تیرنگ نیوز- مجید ساجدی فر: پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته به مدت ۴ روز (شنبه ۹ بهمن تا سه شنبه ۱۲ بهمن) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا شد.
برخی غرفه داران از استان های مختلف در گفت و گو با خبرنگار تیرنگ، از برپایی این نمایشگاه در روزهای اول و میانی هفته گلایه کردند و بر این نظر بوده و که اگر همچون بسیاری از دوره های قبل این نمایشگاه در روزهای پایانی هفته برگزار می شد، مشارکت و حضور مردم به مراتب گسترده تر می شد.
بگذریم… به گزارش تیرنگ، از همان زمزمه های آغازین برپایی این نمایشگاه، انتظار می رفت مازندران به دلیل نزدیکی رویداد منطقه ای ساری ۲۰۲۲ قدرتمند و متفاوت ظاهر شود.
غرفه مازندران در این نمایشگاه اگرچه بهتر از دوره های قبل بود و از فضاسازی و نماد گرایی بهتری برخوردار بود اما در عمل نتوانست آن چنان که باید صنعت گردشگری و فرهنگ مازندران را به نحو شایسته به نمایش بگذارد تا هم تاثیر و جذابیت لازم را به عنوان میزبان کشورهای اکو داشته باشد و هم نظر بازدیدکنندگان و فعالان گردشگری سایر استان ها را به خود جلب کند.
از آنجا که نقاط ضعف و قوت غرفه مازندران پس از بازدید خبرنگاران و عکاسان خبری مازندران، همچنین فعالان حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران به اطلاع مسئولان مربوطه مازندران رسانده شد و قول ترتیب اثر دادن موارد ذکر شده توسط آن ها داده شد از بیان جزئیات آن در این گزارش خودداری کرده و در ادامه بازدید استاندار و نمایندگان مازندران از نمایشگاه و اظهارات آن ها می پردازیم.
ضعف های زیرساختی داریم
سید محمود حسینیپور پس از بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران، انتخاب مازندران و ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصتی طلایی برای مازندران جهت معرفی جاذبههای گردشگری این استان به کشورهای منطقه دانست و افزود: امیدواریم همه مردم و مسئولان مازندران و نهادهای مردمی فعال در حوزه گردشگری این آمادگی را پیدا کنند تا بتوانیم تاریخ و فرهنگ مازندران و جاذبههای کمنظیر این استان را به درستی معرفی کنیم. متاسفانه در سالهای اخیر گردشگری ما بیشتر به حوزه دریا معطوف شد. در حالی که ظرفیتهای گردشگری مازندران بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه شاید تاکنون حدود ۲۰ درصد از ظرفیتهای گردشگری واقعی مازندران استفاده شده و نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیتهای گردشگری ما بدون استفاده مانده است، گفت: مازندران در دنیای کشتی منطقهای زبانزد است و جویبار را با عنوان پایتخت کشتی جهان میشناسند. در حوزه محیط زیست و طبیعت جنگلهای هیرکانی و تالاب بینالمللی میانکاله را داریم که از جاذبههای مهم گردشگری هستند. حتی در گردشگری مذهبی با توجه به این که نخستین حکومت علویان جهان در این استان تاسیس شد و همچنین علمای بزرگی داشتیم. در بومگردی که امروز یکی از بخشهای جدید و پرطرفدار گردشگری دنیاست مازندران حرفهای زیادی برای گفتن دارد. سههزار و ۶۰۰ روستا در این استان داریم که بسیاری از آنها میتوانند مقصد بینالمللی گردشگری باشند. مهمتر از همه این که مازندران این قابلیت را دارد که یک گردشگر با سفر به آن چندین اقلیم آب و هوایی و هر چهار فصل را در مواقعی از سال تجربه کند.
حسینی پور با تاکید بر اینکه تلاش ما بر دیده شدن همه ظرفیت ها و جاذبه های استان در رویداد ساری۲۰۲۲ است، گفت: در شهرهای مازندران متاسفانه ضعفهایی از نظر وجود المانهای شهری دیده میشود . در این زمینه خیلی عقب هستیم. به ویژه شهرهای شرق مازندران با این که مرکز استان در منطقه شرق قرار دارد، در این زمینه ضعیفتر از شهرهای غربی هستند. بر همین اساس نیاز داریم که به نمادهای شهری توجه بیشتری شود. در شهرهای غربی به دلیل رونق گردشگری طی سالهای اخیر از این نظر وضعیت کمی بهتر است، اما باز هم باید وضعیت بهتر شود.
استاندار مازندران با بیان اینکه در زیرساخت ها مشکل داریم و ضعیف هستیم، افزود: یکی از مهمترین جلوههای گردشگری ما که باعث رشد اشتغال میشود استفاده بهینه از ظرفیت های حوزه صنایع دستی و حوزه کشاورزی و باغداری است. همچنین برای بهبود وضعیت شهرها در استان با توجه به انتخاب مازندران به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو جلساتی با شهرداریها برگزار و دستورالعملهایی هم ارائه شد که امیدواریم ظرف چند ماه باقیمانده تا زمان برگزاری رویداد، شهرداریها شهرها را آماده کنند.
مازندران می تواند قطب اقتصادی کشور در حوزه گردشگری باشد
رضا حاجیپور رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به انتخاب مازندران به عنوان پایتخت گردشگری در سال 2022 این استان از ظرفیتهای بسیار بالایی در حوزههای مختلف چون دریا، جنگل، طبیعت زیبا، انواع گونههای گیاهی و محیط زیست، گردشگری، بخش کشاورزی و مهمتر قله دماوند برخوردار است که باعث جذب گردشگران بی شماری به مازندران می شود.
وی با اشاره به عدم استفاده بهینه از ظرفیت های استان متاسفانه گفت: امیدواریم با این رویداد مهم بتوانیم قابلیتهای استان را به کشورهای عضو اکو نشان دهیم و در این راه نیاز است تا استعدادهای بالقوه موجود در استان را به بالفعل تبدیل کنیم و با وجود ده ها آثار هنری و صنایع دستی مازندران با وجود ظرفیت بالای درآمدی میتوان تبدیل به بالاترین ارزش ریالی و ارزی کرد.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران تصریح کرد: مازندران مانند مشهد و اصفهان باید بدون تکیه بر تخصیص اعتبار با ایجاد بازارهای حوزه گردشگری (صنایع دستی و سنتی) به کسب رونق اقتصادی استان بپردازد و به قطب برتر رونق اقتصادی در حوزه گردشگری دست یابد.
ضرورت حمایت از گردشگری مازندران
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری نیز پس از بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران برپایی چنین نمایشگاه هایی را در معرفی و شناساندن اقوام و استان های مختلف کشور مفید و موثر خواند و گفت: حضور مقتدرانه مازندران با توجه به در پیش بودن رویداد ۲۰۲۲ می تواند نقطه عطفی برای گردشگری استان باشد.
وی با اشاره به قطب بودن گردشگری مازندران در کشور اظهار کرد: استان ما هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است و ضروری است ظرفیتهای این استان، بیش از پیش مورد بررسی و توجه قرار گیرد و با رفع نقاط ضعف موجود، حمایت از طرحهای گردشگری مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
بابایی کارنامی، مرمت مجتمع میراث فرهنگی فرح آباد ساری، استفاده از ظرفیتهای بوستان ولایت و مرمت بافت میراثی شهر کهن و تاریخی ساری را برای رویداد ۲۰۲۲ ضروری خواند و افزود: این رویداد فقط متعلق به ساری نیست و به نوعی شناسنامه استان مازندران خواهد بود.
حرف آخر
ما خطور که در سطور ابتدایی گزارش بیان کردیم استان مازندران با توجه به رویداد ۲۰۲۲ می توانست به مراتب بهتر از آنچه مشاهده کردیم ظاهر شود و به یکی از استان های قدرتمند در این نمایشگاه از جهات مختلف گردشگری تبدیل شود اما با توجه به ظرفیت ها، اعتبارات و منابع موجود استان، امیدوارکننده بود و می توان به آینده این صنعت در استان -اگر در ادامه مورد توجه بیشتر قرار گیرد و به رفع موانع و نقاط ضعف اقدام شود- امیدوار بود