سفره بازنشستگان با نان نسیه پر می‌شود؟!
سفره بازنشستگان با نان نسیه پر می‌شود؟!
کافیست تا سری به پارک‌ها و بازار بزنی تا پیرمردها و پیر زن‌هایی را ببینی که دنبال گوش‌هایی برای شنیدن درد دل‌هایشان هستندو

 

تیرنگ، الهام دهقان:
کافیست تا سری به پارک‌ها و بازار بزنی تا پیرمردها و پیر زن‌هایی را ببینی که دنبال گوش‌هایی برای شنیدن درد دل‌هایشان هستند. بازنشستگانی که گاهی ناچار می شوند علیرغم بازنشستگی کار کنند تا دستشان پیش کسی دراز نشود، افرادی که گاهی تا چند فرزند دارند و با احتساب نوه، نتیجه و… برای میزبانی از آنان دچار چالش می شوند.
در این گزارش با افرادی که سال‌هاست بازنشسته شده اند هم‌کلام شده‌ایم تا از سختی‌ها و تلخی روزگارشان با ما بگویند.
کربلایی محمد پیرمرد شصت و هشت ساله مازندرانی است. او درباره گرانی و تورم و تاثیرات آن بر بازنشستگان و مستمری‌بگیران می گوید: «زندگی بسیار سخت و دشوار شده است، تورم و گرانی افسار زندگی را از دست ما خارج کرده است، سفره‌های ما کوچک شده و برخی مردم سفره‌هایشان خالی شده است، دیگر جوانان میلی به ازدواج ندارند، آنها از پس مخارج روزمره و عادیشان بر نمی آیند».
این بازنشسته افزود: «مدت‌هاست دغدغه اصلی بازنشستگان نداشتن همخوانی حقوق و مخارج است. ذو فرزند بیکار دارم، اکنون شرایط اقتصادی سختی را پشت سر می‌گذاریم.»
از او می پرسم اوضاع از میزان افزایش سالانه حقوق راضی است، مکثی کرد و گفت: «دولت ها سعی کردند با اجرای همسان سازی وضعیت را بهتر کنند اما چه همسان سازی، چه تناسب حقوقی همه‌اش غیرواقعی است. با این میزان افزایش، همسان‌سازی و افزایش حقوق بی فایده است و در واقع تناسب حقوقی صورت نگرفته است.»
او با اشاره به گرانی داروهای مصرفی اظهار کرد: «پزشکان من را به شکل آزاد ویزیت می کنند و تعرفه داروهایی که برایم تجویز می شود، آزاد است. هزینه داروها بسیار زیاد است. مدتی دیسک کمر دارم و به دلیل گرانی داروها و ویزیت دیگر نمی توانم به دکتر مراجعه کنم. »
✓آیا واقعا درد جامعه را دیده اند؟!

کربلایی محمد با اعتراض به وضعیت موجود بیان کرد: « آیا واقعا درد جامعه را دیده اند؟!»
وی از افزایش قیمت اجناس در بازار گفت: «برنج کیلویی هفتاد هزار تومان است آیا یک بازنشسته توان خرید آن را دارد؟! قیمت مرغ بالاست و گوشت کیلویی 400 هزار تومان است، من به فرزندانم گفته ام که برای مهمانی خانه من شام و ناهار نیایید!»

✓دخل و خرجی که جور نیست
این بازنشسته کارخانه نساجی توضیح می دهد: «با حقوق دریافتی جوانان و ما پول اجاره خانه هم نمی‌شود و بین 300 تا 400 هزار تومان هزینه آب و برق و تلفن را پرداخت می کنیم حالا شما بگویید چگونه می توانیم زندگی کنیم! زندگی واقعا بر ما سخت می گذرد و نمی دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم.»
کربلایی محمد عنوان می‌کند: «عروسی پسر کوچکم است، هزینه هتل نفری سیصد تا پانصد هزار تومان است باید وام بگیرم تا پولش را بدهم اگر وام نگیرم نمی دانم چگونه باید زندگی خود را سپری کنم.»

✓تجربه مسئولین با حقوق بازنشستگان
او در ادامه از انتظارات خود می گوید: «من از دولت هیچ توقعی ندارم فقط افرادی که قانون را تصویب می کنند همین حقوق را برای بازنشستگی خودشان در نظر بگیرند و یک ماه با این حقوق زندگی کنند و نتیجه را بگویند که چگونه توانستند با این میزان دریافتی کرایه خانه، هزینه درمان، پول آب و برق و تلفن و تهیه خوراک را پرداخت کنند؟»
✓فشار به اقشار کم‌درآمد
خانم صمدی که همسرش بازنشسته راه‌آهن است و خودش هم تحصیلکرده است با مشکلات و سختی های زیادی رو به‌رو شده، به تیرنگ می‌گوید: «تورم و گرانی روی زندگی روزمره بازنشستگان، و گروه‌های کم درآمد و دید و بازدیدهای آن ها بسیار تاثیر گذاشته است. مشکلات مالی سبب مشکلات رفتاری و کاهش هم‌بستگی بین اعضای خانواده شده و آرامش را از خانواده‌های باز نشسته گرفته است.»

✓از کنترل تورم تا شکوفایی جامعه
این خانم شصت ساله از انتظارات خانواده خود و کنترل تورم و گرانی گفت: «زمانی جامعه به رشد و شکوفایی می‌رسد که با کنترل تورم شاهد افزایش حقوق قشرهای کم درآمد باشیم و یک بازنشسته بتواند تمامی نیازهای زندگی خود را تامین کند.»
✓دوران بازنشستگی = دوران حمایت؟
خانم صمدی از تمام سختی هایی که با آنها دست و پنجه نرم می کند گفت و اضافه کرد: «مشکلات معیشتی بازنشستگان پس از بازنشستگی بسیار زیاد است. فرزندان بازنشستگان نیاز به حمایت مالی دارند. زمانی که نیاز افراد خانواده تامین نشود؛ همبستگی از بین خواهد رفت و این شروع مشکلات خانوادگی است.»
وی با اشاره به دغدغه هایش افزود: « بیمه‌های خدمات درمانی ما به گونه‌ای است که پاسخگوی هزینه‌های اندکی است. اگر فرد بازنشسته به بیماری خاصی دچار شود و به پزشک متخصص مراجعه کند، خدمات درمانی به صورت آزاد در نظر گرفته می شود و قیمت و گرانی داروها را هم که می‌دانید.»
✓نامهربانی مسئولین با بازنشستگان
اما حسین مهرورزان از مشکلات عدیده بازنشستگان یاد می‌کند و می گوید: «بازنشستگان هم‌چنان از مسئولین نامهربانی می‌بینند که این باعث اختلال شدید در زندگی مردم شده است.»
او ادامه داد: «دخل و خرج مردم با هم هماهنگ نیست. بازنشستگان در این روزهای وانفسای گرانی، دچار سختی زندگی شده‌اند و تحت تاثیر تورم و گرانی هر روز سفره‌هایمان کوچک تر می‌شود. من چند بازنشسته می‌شناسم که نان را نسیه می‌خرند چون از پس مخارجشان بر نمی آیند، آنها همگی خانواده‌های آبرومندی هستند.

✓چشم انداز خوبی برای بهبودی اوضاع نمی بینم
علی یک راننده تاکسی هم در این باره به تیرنگ می‌گوید: «بازنشسته ها با توجه به اقتضای سن‌شان بیشتر در معرض بیماری هستند، برخی از آنها بازنشسته هستند که ناچار هستند تا دوباره کار کنند تا آبرویشان حفظ شود.»

علی مکثی کرد و گفت: «دیگر چشم انداز خوبی برای بهبود اوضاع نمی بینم. با این نرخ تورم در بودجه سال آینده یقیناً وضعیت بدتر و مردم دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد. با این تورم خیلی اقلام از سبد غذایمان حذف شده، که خود باعث بیماری‌های جسمی و روانی بازنشستگان می شود و موجب می‌شود دوباره مشکلات جدیدتری رخ دهد..»
* کارگران در زیر پای جنگ بین فقر و غنی در حال نابود شدن هستند
نصرالله دریابیگی با اشاره به وضعیت اسفبار معیشتی، درمانی و عدم امنیت شغلی کارگران و بازنشستگان، گفت: امروز کارگران در زیر پای جنگ بین فقر و غنی در حال نابود شدن هستند.
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران در ادامه با انتقاد از دخالت‌های دولت در مباحث مربوط به سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران که متعلق به کارگران و بازنشستگان است، گفت: متاسفانه امروز شاهد سیاسی بازی‌های دولت و بانک مرکزی در خصوص بانک رفاه کارگران هستیم.
او ادامه داد: امروز بسیاری از کارگران بازنشسته برای رفع نیازهای حداقلی خود نیازمند دریافت وام‌های مربوط به بازنشستگی هستند که دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های غلط، حداقل امید این قشر شریف را به نا امیدی تبدیل کرده است.
دریابیگی گفت: امروز کارگران و بازنشستگان در مباحث اقتصادی و معیشتی مظلوم واقع شدند و این در حالی است جامعه کارگری همواره پای آرمان‌های این انقلاب کبیر ایستاده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران به غریب بودن قشر شریف کارگر و بازنشسته در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه کارگران و تشکل‌های کارگری در کشور این روزها با مشقت فعالیت می‌کنند و تنها حامی ما کارگران مقام معظم رهبری است.

مشکلات قشر بازنشسته از تبعیض در پرداختی به آنان تا تورم و گرانی‌ها و عدم تناسب میان حقوق دریافتی با هزینه‌های زندگی متفاوت است.