تیرنگ نیوز- سرویس شهری: اگرچه انتظار می رفت با روی کار آمدن شورای ششم شاهد بهبود فضا و عملکرد مدیریت شهری ساری به عنوان یکی از پرحاشیه ترین شوراها و شهرداری های کشور در دوره پنجم باشیم اما در عمل چنین انتظاری برآورده نشد و حتی در برخی موارد اوضاع نا امید کننده است!
به عنوان مثال ضعف روابط عمومی شورای ساری بسیار مشهود و غیر قابل اغماض است. این ادعای ما را زمانی درک خواهید نمود که بخواهید از اظهارات و واکنش های اعضای شورای شهر در موضوعات مختلف آگاهی پیدا کنید.
متاسفانه سایت رسمی شورای شهر ساری در گوگل به سختی پیدا می شود و اساسا باز نمی شود یا اگر بعد از نیم ساعت انتظار و نذر و نیاز و توسل بالا بیاید خبر و مطلب در خور توجهی، نظر مخاطب را به خود جلب نمی کند.
امروز 12 آبان ماه است اما آخرین خبر سایت شورای ساری مربوط به پنجم آبان است یعنی یک هفته ای می شود که این درگاه الکترونیکی بارگذاری نشده و به اصطلاح از به روز رسانی آن خبری نیست…
به گونه ای که مخاطب برداشت می کند شورای ساری این یک هفته را کلا تعطیل بوده یا در انفعال و بی خبری به سر می برد! نه از جلسه و نشست خبری هست نه از اظهارات و واکنش های اعضای شورا و نه از دیدار و بازدید و تحرکی!
و این اصلا برای شهر ساری به عنوان پیشانی و مرکز استان خوشایند و برازنده نیست. انتظار می رفت روابط عمومی شورای شهر با انگیزه تر، فعال تر و خلاقانه ترعمل کند نه اینکه در خواب و خمودگی به سر ببرد و معلوم نباشد به چه امور و مسائلی مشغول است که فرصت نمی کند 4 تا خبر روی سایت بگذارد!
مطمئنا 9 عضو شورای شهر ساری در حوزه های مختلف حرف های زیادی برای گفتن دارند و انتقادات یا پیشنهاداتی دارند که اگر روابط عمومی شورای شهر به آن ها نپردازد و دغدغه مند نباشد پس کارکرد و خاصیت روابط عمومی دقیقا چیست؟
در حالی که روابط عمومی یک سازمان، چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای آن مجموعه است و موفقیت هر سازمانی مرهون عملکرد موفق آن روابط عمومی است.
البته روابط عمومی قرار نیست تنها یکسویه عمل کند و انعکاس دهنده حرف اعضای شورای شهر باشد بلکه باید ارتباط مناسبی میان مردم، رسانهها و مدیریت شهری برقرار کند.
متاسفانه در حال حاضر این رویکردها در سیستم روابط عمومی شورای ساری وجود ندارد و بهگونهای اقدام میشود که تنها به انعکاس جلسه کمیسیون ها و وقایع خیلی مهم آن هم فقط با درج عکس و خبر بسنده میکند و ارزش خبری و میزان برعملکرد مدیری شهری مدنظر نیست. چرا نباید با تشکیل یک اتاق فکر، روابط عمومی به تولید محتوا مناسب بپردازد؟
در شرایط فعلی انگار رابطه بین شورا و شهرداری ساری و بدنه اجتماعی قطعشده و افکار عمومی خبری از فعالیت ها و برنامه های شورا ندارند و گویی اعضای شورا هم هیچ فعالیت و تحرکی ندارند و فقط در حد نام هستند!
یکی دیگر از ضعف های عملکردی شورای ساری، دعوت گزینشی و سلیقه ای از تعدادی خبرنگار خاص است که انتقادات و گلایه های فراوانی در پی داشته و دارد. بسیاری معتقدند عملکرد روابط عمومی شورای شهر ساری در دعوت نکردن از سایر خبرنگاران برای حضور در جلسه شورای این شهر اشتباست و برای نمود بهتر نیازمند تجدید نظر و تغییر رویه است.
امیدواریم به زودی ضعف های مهم مطرح شده در حوزه روابط عمومی شورای شهر ساری مرتفع گردد و امور این حوزه به سامان و در حد نرمال گردد؛ وگرنه به نظر می رسد با استمرار این روند، شورای شهر باید به دنبال فکری اساسی و اجرایی برای رفع این ضعف بزرگ با استفاده از نیروهای به مراتب توانمندتر و مستعدتر در حوزه مدیریت شهری که بسیار می توانند بکار این نهاد آیند، باشد.
رسانه تیرنگ، خواستار توضیحات درباره مسائل مطرح شده (باز نشدن و بالا نیامدن گاه و بیگاه سایت اطلاع رسانی شورای شهر ساری، بروز نشدن به موقع آن، دعوت گزینشی خبرنگاران، منعکس نشدن گزارشات و نظرات مردمی و مواردی از این دست) است تا در همین رسانه منتشر و به سمع و نظر مخاطبان و دغدغه مندان برسد.