل حاضر نسل‌های آینده از خود به یادگار گذاشتند

دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران توانست با همدلی مردم مازندران و همراهی تیم مدیریتی در مدیریت بحران در جنگ اقتصادی و در شرائط جنگ نظامی ۱۲ روزه و در تکمیل و تزریق سیلوها و انبارهای مواد غذایی و سردخانه های پروتیینی و تثبیت بازار و در بهداشت و درمان و نظارت بر داروخانه ها در کنترل ترافیک جاده‌ای در تامین مایحتاج اولیه در آرامش روانی در نظم و آرامش اجتماعی در امنیت استان در تامین پروتئین در تنظیم ستاد بازار در میادین تره بار در خدمات انرژی و برق و گاز و آب در ارتباطات در بهداشت محیط در اقامت و اتراق مهمانان در مهیاسازی اقامتگاه‌ها و مهمانسراها و بوم گردی‌ها و هتل‌ها و پارک‌های جنگلی و پارک‌های شهری و سالن های ورزشی و مدارس و مساجد و تکایا برای مهمانان موفق عمل کرد ضمن اینکه در خصوص زمانبندی امتحانات دانشگاه‌ها تدابیر خوبی اتخاذ کرد

اگر هم بخواهم یک شهرستان و یک فرماندار را نسبت به سایر شهرستان‌ها پرتلاش‌تر معرفی کنم بسیار سخت است چون همه مردم مازندران و همه فرمانداران وسط میدان بودند و همه تلاش و جهاد و مهمان نوازی کردند اما مردمان شهرستان سوادکوه و آقای رمضان پاریاو سوادکوهی فرماندار سوادکوه پررنگ تر خوش درخشیدند

لازم است استاندار مازندران همچو این دوره ، پیش بینی هر احتمالی را انجام دهد تا مانند این ۱۲ روز مهیا باشد .

قطعی پی در پی برق در چند سال اخیر ، حوادثی مانند سیل چم چم پل سفید و زیراب ، سیل و آبگرفتگی سیمرغ ، حوادثی مانند سرما و یخبندان دهه هشتاد و زلزله دهه های گذشته و اخیرا جنگ ۱۲ روزه ،اشکال چند ساعته در سایت پمپ بنزین در سال گذشته ، اشکال در سایت نانی نو آرد، اشکال در برخی سامانه های بانکی این فرضیه را برای ما تقویت می کند که شاید شرائط مشابه یا بحرانهای سنگین تر دیگری پیش آید مثلا جنگ یا سیل یا طوفان یا یخبندان یا زلزله یا …. پس از اکنون استاندار و مقامات در این تدبیر باشند اگر برق مثلا بخاطر لغزش و رانش مسر دکل برق یا جنگ احتمالی سایبری یا جنگ احتمالی  واقعی  بصورت طولانی مدت قطع شود یا بر اثر سیل خطوط شبکه آب قطع شود یا …. یا دیگر شرائط پیش آید برای مردم تامین آرد و نان و سوخت و سیب زمینی و مرغ و سایر پروتئین و ماکارانی و روغن و سایر اقلام به ویژه آب و برق و گاز چگونه خواهد بود.