درآمدهای شهرداری نامشروع است/ بدهی شهرداری ساری خروارهاست/ ضرایب ماده صد سلیقه ای است/ آب ما با تازه نفس ها در یک جوب نمی رفت
درآمدهای شهرداری نامشروع است/ بدهی شهرداری ساری خروارهاست/ ضرایب ماده صد سلیقه ای است/ آب ما با تازه نفس ها در یک جوب نمی رفت
احمدی گفت: با قاطعیت اعلام میکنم که درآمدهای شهرداری، نامشروع است یعنی وجوهات دریافتی از مردم طبق قانون نیست. اینکه شهرداری مشکل مالی دارد دلیل نمی شود از مردم پول اضافه بگیریم. اقدام شهرداری در زمینه اخذ عوارض اشتباه است و این شامل همه دوره های مدیریت شهری می شود مثلا در سال هایی ارزش افزوده گرفته می شد که قانونی نبود و نباید  می گرفتند. الان هم محاسبات عوارض باید اصلاح شود.

تیرنگ نیوز – سرویس شهری: به گزارش تیرنگ، سید حسن احمدی سقندیکلایی عضو شورا و رئیس کمسیون نظارت و بازرسی و شکایات شورای اسلامی شهر ساری در نشست خبری با بیان اینکه در ماه اخیر به دلیل روز خبرنگار انتظار داشتیم شهرداری و شورای ساری مثل روال هر ساله از اصحاب رسانه تجلیل نمایند، گفت: وقتی از سوی آن ها اقدامی صورت نپذیرفت تصمیم به برگزاری این نشست گرفتم و بنا دارم تا زمانی که عضو شورا هستم این نشست سالانه را با رسانه ها به مثابه تریبون آزاد برگزار نمایم.

وی افزود:  تا اینجای کار هم دوستانی که نسبت به عملکرد بنده نقد داشتند یا حتی تخریب کردند را بخشیدم و هیچ گونه شکایتی از رسانه‌ای نداشتم و نخواهم داشت. بنابراین نگاه شکایت محور را نمی پسندم چون معتقدم وقت و انرژی زیادی از ما خواهد گرفت و ما را از اهداف اصلی مان دور می کند.

احمدی درباره توقف و رکود پروژه های شهرداری ساری بیان کرد: بنده زمانی که پرسنل شهرداری بودم یک تفکری نسبت به شورای شهر داشتم اما ما وقتی وارد شدم دیدم قصه فرق می کند. چالش بزرگی که شهرداری با آن مواجه شد، مانع تحقق چشم اندازهای ما گردید. چالشی که هنوز درگیر آن هستیم.

عضو شورای شهر ساری تصریح کرد: درست است که طی سال های گذشته، یک سری اقدامات عمرانی خوب صورت پذیرفت اما در ادامه هزینه های گزافی به دنبال داشت که موجب کندی عملکرد شهرداری شد. اقداماتی که بیشتر فیک به نظر می رسید چون با شکایت بعضی از پیمانکاران از شهرداری، این نهاد دچار خساراتی بزرگ شد. مثلا شهرداری وقت بدهکاری 3 میلیاردی خود را به پیمانکار پرداخت نکرده و با تاخیر چند ساله شهرداری فعلی برای تسویه مجبور به پرداخت 6 میلیارد تومان شده است.

وی افزود: نگاه درآمدی شهرداری کوتاه برد (یعنی صرفاً بر اساس عوارض صدور پروانه و تراکم فروشی دارد. کلا مدیریت شهری ما متکی بر تخلفات ساختمانی) است زمانی که شاخص کشور به ویژه در زمینه مسکن دچار افت باشد وضعیت شهرداری نیز رو به افول می رود. ما به دنبال تغییر این نگاه درآمدی و جایگزینی آن با ایجاد درآمدهای پایدار بودیم و هستیم. نگاهی که صرفا به جریمه های ساختمانی نباشد وگرنه نمی توان هیچ آینده ای برای شهر سای متصور شد. این تغییر و نگاه درآمدی باید تغییر کند اگر با همین فرمان جلو برویم اتفاقی نخواهد افتاد.

احمدی ادامه داد: باید به سمتی برویم که از ظرفیت سرمایه گذاران برای توسعه شهر استفاده کنیم تا هم مردم و هم شهرداری بهره مند شوند. باید به سمت تعامل با دستگاه های مختلف و اشخاص و گروه ها برویم تا بتوانیم منابع مالی مختلف را وارد شهر سازیم و در کنار آن ها از عوارض صدور پروانه نیز استفاده کنیم.

عضو شورای شهر ساری تصریح کرد: پروژه هایی چون بوستان ولایت و پارک بانوان فقط افتتاح شدند هنوز تحویل کار صورت نپذیرفته ما باید ابتدا اقدامات خوب گذشته را به سرانجام برسانیم بعد برای پروژه های جدید قدم برداریم.

احمدی اظهار کرد: نرفتن شهرداری به سوی پروژه ها عدم توانایی در تامین منابع مالی است این موضوع علاوه بر رسانه ها و مردم، مورد نقد ما نیز هست. ما حتی اگر بتوانیم زمینه های پرداختن به پروژه ها را فراهم سازیم در شرایط فعلی می تواند رضایت بخش باشد امیدواریم در ادامه به سوی چشم اندازهای مدنظر و نگاه آرمانی شهر حرکت کنیم.

وی گفت: با قاطعیت اعلام میکنم که درآمدهای شهرداری، نامشروع است یعنی وجوهات دریافتی از مردم طبق قانون نیست. اینکه شهرداری مشکل مالی دارد دلیل نمی شود از مردم پول اضافه بگیریم. اقدام شهرداری در زمینه اخذ عوارض اشتباه است و این شامل همه دوره های مدیریت شهری می شود مثلا در سال هایی ارزش افزوده گرفته می شد که قانونی نبود و نباید  می گرفتند. الان هم محاسبات عوارض باید اصلاح شود.

عضو شورای شهر ساری تاکید کرد: خلایی که در شهر وجود دارد موجب عدم اعتماد مردم به مدیریت شهری شده است این اعتماد زمانی حاصل می شود که شهروندان صداقت رفتاری را احساس کنند. من برای مشروع شدن درآمدهای شهرداری بسیار تلاش کردم اما نتایج مدنظر حاصل نشد. خواسته قلبی من این است که این درآمد اصلاح شود.

احمدی درباره رکود و توقف پروژه های عمرانی در ساری گفت: این دست پروژه ها در شهرها در حدود بودجه مصوب است و در بخش درآمدها چه دولتی چه مردمی تعریف می شود  به جز از طریق درآمد تامین می شود. البته در ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها ده بسته حمایتی تعریف شده که دو بسته آن مربوط به شهرداری ها و دهیاری هاست ما تا آبان ماه فرصت داریم طرح های پیشنهادی را به دولت تحویل دهیم در صورت تایید اعتباراتی به صورت وام یا بلاعوض برای آن پروژه ها در نظر گرفته خواهد شد که متاسفانه این نیز تاکنون ابتر مانده است.

وی ادامه داد: در شهرداری های گذشته اگر اقدامات خوبی انجام شد منابع آن نیز موجود بود و دولت هم می توانست تخصیص اعتبار بدهد اما ایرادش همان تخلفات مالی بود که ای کاش صورت نمی گرفت و امروز با مسائل بسیار دست به گریبان نبودیم. این دوره وضعیت اقتصادی کشور چندان مطلوب نیست و دولت در حال پرداخت بدهی هاست وضعیت مالی مردم هم خوب نیست بنابراین اعتباری برای انجام پروژه ها وجود ندارد. البته شهرداری نشست هایی پیرامون این موضوع برگزار کرده اما جدیت کافی در آن دیده نمی شود. اینجاست که باید به سمت سرمایه گذار برویم.

عضو شورای شهر ساری بیان کرد: ما می توانستیم بین سال های ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ظرفیت چهره های ملی ساری بهره ببریم حتی دو سه سال قبل  ۸ میلیارد اعتبار به ساری اختصاص یافت اما به دلیل اجرا نشدن به راحتی هر چه تمام تر لغو گردید.
شهرداری اعلام کرده طرح جامع ترافیک را برای سال آینده اجرایی خواهد کرد باید طرح مذکور تا آذر ماه به شورا تحویل داده شود و ما پس از بررسی آن را در بودجه تعریف کنیم و پس از تامین منابع، قابلیت اجرایی پیدا کند.

احمدی افزود: شهرداری ماهانه حدود ۱۴ میلیارد تومان بابت بیمه پنج هزار نیروی خود و ۸ میلیارد تومان بابت تقسیط ۴۸۶ میلیارد تومان بدهی بیمه پرداخت می کند‌. همچنین بابت مالیات، چیزی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بدهکار است و شهرداری ماهانه ۵ میلیارد تومان بابت این بدهی و تقریبا ماهی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت قسط بانک شهر پرداخت می کند. سابقا ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده اما اقساط آن پرداخت نگردید و شهردار فعلی آن را تسویه نمود.

وی تصریح کرد: شهرداری سال ۹۶ شهرداری ۵۰ میلیارد تومان وام گرفته و با تاخیرات چند ساله امروز به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است با ورود و پیگیری بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس ۵ میلیارد آن پرداخت شد و اقساط آن ماهانه حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است (که در سطور بالاتر به آن اشاره کردیم).

عضو شورای شهر ساری گفت: فقط در ماه اخیر ۱۳ میلیارد تومان به خاطر بدهی به بیمه و دارایی و…  از حساب شهرداری کسر شد ما با این خروارها بدهکاری ها و حساب های مسدود شده ای که داریم نمی توانیم به فکر اجرای پروژه های بزرگ باشیم.

احمدی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری ساری هفته ای چند نوبت بابت بدهی ها به دادگستری می روند تا مشکلات به حداقل برسد. جریمه بیمه شهرداری  ۲۴۰ میلیارد تومان است که با تاخیر و جریمه به ۴۸۶ میلیارد تومان رسیده و استاندار و نمایندگان مجلس در تلاش اند تا تاخیر و جریمه عفو شود و همان ۲۴۰ میلیارد تومان اصلی پرداخت شود.

وی اظهار کرد: ما هم دلمان می خواهد کار انجام دهیم و اقداماتی درخور داشته باشیم اما نمی توانیم واقعا شهرداری در گرفتاری مالی قرار دارد. باید بپذیریم شهرداری که برای پرداخت حقوق پرسنل خود مشکل دارد نمی تواند شاداب و بی دغدغه باشد. با این حال انتظار داریم لااقل پروژه های عمرانی برای شهر تعریف شود.

عضو شورای شهر ساری ادامه داد: پروژه زباله سوز که مدتی متوقف شده بود در زمان آقای طالبی به سرعت در دست اجراست و با بهره برداری آن شهرداری می تواند به سمت درآمد پایدار برود. با احداث سکوی زباله و تصفیه خانه با هزینه حدود ۳ میلیارد تومان می توانیم شیرابه های ساری و شهرهای اطراف را روزانه تبدیل به ۴۰ هزار لیتر آب مزارع کنیم و این می تواند منبع درآمد خوب و پایدار برای شهرداری باشد. اقدامات خوبی از این دست در حال انجام است و نباید نگاه ها به عملکرد شهرداری صفر و صدی باشد.
احمدی گفت: درباره درگیری اعضای شورا با هم نظر نمی دهم خودم به شخصه چنین فضایی را قبول ندارم و علیرغم شدت تخریب ها اهل شکایت هم نیستم چون روزی که به شورا آمدم از چالش‌ها خبر داشتم.

وی افزود: نگاه تبعیض آمیز در ماده ۱۰۰ ناشی از خلاهای قانونی است و باید اصلاح شود بنابراین در این مورد کاری از ما بر نمی آید. اختیار ماده صد به سه عضو (نمایندگان شورا، دادگستری و وزرات کشور) داده شده ۱۱ تبصره مشخص دارد اما ضرایب آن مبنا و معیار خاصی ندارد معمولا سلیقه ای عمل می شود.

عضو شورای شهر ساری بیان کرد: برنامه تعدیل نیرو ها لغو شده و تشخیص شورا این بوده که چالش اجتماعی ایجاد خواهد کرد بود اما به دنبال ساماندهی نیروها هستیم. نیروهای شهرداری ساری نهایت باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر باشند و مابقی اضافه هستند که در دوره های قبلی درست یا غلط وارد شده اند و ساماندهی آن ها نیاز به همت همه دستگاه ها و خود پرسنل دارد. اینکه در اتاقی ۵ نفر ۲۰ نیرو وجود دارد خود ایراد و چالشی بزرگ است و باید با اساس سابق، مدرک تحصیلی و غیره تفکیک شوند.

 

احمدی تصریح کرد: من قبل از وارد انتخابات جریان تازه نفس ها شدم اما  بعد از حدود ۴۰ روز متوجه شدم که آب ما در یک جوب نمی رود، تنش‌هایی داشتیم اگرچه هدفگذاری ها یکی بود اما در مسیر و اجرا به اختلاف نظر رسیدیم که در نهایت نتیجه آن شد که با سلام و صلوات از این گروه خارج شوم.

وی افزود: از نظر من افرادی مثل شهید سلیمانی انقلابی هستند و من در قیاس با آن ها خود را انقلابی نمی دانم در هنگام انتخابات هم اشعار انقلابی بودن نداده ام.

عضو شورای شهر ساری در پایان گفت: جان کلام اینکه مردم از عملکرد مدیریت شهری فعلی رضایت ندارند به دلیل اینکه در دوره‌های قبلی تغییرات شهر را به احساس می‌کردند اما امروز نه. با این حال باید بپذیریم که بخشی از این کاستی ها و ضعف های عملکردی ما ناشی از خسارت های بجا مانده از مدیریت های قبلی است که کمر شهرداری را خم نموده است. امروز تمام نهادهای امنیتی زوم رفتارهای شورا هستند و…

تنظیم خبر: مجید ساجدی فر