تیرنگ:
حامد اسمعیلی، نویسنده و پژوهشگر طرح ساماندهی ترافیک و خدمات حمل و نقل عمومی در کمربندیهای ساری و میدان امام (ره)، بلوار پاسداران و بلوار آزادی را برای انتشار در اختیار گروه رسانهای تیرنگ قرار داد. طرح مذکور در زیر آمده است.
مقدمه:
با توجه به افزایش ترافیک و مشکلات ناشی از آن در کمربندیهای غربی و شرقی شهر ساری و همچنین در میدان امام (ره) منتهی به بلوار پاسداران و بلوار آزادی، این طرح به منظور ساماندهی عبور و مرور، بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات توریستی ارائه میشود. این طرح با استناد به قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، به دنبال ایجاد یک سیستم حمل و نقل پایدار و کارآمد است.
مشکلات موجود:
1. پیادهراهخواری توسط فئودالها:
پیادهراهخواری به عنوان یکی از مشکلات اساسی در شهر ساری، موجب کاهش عرض معبر و ایجاد ترافیکهای مصنوعی میشود. این تجاوزات به معابر، که توسط فئودالها انجام میشود، موجب کاهش عرض معبر و ایجاد ترافیکهای مصنوعی میشود که به نوبه خود باعث افزایش زمان سفر و نارضایتی شهروندان میگردد.
حال که با حق خواهی یک معلول ویلچری که کوچکترین عضو جامعه است و همت شهرداری منطقه 2 و پیگیری دادستانی محترم ، معابر دو واحد صنفی بزرگ که مجرمانه متصرف شده اند به بیتالمال بازگشته ، پس میشود بقیه مسیر را هم با همین وحدت و همت به بیتالمال بازگردانیم و آسایش را برای شهروندان ساروی به ارمغان آوریم.
– قانون: ماده ۲۱ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۱۳۹۳) و تبصره ۱ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداریها و سایر نهادهای ذیربط، نسبت به ساماندهی و بهبود وضعیت پیادهراهها و معابر عمومی اقدام نماید.”
– قانون: ماده ۵ قانون شرح وظایف شهرداریها (مصوب ۱۳۵۵): “شهرداریها موظفند نسبت به حفظ و نگهداری معابر عمومی و پیادهراهها اقدام نمایند.”
2. افزایش ترافیک و آلودگی:
ترافیک نسبتا سنگین و توقف خودروهای روشن در کمربندیها و میدان امام (ره) منتهی به بلوار پاسداران و بلوار آزادی، به یکی از چالشهای جدی تبدیل شده است. ترافیک نسبتا سنگین و توقف خودروهای روشن منجر به افزایش آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی شهروندان میشود.
– قانون: ماده ۲۲ قانون هوای پاک (مصوب ۱۳۹۶) و تبصره ۲ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداریها و سایر نهادهای ذیربط، نسبت به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری اقدام نماید.”
– قانون: ماده ۱ قانون مدیریت بحران (مصوب ۱۳۸۷): “دولت موظف است با همکاری شهرداریها و سایر نهادهای ذیربط، نسبت به مدیریت بحرانهای ناشی از آلودگی هوا و ترافیک اقدام نماید.”
3. عدم وجود خطوط ویژه برای تاکسیها:
نبود خطوط ویژه برای تاکسیها، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش ترافیک و نارضایتی رانندگان، نیاز به توجه ویژه دارد. نبود خطوط ویژه برای تاکسیها موجب افزایش زمان انتظار و کاهش درآمد رانندگان تاکسی، که از شرکای اجتماعی شهرداری محسوب میشوند، میگردد.
– قانون: ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶) و تبصره ۳ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداریها و سایر نهادهای ذیربط، نسبت به ساماندهی و بهبود خدمات حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”
– قانون: ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن: “دولت موظف است با همکاری شهرداریها و سایر نهادهای ذیربط، نسبت به توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”
پیشنهادات:
1. ایجاد خطوط کندرو ویژه تاکسی:
ایجاد خطوط کندرو ویژه تاکسی به منظور تسهیل دسترسی و افزایش درآمد رانندگان تاکسی، که از شرکای اجتماعی شهرداری هستند، ضروری است. طراحی و اجرای دو خط کندرو ویژه تاکسی در کمربندیهای غربی و شرقی.
2. ایجاد مسیر منو ریل در ارتفاع در بلوار میانی کمربندی ها:
ایجاد مسیر منو ریل به عنوان یک راهکار نوین برای کاهش ترافیک و آلودگی، نیازمند همکاری با سرمایهگذاران است. همکاری با سرمایهگذاران برای ایجاد مسیر منو ریل در ارتفاع از سطح زمین، از کمربندیها تا دریای شهر فرح آباد.
– قانون: ماده ۲۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵): “دولت موظف است با همکاری بخش خصوصی، نسبت به توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”
3. سازماندهی تاکسیهای مستقر در دایره میدان امام (ره):
سازماندهی تاکسیهای مستقر در دایره میدان امام (ره) به منظور بهبود خدمات و رفاه شهروندان و مسافران، از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد چهار پل هوایی برقی به میدان امام (ره) و جمعآوری ایستگاههای تاکسی در اطراف میدان.
– قانون: ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری.
4. ایجاد مسیر کندرو در ورودیها:
ایجاد مسیر کندرو در ورودیها به منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش ترافیک، از جمله اقدامات ضروری است. طراحی و اجرای مسیر کندرو در دو طرف ورودی از بلوار پاسداران و ورودی به بلوار آزادی.
– قانون: ماده ۲۲ قانون هوای پاک.
5. اصلاح طرح هندسی دوربرگردانها در کمربندی ها:
اصلاح طرح هندسی دوربرگردانها به منظور بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات، نیازمند توجه ویژه است. بازنگری و اصلاح طرح هندسی دوربرگردانها به منظور بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات.
– رایی قانون راهنمایی و رانندگی.
6. تامین مالی طرح از طریق اوراق:
تأمین مالی پروژه از طریق انتشار اوراق، به عنوان یک راهکار مؤثر برای جذب سرمایهگذاران، ضروری است. تأمین مالی پروژه از طریق انتشار اوراق با ارائه طرح حمل و نقل.
– قانون: ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه.
7. نظارت و مدیریت ترافیک:
نظارت و مدیریت ترافیک به منظور جلوگیری از تجاوزات و بهبود وضعیت ترافیک، از اهمیت بالایی برخوردار است. تقویت نظارت بر پیادهراهها و جلوگیری از تجاوزات به آنها.
– قانون: ماده ۲۱ قانون راهنمایی و رانندگی.
8. ایجاد خدمات توریستی:
ایجاد خدمات توریستی به منظور جذب گردشگران و بهبود کیفیت زندگی شهروندان، از اهمیت ویژهای برخوردار است. طراحی فضاهای تفریحی و خدماتی در اطراف کمربندیها برای جذب گردشگران. با ایجاد مسیر کالسه رو با اسب .
– قانون: ماده ۲۴ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان.
مجازاتها:
1. مجازات ترک فعل و جرم انکاری مسئولین:
در صورت عدم نگهداری و آزادسازی معابر عمومی توسط مسئولین، طبق ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات) و تبصره ۱ آن، مسئولین به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۲ سال و یا جزای نقدی محکوم میشوند. این مجازات به منظور جلوگیری از ترک فعل و انکار مسئولیت در نگهداری معابر عمومی و پیادهراهها وضع شده است.
2. مجازات اصناف مجرم متجاوز به معابر:
در صورت تجاوز اصناف به معابر عمومی، طبق ماده ۶۰ قانون مجازات اسلامی و تبصره ۲ آن، این افراد میتوانند به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و یا جزای نقدی محکوم شوند. این مجازات به منظور حفظ حقوق عمومی و جلوگیری از تخلفات در استفاده از معابر عمومی وضع شده است.
نتیجهگیری:
جهت تصویب مراحل اجرای طرح، نیاز به وحدت مطالبه شهروندان ، همت شهرداری و اقتدار دادگستری و قرارداد با مشاورین کارکشته و امین وجود دارد. اجرای این طرح با استناد به قوانین و مقررات موجود، میتواند به بهبود وضعیت ترافیک، افزایش رضایت شهروندان و توسعه خدمات توریستی در شهر ساری کمک کند. با همکاری شهرداری و سرمایهگذاران، میتوان به یک شهر پویا و با کیفیت زندگی بهتر دست یافت. همچنین، از رانندگان تاکسی به عنوان شرکای اجتماعی شهرداری تجلیل میشود و نقش آنان در بهبود خدمات حمل و نقل عمومی مورد تأکید قرار میگیرد.
رونوشت:
– شهروندان محترم و شایسته تکریم و لایق احترام جهت استحضار و مطالبه گری
– نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران حضرت آیت الله لائینی “جهت آگاهی و اقدامات ارشادی”
– استاندار محترم مازندران جناب آقای دکتر یونسی رستمی “جهت آگاهی و دستورات مقتضی”
– دادستان محترم مرکز استان مازندران جناب آقای دکتر عالیشاه سوادکوهی “جهت آگاهی و دادستانی”
– فرماندار محترم شهرستان ساری دکتر نوبخت “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی و هماهنگی و نظارت”
– رئیس محترم شورای شهر جناب آقای شعبانی “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی و نظارت”
– شهردار محترم شهر ساری “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی فوری و نجات روح و روان شهروندان”
در زمان غیبت حضرت ولیعصر عج و در رکاب حضور نائب بر حقش ، مقامی بالاتر از امت مهدوی در جامعه شیعی ایران اسلامی وجود ندارد مسئولین رعیت و امت ارباب هستند.