خاموشی های مرگبار! / آقای استاندار چاره ای بیندیشید
خاموشی های مرگبار! / آقای استاندار چاره ای بیندیشید
مسئولان خاموشی استان باید پاسخ دهند چرا در شرایطی که تردد خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی استان در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کاهش داشته با افزایش تلفات عابران پیاده مواجه شده ایم؟ اگر خاموشی خیابان و معابر یکی از دلایل مهم و اصلی آن نیست پس چیست؟!

تیرنگ نیوز- سرویس اقتصاد: مثلث شوم مازوت- خاموشی- مرگ، متاسفانه در کنار دردسرهای فراوانش، موجب افزایش تلفات عابران پیاده در تصادف‌های رانندگی با توجه به خاموشی‌های اخیر معابر و خیابان های مازندران شده است.

سرهنگ قدمی رئیس پلیس راه مازندران در این باره بیان کرد: «با توجه به خاموشی‌های اخیر در معابر و شهرها، تلفات عابران پیاده در تصادف‌های رانندگی افزایش یافته و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است».

او با بیان اینکه راننده‌ها برای کاهش تصادف در این خاموشی‌ها سرعت مطمئنه را رعایت کنند، افزود: «عابران پیاده هم از گذرگاه‌هایی مانند پل عابر عبور کرده  و یا از لباس روشن استفاده کنند». به نقل از باشگاه خبرنگاران

در هفته های اخیر در استان مازندران با قطعی گسترده برق مواجهیم، قطعی هایی که دردسرهای بسیاری برای مردم به همراه داشته و اختلال فراوانی در زندگی شان ایجاد کرد اما مسئولان برق استان بدون توجه به درخواست مردم و انتظارات افکار عمومی همچنان راه خود را می روند و این ماجرا ادامه دارد.

فراوانی هشتگ قطعی برق و مازوت در شبکه های اجتماعی نشان از اعتراض مردم به وضعیت نابسامان موجود است. مخصوصا خاموشی شبانه در برخی مناطق و معابر، داد بسیاری را درآورده است. اما کو گوش شنوا؟!

گفته می شود دلیل اصلی این قطعی ها، استخراج گسترده بیت کوین و سوء مدیریت مسئولان مربوطه در تامین مازوت مورد نیاز است که دلایل مختلفی چون خرابی و عدم تعمیر دوساله خطوط انتقال مازوت و عدم بارگیری مازوت توسط کامیون داران به علت مقرون به صرفه نبودن در آن دخیل اند. حال دود این کج اندیشی ها و ضعف های مدیریتی به چشم مردم می رود!

موضوعی که حتی صدای مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا را هم در آورده است. وی در نشست با قائم مقام و معاونین صداوسیمای مازندران گفت: «برخلاف تصور عامه که سوخت مازوت را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از گاز می‌دانند، مهمترین مطالبه ما از مسئولان تخصیص ۱۰۰ درصدی سوخت گاز طبیعی بوده و بدون تردید هیچ نیروگاهی تمایل به استفاده از سوخت مازوت و تحمل، هزینه ها، خسارات و پیامد‌های منفی آنرا ندارد».

او با بیان اینکه وظیفه و هدف ما تولید پایدار برق جهت رضایت مردم است، افزود: «وظیفه ذاتی نیروگاه‌ها تولید و تأمین پایدار برق مورد نیاز شبکه بوده و نقشی در انتخاب نوع، میزان و کیفیت سوخت مصرفی خود نیز ندارند».

نعمتی به اقدامات مهم نیروگاه بخصوص گازوئیل سوز کردن واحد‌های گازی به عنوان گامی مهم در جهت پایداری تولید در این واحد‌ها اشاره کرد و گفت: «با توجه به عدم تخصیص سهمیه سوخت گاز در فصول سرد و در راستای پایداری تولی برق و افزایش اطمینان شبکه در تمامی ایام سال، با اتخاذ تدابیری مراحل اجرایی دوگانه سوز کردن واحد‌های گازی به اتمام رسید و در صورت تأمین کامل سوخت گازوئیل  امکان افزایش تولید تا ۴۲۰ مگاوات نیز در بلوک سیکل ترکیبی وجود دارد»./ باشگاه خبرنگاران

این اظهارات آقای مدیرعامل نشان می دهد که آن ها هم ناچار به استفاده از مازوت هستند و و در قبال استفاده از آن متحمل زیان هایی می شوند اما خب، تصمیمات در جای دیگری اتخاذ می شود و اینگونه، سهل انگاری یا سوء تدبیر دستگاه یا گروهی موجب زحمت و زیان دیگر چند دستگاه و اقشار مختلف مردم می شود.

احتمالا مسئولان برق مازندران نمی دانند که این قطعی های گسترده برق آن هم معمولا بدون اطلاع قبلی، خسارات فراوانی برای مردم داشته است و از سوختن لوازم برقی در منازل در اوج گرانی ها گرفته تا اختلال در کار شرکت ها و کارنجات و زیان مکرر آن ها به خاطر تولیدات ناقص به دلیل قطعی ناگهانی برق و احیانا اخراج نیروها و افزایش بیکاری، همچنین دردسرهای تاریک بودن خیابان ها و معابر از مزاحمت های انسانی و سگ های ولگرد گرفته تا افزایش تلفات عابران پیاده! همه و همه این ها به سوء مدیریت آن ها بر می گردد و فدای تصمیمات مازوتی شان می شود.

در حالی که در سال های گذشته با زمستانی به مراتب سردتر از این با کمبود گاز و برق مواجه نبوده ایم یا اگر احیانا بوده ایم به این صورت افتضاح و روی اعصاب نبوده است.

مسئولان خاموشی استان باید پاسخ دهند چرا در شرایطی که تردد خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی استان در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کاهش داشته با افزایش تلفات عابران پیاده مواجه شده ایم؟ اگر خاموشی خیابان و معابر یکی از دلایل مهم و اصلی آن نیست پس چیست؟!

جالب تر اینجاست در این شرایط کمبود برق و خاموشی منازل و بلوارها در شب، مشاهده شده در برخی نقاط مرکز استان، مثل روبروی دانشگاه محمدباقر، میدان حلال احمر، و نقاطی در بلوار کشاورز در روز چراغ های معابر روشن است!!

مسئولان روشنایی روز استان، اگر لطف کنند و نطق شان باز شود و در این زمینه که چرا برخی معابر در روز، روشن هستند، توضیحاتی ارائه بفرمایند ممنون می شویم. البته اگر مردم و رسانه ها را قابل بدانند!

گروه رسانه ای تیرنگ آمادگی دریافت و انتشار نظرات دستگاه های مربوطه را دارد.