تیرنگ نیوز : 22 بهمن پارسال در فرودگاه بینالمللی شهدای ساری مراسمی به عنوان افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی در مازندران با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استاندار مازندران و تعدادی از مسئولان این استان در فرودگاه بینالمللی شهدای ساری برگزار شد.
در گام نخست یک فروند هواپیمای سبک و یک فروند بالگرد برای فعالیت در خط تاکسی هوایی مازندران در نظر گرفته شد.
روابط عمومی استانداری در این باره گفته بود که هواپیمای در نظر گرفته شده 11 نفره است که به تازگی وارد کشور شده و به دلیل زمان بر شدن انجام کارهای قانونی و اداری، این هواپیما به مراسم رونمایی نرسیده است و به همین دلیل خط پروازی تا رسیدن این هواپیما با یک فروند هواپیمای 6 نفره فعال خواهد بود.
مسیر پروازی این خط هوایی در زمان حاضر برای حد فاصل فرودگاه دشتناز، فرودگاه نوشهر و فرودگاه رامسر است ولی برنامه این است که در آینده برای خط پروازی مازندران به گلستان و مازندران به گیلان نیز مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به ظرفیتهای استانهای شمالی این امید می رفت که با راه اندازی این مسیر؛ پروازهای تفریحی و مسافری دروناستانی هم در مازندران برقرار شود. اما از همان روز افتتاح تاکنون، عملا هیچ خبری از تاکسی هوایی در مازندران نشد یا اگر هم خبری شده اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت نه کسی از هواپیمای 11 نفره شنید و نه آن را دید؛ آن هم در استانی که کوچکترین دستاوردی در بوق و کرنا میشود.
البته همان 23 بهمن مدیرکل فرودگاههای مازندران توسعه هوانوردی عمومی را هدف طرح تاکسی هوایی ذکر کرد و گفت: تاکنون دو بالگرد برای اجرای این طرح فعال شده است.
سعدالله وطنخواه در گفتگو با ما با اشاره به راهاندازی اولین تاکسی هوایی کشور در فرودگاههای استان با اشاره به اینکه این طرح در راستای توسعه خدمات هوانوردی عمومی اجرایی شد، گفته بود: با توجه به ترافیک جادهای و زمینی استان، تاکسی هوایی در استان عملیاتی شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با بهره برداری از دو بالگرد در استان و در آینده هواپیماهای ۱۱ نفره نسبت به پذیرش مسافر و جابجایی آن اقدام میشود.
آن زمان تبلیغات زیادی روی راهاندازی تاکسی هوایی مازندران به عنوان یکی از وعدههای استاندار شد که با پیگیریهای فشرده او در سطح ملی و استانی در طول دو ماه محقق شده است. او 20 دی 1400 در گفتوگوی تلویزیونی با مردم مازندران وعده داده بود که 22 بهمن تاکسی هوایی در این استان راهاندازی شود و دقیقا در تاریخی که وعده داده بود مراسم افتتاحیه برگزار شد.
جدا از اینکه اولویتهای ملموس استاندار مازندران و تیم مدیریتی او، افتتاح تاکسی هوایی، آنهم در دوران کسادی گردشگری با توجه به شیوع بیماری کرونا بود و به نظر میرسید نگاه استاندار بیشتر قشر مرفه است، اما با گذشت حدود یازده ماه این افتتاح آوردهای برای استان نداشته است.
در استان مازندران از این دست وعدهها کم نیست که آن طور که آرشیو یکی از رسانهها نشان می دهد یکی از این وعدهها کشتی کروز است.
در اسفند 1393 «دلاور بزرگنیا» مدیرکل وقت میراث فرهنگی مازندران گفته بود که یک فروند کشتی کروز با 140 سوییت مجهز توسط سرمایهگذار بخش خصوصی خریداری شده و طی دو سه ماه قرار است وارد مازندران شود.
اسفند 1396 هم «محمد اسلامی» استاندار وقت مازندران از برنامهریزی برای فعالیت یک ماهه یک فروند کشتی کروز برای مسافران نوروزی استان خبر داد و اعلام کرد که رایزنی برای وارد کردن دو فروند کشتی کروز به استان در حال انجام است
اخیرا هم حسینیپور استاندار مازندران در تداوم شعارهای بی سر انجامی که در استان داده می شود؛ گفت طبق سیاستگذاری صورت گرفته، اولین کشتی مسافری و اتوبوس دریایی در استان فعال میشود.
وی گفت: این کشتی در مسیر رامسر – گلوگاه تردد میکند و در کنار آن مجوز خرید کشتی کروز را دریافت کردیم.
استاندار مازندران از طراحی بزرگترین آزادراه ساحلی در استان خبر داد و گفت: برای اجرای آن سرمایه گذار خارجی جذب میشود.
این وعده حسینی پور در حالی است که به گفته او اکنون ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی به استان سفر میکنند و هدفگذاری جذب گردشگران خارجی تا پایان کار دولت سیزدهم، ۲ میلیون گردشگر خارجی است.
سید محمود حسینیپور در آئین افتتاح پروژه هتل پنج ستاره در بابلسر با اظهار اینکه مازندران رتبه اول آمار گردشگران را به خود اختصاص داده است، افزود: این درحالی که فقط ۱۰ درصد ظرفیت گردشگری استان استفاده میشود.
وی به سفر ۲۰ میلیون مسافر ایام نوروز به استان گفت: ۲۱ درصد جمعیت کشور با فاصله سه ساعت به مازندران می رسند و این استان از منظر تولیدات کشاورزی نیز مقام اول کشور را دارد و ۱۴ محصول مهم کشاورزی از جمله آن است.
وی به فعالیت سه بندر مهم در استان اشاره کرد و گفت: سالهای سال از بازار بزرگ سی آی اس غفلت کردیم اما با سیاستهای دولت و برقراری ارتباط با کشورهای مختلف در شانگهای اهمیت مازندران مضاعف شد و هرگونه سرمایه گذاری در مازندران آینده درخشانی خواهد داشت
حسینیپور با اظهار اینکه باید متناسب با ذائقه گردشگران، مازندران را مهیا کنیم، افزود: طبق هدفگذاری تا پایان دولت باید دو میلیون گردشگر خارجی در استان جذب شود و این میزان اکنون ۲۰۰ هزار نفر است.
استاندار مازندران یادآور شد: در استان بیش از ۶۰ رودخانه خوب وجود دارد که میتوان به مقصد گردشگری تبدیل کرد و علاوه براین بهره چندانی از جزیره میانکاله نبردیم.
وی وجود ۴۷۰ کیلومتر نوار ساحلی را از ظرفیتهای استان برشمرد و گفت: متأسفانه یک کشتی تفریحی در کرانه ساحلی وجود ندارد و طبق سیاستگذاری صورت گرفته، اولین کشتی مسافری و اتوبوس دریایی در استان فعال میشود.
وی گفت: این کشتی در مسیر رامسر – گلوگاه تردد میکند و در کنار آن مجوز خرید کشتی کروز را دریافت کردیم.
استاندار مازندران از طراحی بزرگترین آزادراه ساحلی در استان خبر داد و گفت: برای اجرای آن سرمایه گذار خارجی جذب میشود
همان طور که قبلتر گفته شد توسعه گردشگری مازندران در پیچ و خم وعدههاست و مسئولان مختلف از استانداران تا مدیران کل گردشگری بارها شعارهای مختلف از راهاندازی اتوبوس دریایی و خرید کشتی کروز تا تاکسی هوایی دادهاند اما هیچگاه این وعدهها خروجی نداشته و تنها گاهی دستاورد آن به چند عکس و خبر خلاصه شده است. اذهان عمومی از استاندار مازندران و مسئولان گردشگری انتظار دارند اکنون که ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی به استان سفر میکنند صادقانه بگویند آورده این گردشگران برای استان چه بوده است؟ و بگویند که از 20 میلیون مسافر ایام نوروز به جز زباله، ترافیک و مشکلات دیگر چه چیزی به دست آوردهاند؟ و برنامه استاندار و تیم مدیریتی او و مسئولان گردشگری برای استفاده بهینه از ظرفیت خدادادی استان چیست؟ و چقدر می توان به جذب 2 میلیون گردشگر در پایان کار دولت سیزدهم امیدوار بود؟