تیرنگ:
دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور – چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه – همزمان با سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت روز معلم با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.
این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم به طور پیوسته برگزار شده است.
در دیدار معلمان با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) کتیبه متفاوتی که با الهام از تخته کلاس درس، طراحی و با روایتی از امام صادق علیهالسلام نصب شده است: در برابر کسی که از او دانش میآموزید، فروتن باشید.
مهمترین محورهای سخنان معظم له در این دیدار بدین شرح است:
ـ تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است.
ـ تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است.
ـ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.
– الگوهای جامعه معلمان باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.
– مساله غزه، امروز مساله اول دنیاست. در سطح بینالمللی هر کار هم که می کنند صهیونیستها و پیشتیبانان آمریکایی و اروپاییشان که مساله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند، نمیتوانند. خب نگاه کنید به این دانشگاههای آمریکا؛ هر روز – امروز باز در خبرها میخواندم چند دانشگاه دیگر اضافه شدند – در استرالیا، در اروپا، کشورهای مختلف اروپایی، یعنی ملت ها نسبت به مساله غزه حساسند. مساله اول دنیاست این مساله. نباید بگذاریم این مساله از نگاه عمومی بینالمللیِ مردم دنیا خارج بشود، از این «مساله اول» بودن خارج بشود، باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبهروز افزایش پیدا کند.
– نحوه رفتار آمریکا در مساله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بیاعتمادی به آمریکا است.
– فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد. عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد.
– شما ملاحظه کنید آمریکاییها و دستگاههای مرتبط با آنها، با مخالفت زبانی با اسرائیل چه معاملهای دارند انجام میدهند! دانشجویان دانشگاههای آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشهای را شکستند؛ اینجور دارد با آنها رفتار میشود.
– این رفتار آمریکاییها هم، حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد؛ یعنی در واقع شد پشتوانه همین «مرگ بر آمریکا»یی که شما میگویید. نشان داد به همه که آمریکا شریکِ جرم است. یک حرفی هم ممکن است یک وقتی بزنند بهعنوان مثلاً دلسوزی! دروغ است، خلاف واقع است.
– آنچه که انسان مشاهده میکند در عمل، نشاندهنده همراهی و همدستی آمریکا در این جرم بزرگ، در این گناه نابخشودنی، با رژیم صهیونیستی است. اینها شریک جرمند. چطور می شود نسبت به یک چنین نظامی، نسبت به چنین رژیمی، انسان خوشبین باشد؟ چطور ممکن است؟ یا به حرف او اعتماد بکند.
– آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاه های دیگر کشور نیست. سایر دستگاه ها به کار گیرنده نیروی انسانیاند، آموزش و پرورش ایجادکننده نیروی انسانی است. هویت منابع انسانی در آموزش و پرورش شکل می گیرد معلم وقتی که در میدان حضور فعال دارد درواقع دارد هویتسازی می کند.
– در کشور ما مثل همه جای دیگر امنیتمان، پیشرفتمان، سلامتمان، رفاهمان، علممان، تحقیقاتمان، همه ارزش های انسانی و اسلامیمان احتیاج دارند به نیروی انسانی. این منابع انسانی را آموزش و پرورش درست می کند پس درباره آموزش و پرورش خیلی باید صحبت کرد.
– روز دوازدهم اردیبهشت برای ما یک فرصت است که عرض اخلاصی بکنیم به جامعه معلمان کشور. هم تشکر کنیم، هم عرض ارادت کنیم، هم در حد توان تکریم زبانی از معلمان عزیزمان بکنیم.
– «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» همه باید از معلمان شکرگزار باشند. شما هستید که فرزندان ما را تربیت می کنید، تعلیم می دهید و آنها را برای زندگی دوران عمرشان آماده می کنید. همه ملت در هر رتبهای، در هر شغلی باید از معلمان تشکر کنند.
– سرفصل دوم، مساله توانمندسازی معلمان است. توانمندسازی دوجور است: یکی، از لحاظ مسائل معیشتی و مادّی و اینهاست این همیشه مورد تأکید ما بوده و دولت در حدّ امکاناتش تلاش لازمی در این زمینه باید انجام بدهد.
– اما توانمندسازی یک بعد دیگر هم دارد که آن عبارت است از اینکه معلم از نیروی معنوی خود، یعنی آن عشقی که در درون وجود انسان هست بطور طبیعی به تعلیم به تربیت، از آن استفاده کند و از معلومات لازم و نیازهای لازم و تجربههای لازم استفاده کند برای اینکه کار معلمی را قوام بدهد. اگر ما بخواهیم جامعه معلّمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلّم را تقویت کنیم.
- منبع خبر : ایرنا