طرح ساماندهی ترافیک و خدمات حمل و نقل عمومی
طرح ساماندهی ترافیک و خدمات حمل و نقل عمومی
با توجه به افزایش ترافیک و مشکلات ناشی از آن در کمربندی‌های غربی و شرقی شهر ساری و همچنین در میدان امام (ره) منتهی به بلوار پاسداران و بلوار آزادی، این طرح به منظور ساماندهی عبور و مرور، بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات توریستی ارائه می‌شود. این طرح با استناد به قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، به دنبال ایجاد یک سیستم حمل و نقل پایدار و کارآمد است.

تیرنگ: 

حامد اسمعیلی، نویسنده و پژوهشگر طرح ساماندهی ترافیک و خدمات حمل و نقل عمومی در کمربندی‌های ساری و میدان امام (ره)، بلوار پاسداران و بلوار آزادی را برای انتشار در اختیار گروه رسانه‌ای تیرنگ قرار داد. طرح مذکور در زیر آمده است.

مقدمه:

با توجه به افزایش ترافیک و مشکلات ناشی از آن در کمربندی‌های غربی و شرقی شهر ساری و همچنین در میدان امام (ره) منتهی به بلوار پاسداران و بلوار آزادی، این طرح به منظور ساماندهی عبور و مرور، بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات توریستی ارائه می‌شود. این طرح با استناد به قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، به دنبال ایجاد یک سیستم حمل و نقل پایدار و کارآمد است.

مشکلات موجود:

1. پیاده‌راه‌خواری توسط فئودال‌ها:

پیاده‌راه‌خواری به عنوان یکی از مشکلات اساسی در شهر ساری، موجب کاهش عرض معبر و ایجاد ترافیک‌های مصنوعی می‌شود. این تجاوزات به معابر، که توسط فئودال‌ها انجام می‌شود، موجب کاهش عرض معبر و ایجاد ترافیک‌های مصنوعی می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش زمان سفر و نارضایتی شهروندان می‌گردد.

حال که با حق خواهی یک معلول ویلچری که کوچکترین عضو جامعه است و همت شهرداری منطقه 2 و پیگیری دادستانی محترم ، معابر دو واحد صنفی بزرگ که مجرمانه متصرف شده اند به بیت‌المال بازگشته ، پس می‌شود بقیه مسیر را هم با همین وحدت و همت به بیت‌المال‌ بازگردانیم و آسایش را برای شهروندان ساروی به ارمغان آوریم.

– قانون: ماده ۲۱ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۱۳۹۳) و تبصره ۱ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط، نسبت به ساماندهی و بهبود وضعیت پیاده‌راه‌ها و معابر عمومی اقدام نماید.”

– قانون: ماده ۵ قانون شرح وظایف شهرداری‌ها (مصوب ۱۳۵۵): “شهرداری‌ها موظفند نسبت به حفظ و نگهداری معابر عمومی و پیاده‌راه‌ها اقدام نمایند.”

2. افزایش ترافیک و آلودگی:

ترافیک نسبتا سنگین و توقف خودروهای روشن در کمربندی‌ها و میدان امام (ره) منتهی به بلوار پاسداران و بلوار آزادی، به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده است. ترافیک نسبتا سنگین و توقف خودروهای روشن منجر به افزایش آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

– قانون: ماده ۲۲ قانون هوای پاک (مصوب ۱۳۹۶) و تبصره ۲ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط، نسبت به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری اقدام نماید.”

– قانون: ماده ۱ قانون مدیریت بحران (مصوب ۱۳۸۷): “دولت موظف است با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط، نسبت به مدیریت بحران‌های ناشی از آلودگی هوا و ترافیک اقدام نماید.”

3. عدم وجود خطوط ویژه برای تاکسی‌ها:

نبود خطوط ویژه برای تاکسی‌ها، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش ترافیک و نارضایتی رانندگان، نیاز به توجه ویژه دارد. نبود خطوط ویژه برای تاکسی‌ها موجب افزایش زمان انتظار و کاهش درآمد رانندگان تاکسی، که از شرکای اجتماعی شهرداری محسوب می‌شوند، می‌گردد.

– قانون: ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶) و تبصره ۳ آن: “دولت موظف است با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط، نسبت به ساماندهی و بهبود خدمات حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”

– قانون: ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن: “دولت موظف است با همکاری شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط، نسبت به توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”

پیشنهادات:

1. ایجاد خطوط کندرو ویژه تاکسی:

ایجاد خطوط کندرو ویژه تاکسی به منظور تسهیل دسترسی و افزایش درآمد رانندگان تاکسی، که از شرکای اجتماعی شهرداری هستند، ضروری است. طراحی و اجرای دو خط کندرو ویژه تاکسی در کمربندی‌های غربی و شرقی.

2. ایجاد مسیر منو ریل در ارتفاع در بلوار میانی کمربندی ها:

ایجاد مسیر منو ریل به عنوان یک راهکار نوین برای کاهش ترافیک و آلودگی، نیازمند همکاری با سرمایه‌گذاران است. همکاری با سرمایه‌گذاران برای ایجاد مسیر منو ریل در ارتفاع از سطح زمین، از کمربندی‌ها تا دریای شهر فرح آباد.

– قانون: ماده ۲۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵): “دولت موظف است با همکاری بخش خصوصی، نسبت به توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اقدام نماید.”

3. سازماندهی تاکسی‌های مستقر در دایره میدان امام (ره):

سازماندهی تاکسی‌های مستقر در دایره میدان امام (ره) به منظور بهبود خدمات و رفاه شهروندان و مسافران، از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد چهار پل هوایی برقی به میدان امام (ره) و جمع‌آوری ایستگاه‌های تاکسی در اطراف میدان.

– قانون: ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری.

4. ایجاد مسیر کندرو در ورودی‌ها:

ایجاد مسیر کندرو در ورودی‌ها به منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش ترافیک، از جمله اقدامات ضروری است. طراحی و اجرای مسیر کندرو در دو طرف ورودی از بلوار پاسداران و ورودی به بلوار آزادی.

– قانون: ماده ۲۲ قانون هوای پاک.

5. اصلاح طرح هندسی دوربرگردان‌ها در کمربندی ها:

اصلاح طرح هندسی دوربرگردان‌ها به منظور بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات، نیازمند توجه ویژه است. بازنگری و اصلاح طرح هندسی دوربرگردان‌ها به منظور بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات.

– رایی قانون راهنمایی و رانندگی.

6. تامین مالی طرح از طریق اوراق:

تأمین مالی پروژه از طریق انتشار اوراق، به عنوان یک راهکار مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاران، ضروری است. تأمین مالی پروژه از طریق انتشار اوراق با ارائه طرح حمل و نقل.

– قانون: ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه.

7. نظارت و مدیریت ترافیک:

نظارت و مدیریت ترافیک به منظور جلوگیری از تجاوزات و بهبود وضعیت ترافیک، از اهمیت بالایی برخوردار است. تقویت نظارت بر پیاده‌راه‌ها و جلوگیری از تجاوزات به آن‌ها.

– قانون: ماده ۲۱ قانون راهنمایی و رانندگی.

8. ایجاد خدمات توریستی:

ایجاد خدمات توریستی به منظور جذب گردشگران و بهبود کیفیت زندگی شهروندان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراحی فضاهای تفریحی و خدماتی در اطراف کمربندی‌ها برای جذب گردشگران. با ایجاد مسیر کالسه رو با اسب .

– قانون: ماده ۲۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان.

مجازات‌ها:

1. مجازات ترک فعل و جرم انکاری مسئولین:

در صورت عدم نگهداری و آزادسازی معابر عمومی توسط مسئولین، طبق ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات) و تبصره ۱ آن، مسئولین به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۲ سال و یا جزای نقدی محکوم می‌شوند. این مجازات به منظور جلوگیری از ترک فعل و انکار مسئولیت در نگهداری معابر عمومی و پیاده‌راه‌ها وضع شده است.

2. مجازات اصناف مجرم متجاوز به معابر:

در صورت تجاوز اصناف به معابر عمومی، طبق ماده ۶۰ قانون مجازات اسلامی و تبصره ۲ آن، این افراد می‌توانند به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و یا جزای نقدی محکوم شوند. این مجازات به منظور حفظ حقوق عمومی و جلوگیری از تخلفات در استفاده از معابر عمومی وضع شده است.

نتیجه‌گیری:

جهت تصویب مراحل اجرای طرح، نیاز به وحدت مطالبه شهروندان ، همت شهرداری و اقتدار دادگستری و قرارداد با مشاورین کارکشته و امین وجود دارد. اجرای این طرح با استناد به قوانین و مقررات موجود، می‌تواند به بهبود وضعیت ترافیک، افزایش رضایت شهروندان و توسعه خدمات توریستی در شهر ساری کمک کند. با همکاری شهرداری و سرمایه‌گذاران، می‌توان به یک شهر پویا و با کیفیت زندگی بهتر دست یافت. همچنین، از رانندگان تاکسی به عنوان شرکای اجتماعی شهرداری تجلیل می‌شود و نقش آنان در بهبود خدمات حمل و نقل عمومی مورد تأکید قرار می‌گیرد.

رونوشت:

– شهروندان محترم و شایسته تکریم و لایق احترام جهت استحضار و مطالبه گری

– نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران حضرت آیت الله لائینی “جهت آگاهی و اقدامات ارشادی”

– استاندار محترم مازندران جناب آقای دکتر یونسی رستمی “جهت آگاهی و دستورات مقتضی”

– دادستان محترم مرکز استان مازندران جناب آقای دکتر عالیشاه سوادکوهی “جهت آگاهی و دادستانی”

– فرماندار محترم شهرستان ساری دکتر نوبخت “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی و هماهنگی و نظارت”

– رئیس محترم شورای شهر جناب آقای شعبانی “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی و نظارت”

– شهردار محترم شهر ساری “جهت آگاهی و اقدامات مقتضی فوری و نجات روح و روان شهروندان”

در زمان غیبت حضرت ولیعصر عج و در رکاب حضور نائب بر حقش ، مقامی بالاتر از امت مهدوی در جامعه شیعی ایران اسلامی وجود ندارد مسئولین رعیت و امت ارباب هستند.