رضا شریعتی، خبرنگار:
یکی از ظرفیت های بالقوه در گردشگری ایران؛ دریا و ساحل است که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و هم از جذابیت بالایی توریستی برخوردار است. در این راستا امروزه در اغلب کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی؛ حمل نقل دریایی؛ ورزشها و تفریحات آبی؛ غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه های گردشگری قرار دارد. در کشور ما هم چند سالی است که به این موضوع پرداخته شده، هرچند نیازمند توجه جدی است. در این زمینه کشورهایی نظیر مالزی، هند، ژاپن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیشقدم شدهاند. دبی در حال ساختن جزایر مصنوعی متعدد در دریا و هتل های دریایی است و مالزی هم پارکهای دریایی و… را گسترش میدهد.
از طرفی صنعت گردشگری دریایی قابلیت استفاده در پزشکی را دارد. می توان از دریا جهت مقاصد پزشکی استفاده بهتری کرد، همینطور استفاده ازموجودات دریایی در طب سنتی از قرن ها پیش رواج داشته است و برخی موجودات دریایی نظیر ماهی، میگو، خاویار و… که هدیه دریا به بشر هستند دارای خاصیت فراوانی هستند که مصرف آن ها در طول هفته بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
خداوند در آیه ۱۴ سوره نحل می فرماید او کسى است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیورى که آن را بر خود مىپوشانید (همچون مروارید) از آن استخراج کنید و کشتیها را مىبینى که سینه دریا را مىشکافند تا شما (به تجارت بپردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر او را به جاى آورید.
از همین رو دریای مازندران را میتوان در جایگاه خودش به وسعت اقیانوسها دید و از این موهبت الهی به نحو احسن در راستای استفاده مطلوب و بهینه به منظور تقویت و توسعه تجارت دریایی نگریست که در این میان منافع کشورهای ساحلی ارتباط مستقيمی با نيازها، توانمندیها و فرهنگ آنها با یکدیگر دارد.
از طرفی دریای مازندران به دلیل واقع شدن در نیمکره شمالی نه تنها از جایگاه بسیار مهم و ویژهای در حمل و نقل و تجارت دریایی برای کشورهای حاشیه خود و آسیا دارد بلکه برای کشورهای اتحادیه اروپا که بر روی نقشه در امتداد این دریاچه بزرگ قرار دارند نیز به عنوان یکی از امنترین مسیر دریایی و حتی بعضاً میانبر برای تجارت دریایی حائز اهمیت است.
حمل و نقل دریایی یکی از پر اهمیتترین شیوههای حمل مورد توجه و استفاده در دنیا است و نقش بسیار زیادی در توسعه و گسترش تجارت و اقتصاد دریایی دارد به طوری كه بیش از 90 درصد كالاهای تجاری جهان از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود و این نشان از ارزش و جایگاه دریا در امور تجاری دارد که استان مازندران نیز یکی از نقاطی است که باید نسبت به این موهبت و موقعیت بیش از پیش واقف باشد و طرحها و برنامههایی نو و بهروز با رویکرد اقتصاد و اشتغال پایدار دریایی از منظر تجارت و گردشگری دریایی در حوزه بهرهوری از دریا داشته باشد.
در این زمینه کمک گرفتن از الگوهای موفق ایجاد و توسعه گردشگری دریایی همراه با فراهم کردن ابزارهای اجرایی شدن آن، علاوه بر خلق فرصتهای کمنظیر اشتغال و اقتصاد که بخش اعظمی از نرخ بیکاری مازندران را کاهش خواهد داد، میتواند در تبادل فرهنگهای اصیل، بومی و محلی مازندران با کشورهای حاشیه دریا نقش محوری را ایفا کند و به توسعه و تعالی بیشتر آن بینجامد.