تیرنگ نیوز – گروه فرهنگ: مازندران با طبیعتی بی نظیر، تاریخی غنی و تمدنی کهن، همواره مقصد گردشگران بسیاری از کشورهای آسیا و حتی جهان بوده، هرچند شرایط خاص کشورمان در سال های اخیر، صنعت توریسم ایران و استان های گردشگرپذیرش از جمله مازندران را تحت تاثیر قرار داده است.
در نگاه کشوری هم مازندران از جمله مقصدهای نخست هموطنان مان به ویژه در تعطیلات و روزهای پایان هفته محسوب می شود و گردشگران داخلی به شهرهای مختلف آن سفر می کنند.
چرا که تمامی نقاط مازندران پر از تاریخ و فرهنگ و جاذبه است. شهرهای مازندران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب مملو از زیبایی و مناطق گردشگری هستند و تاریخ این استان کهن را تشکیل می دهند و فراز و نشیب های بسیاری را به چشم دیده اند.
آبشار شاهاندشت، باداب سورت، تله کابین و جنگل های رامسر، سد سلیمان تنگه، غار یخ مراد، دریاچه ولشت، شیرین رود، دهکده کندلوس، سد لفور و بسیاری دیگر از جاذبه های زیبای مازندران که در این جا اگر بخواهیم تک تک آن ها را نام ببریم و از آن ها سخن بگوییم، مطلب ما بسیار به درازا می کشد.
صنعت گردشگری بیش از هر صنعت دیگری نیاز به مخاطب و در معرض دید قرار گرفتن دارد. در واقع حیات این صنعت به طور مستقیم با حضور و علاقه مندی مردم در ارتباط است و برنامه ریزی های روابط عمومی تمام مراکز گردشگری و نهادهای مسئول باید در راستای همین در معرض دید قرار گرفتن باشد. کاری که تا همین روزها نیز سرمایه گذاری و برنامه ریزی خاصی برای آن انجام نشده است.
فراوان از زبان کارشناسان و دلسوزان استان شنیده ایم که جاذبه های مازندران هنوز آن چنان که باید به مردم معرفی نشدند و درباره آن ها و تاریخ غنی شان، اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته است.
به جرات می توان گفت حتی بسیاری از مردم مازندران نیز از بسیاری از جاذبه ها و نقاط بی نظیر استان بی خبرند. در حالی که شاهدیم برخی جاذبه های گردشگری دیگر استان ها که به نسبت زیبایی جاذبه های مازندران، اصلا به چشم نمی آیند، بسیار مطرح تر و شناخته تر از جاذبه های مازندران هستند.
احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده به نقاطی سفر کردیم و هزینه پرداختیم که به عینه خودمان اعتراف کردیم فلان نقطه مازندران به مراتب زیباتر از اینجاست.
تفاوت در اینجاست که استان های دیگر برای جاذبه های اندک و معمولی خود ارزش بسیار قائل اند اما در استان ما، حتی جاذبه های بی نظیر نادیده گرفته می شود و درباره آن ها چندان صحبت نمی شود.
اگرچه صداوسیما تا حدودی در تلاش است با ساخت برنامه های مختلف این خلا را پوشش دهد اما به توفیقات چندانی دست نیافته و این ضعف همچنان احساس می شود.
وقتی سایت رسمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، نسبت به این موضوع حساسیتی ندارد و آخرین خبر منتشر شده در این وبسایت مربوط به ماه گذشته و دستگیری 8 حفار غیرمجاز در کلاردشت است، دیگر چه انتظاری از بقیه می توان داشت.
جای تاسف دارد که پایگاه رسمی اطلاع رسانی گردشگری مازندران بیش از 15 روز است بروز رسانی نمی شود و نسبت به مسائل گردشگری استان دغدغه ندارد! حتی هیچ مطلبی درباره امروز 27 سپتامبر (روز جهانی گردشگری) منتشر نکرده است. یعنی واقعا در این اداره کل، نیم ماه است هیچ خبری جهت انتشار وجود ندارد؟ پس مدیران و مسئولان آن مشغول چه کاری هستند که فعالیت آن ها به چشم روابط عمومی این اداره کل نمی آید!

وبسایت گردشگری
واقعا حیف است که کارکرد روابط عمومی چنین اداره کل مهمی در استانی گردشگرپذیر چون مازندران، اینچنین ضعیف و رفع تکلیفانه باشد.
وبسایتی ساده و معمولی که نه خلاقیتی در اخبار و مطالب آن دیده می شود و نه دغدغه ای برای انعکاس جاذبه های بی نظیر مازندران و مسائل مربوطه وجود دارد.
در حالی که اگر الگوی مناسب و کارای رسانه ای در اداره کل متولی گردشگری استان طراحی شود، علاوه بر دیده شدن تصویری مناسب از مازندران، موفقیت های اقتصادی بیشتری برای استان حاصل می شود و این امر به جلب اعتماد مردم و افزایش سرمایه اجتماعی در عرصه کشوری منجر خواهد شد.
اگرچه گردشگری و توسعه آن موضوعی چند وجهی و مرتبط با دستگاههای مختلف است و نمی توان تنها یک نهاد و ارگان را در توسعه و پیشرفت آن دخیل دانست، اما می شود با تدابیری که اندیشیده می شود به نتایج مثبتی دست یافت.
برای خروج از وضعیت فعلی، ایجاد یک روابطعمومی کارآمد، نیازمند متخصصان و کارشناسان کارکشته در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است تا با استفاده از امکانات موجود و خلاقیت خود، بیشترین بهره وری را برای بسترسازی به منظور اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های استان داشته باشند.
همچنین برای رسیدن به مدل روابطعمومی گردشگری باید چند سیاست کلی را در نظر گرفت که مهمترین آنها تخصص گرایی و حرفه ای سالاری مدیران روابط عمومی، استقلال، اعتبار و بهره گیری از تکنیکهای جدید ارتباطی است تا روابط عمومی در حوزه گردشگری به عنوان یک بخش منفعل شناخته نشود و همواره پویا و به سمت هدفهای بزرگتر در حرکت باشد.
در پایان امیدواریم مسئولان گردشگری استان که همواره پذیرای واقعیت ها و نقدهای سازنده بودند به این موضوع نیز ورود کنند و پایگاه رسمی اطلاع رسانی این اداره کل را از این وضعیت نا امیدکننده خارج سازند.
گروه رسانه ای تیرنگ، آمادگی دریافت و انتشار نقطه نظرات دستگاه مربوطه را درباره مطلب فوق دارد.
بیشتر بخوانید: