تحلیلی بر عملکرد اجرایی استاندار مازندران
تحلیلی بر عملکرد اجرایی استاندار مازندران
ارزیابی از عملکرد یونسی استاندار مازندران نه از باب چاپلوسی و تملق سازمانی و برای سودای منافع و نه از حیث انتقام‌گیری به جهت دور ماندن از مناصب بلکه بر اساس شاخص‌های علم مدیریت باشد

تیرنگ، عبدالله (علی) شهمیر شورمستی

ارزیابی از عملکرد یونسی استاندار مازندران نه از باب چاپلوسی و تملق سازمانی و برای سودای منافع و نه از حیث انتقام‌گیری به جهت دور ماندن از مناصب بلکه بر اساس شاخص‌های علم مدیریت باشد

 

نگارنده نه کوچکترین تمایلی به همنشینی با حلقه مشاورین اطلاع رسانی و رسانه ای استاندار مازندران دارد و نه هیچ اشتیاقی به جهت همراهی با مخالفین مصمم استاندار دارد بلکه با پرهیز از قهرمان سازی و با دوری از سیاه نمایی، با لحاظ کردن صفات ضعف و قوت مدیر ، چاشنی قلم را مزین به انصاف و وام گیری از فاکتورهای علم مدیریت می کند

مطلب پیش رو در دو قسمت تنظیم خواهد شد که قسمت اول مربوط به خدمات استاندا ر در مدت حدود ۶ ماه حضورش از ۴ آذر ۱۴۰۳ تا نیمه اول خرداد ۱۴۰۴ می‌باشد و قسمت دوم که در آینده منتشر می‌شود نارسایی‌ها را واکاوی خواهد کرد و بر اساس یادداشت تحقیقی تحلیلی

شاخص هایی که کمیته انتصابات وزارت کشور باید برای انتصاب استاندار آتی مازندران مورد توجه قرار دهد که در مهر ۱۴۰۳ یک ماه قبل از انتصاب دکتر مهدی یونسی رستمی با لینک خبری ذیل الذکر توسط نگارنده عبدالله شهمیر منتشر شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت

شاخص‌های انتصاب استاندار آتی مازندران

معمولا ارزیابی و تحلیل هایی که هنوز ۶ ماه از حضور مدیر نگذشته شروع می شوند یا نوعی حمایت جانبدارانه است یا نوعی پیش بینی آینده نگرانه همراه با احتمالات و توام با حب و بغض خواهند بود . و فقط می توان در مورد انتصابات نظر نسبی نه مطلق داد . اما در خصوص امور اجرایی در کمتر از ۶ ماه لازم است با احتیاط سخن گفت و فرصت داد تا والی عالی استان با کمک تیم همکارانش کاری را به سرمنزل مقصود برساند سپس ارزیابی کرد هرچند مشورت ، راهنمایی ، هشدار ،

تذکر ، هم‌اندیشی، آینده نگری ، بررسی کارشناسانه طرح ها و … لازمه پیشگیری از به انحراف رفتن است به شرط آنکه بر مبنای اصول مطالعاتی باشد .

در علم مدیریت و علم اقتصاد ستاده را بر مبنای داده ها و براساس مقتضیات و تنگناهها و فرصت ها بررسی می‌ کنند یعنی چه امکاناتی و چه بودجه و اعتباراتی چه فرصت‌هایی و چه مواد اولیه‌ای و چه امتیازاتی و چه منابعی به استاندار داده‌ایم چه موانع و محدودیت ها و تنگناهایی داشته ایم و بر اساس ‌داده‌ها چه نتایج و چه محصولاتی از دکتر مهدی یونسی استاندار مازندران می‌خواهیم ؟ که در قسمت بعدی بدان مبحث ورود خواهیم کرد

ابتدا مواجه با پرسشهایی هستیم ؟

_ طومار بلند بالای نظام مسائل مازندران چیست ؟ هدف و مقصد کجاست؟ برای رسیدن به هدف و دستیابی به نتایج وه برنامه‌ای ارائه شود و با چه استراتژی آن برنامه پیاده سازی شود؟نیاز به چه منابع انسانی و مالی و مواد اولیه و سایر ملزومات می‌باشد ؟ پاسخ به این سوالات اول ، خود نیاز به مقاله یا گزارش یا تحقیق یا تحلیلی مفصل دارد

سوالاتی نیز در اذهان تداعی می شود اما این سوالات هرگز نباید بهانه‌ای برای کم کاری و غفلت از انجام کار باشد.

_آیا مدینه فاضله‌ای تحویل دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران دادیم

تا از او جامعه ای ایده آل و آرمانی طلب کنیم ؟

_آیا طرح آمایش سرزمین شش دانگ مطالعاتی که نشان دهنده مسیر راه باشد را تحویل استاندار داده‌ایم که به منزله اسناد بالادستی و چراغ راه توسعه همه جانبه استان باشد یا آنکه برش سرزمین مازندران در حد پرینت طرح تملک سالانه فرمانداری‌ها پیش مقدمات مصوبات شورای برنامه ریزی افول کرده است و شان نام طرح آمایش را با سوالاتی عدیده مواجه کرده است ؟

_آیا جداول لایحه قانون برنامه بودجه سالانه ۱۴۰۳ که از سمت دولت به مجلس تقدیم می‌شود و جداول پروژه‌های مهم استانی و ..‌‌. در آن لحاظ می‌شود و در مجلس در کمیسیون‌های تخصصی و در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس به اشتراک گذاشته می‌شود و رای گیری می‌شود این جداول حتی به فرض محال با تامین و تخصیص کامل اعتبارات همراه باشد در دوره این استاندار از سوی سازمان برنامه بودجه کشور و هیئت دولت تنظیم شده و در مجلس تصویب یا در دوره دولت قبل ؟

برای قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۴ هم که تازه در آغاز هستیم

_آیا کارخانجات شهرک های صنعتی و تولیدی‌های خارج از شهرک های صنعتی

همگی اورهال و در خط تولید و با تکنولوژی نوین و با بازاریابی دقیق و اکتیو در چرخه تولید فرار داشته‌اند یا غالب آنها تعطیل و راکد و ورشکسته بوده اند ؟

_آیا فراوری مواد معدنی و فراوری مرکبات و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و باغی و نهاده های مورد نیاز مرغداری‌ها و دامداری ها و زنبورداری و شیلات و باغداری و کشاورزی در شرایط مطلوب بوده تا ایده‌آل را درخواست کنیم؟

_آیا حل بعضی از مشکلات در سطوح عالی حکومت و دولت و مجلس ورت می‌گیرد یا در حدود اختیارات استاندار تعریف می‌شود؟

_آیا زمان زمینگیر شدن کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی مازندران دکتر مهدی یونسی کوچک‌ترین نقشی در نابسامانی کارخانجات داشته است ؟

_آیا نرخ تورم و افزایش ناگهانی قیمت‌ها و نابسامانی بازار ارز و سکه به ویژه دلار که یک شبه رمایه‌گذاران و تولیدگران را نابود می‌کند و البته تورم و واژه کاسبان تحریم ه دی خدمت می‌کند به دست استاندار است؟ چون توسعه صنعتی تا حدود زیادی وابستگی به ارز و دلار و تحریم و واردات دارد نه کامل اما تا حدود زیادی

_آیا واژه ناملموس ناترازی انرژی که توهینی آشکار و ستمی بزرگ به ملت ایران است وحاصل کم کاری دولت فعلی و تمامی دولت‌های ۲۰ سال اخیر است و به طبع خاموشی های پی در پی و تیر خلاص به پیکر نیمه جان کارخانجات سوغات دکتر مهدی یونسی استاندار مازندران است یا دستپخت مقامات ملی مرتبط فعلی و قبلی و اسبق و ادوار هست ؟ وجدان را قاضی کنیم یونسی وارث شرایط موجود خاموشی های برق است یا عامل شرائط فعلی ؟

_آیا قبل از حضور دکتر مهدی یونسی استاندار مازندران سرمایه‌گذاران خرد و کلان پشت درب اتاق استاندار صف کشیده بودند؟

_یکی از اصلی‌ترین پیش فاکتورهای توسعه هر دیاری مستلزم داشتن زیرساخت‌های مناسب نظیر جاده ایمن و استاندارد آب و انرژی و ارتباطات و سایر امکانات هست آیا قبل از حضور یونسی بعنوان استاندار جاده‌های مواصلاتی برون شهری و معابر درون شهری و جاده های روستایی ، ایمن و عریض و استاندارد مطابق کنوانسیون های بین المللی بوده اند ؟

_آیا دولت های یازدهم و دوازدهم و سیزدهم و چهاردهم همانند شانس دولتهای نهم و دهم که در آن دوران ۱۲ سال پیش تا ۲۰ سال پیش میانگین قیمت جهانی نفت ۱۲۰ دلار بوده، و با آن پول هنگفت نفت ایران می‌بایست گلستان می شد ، آیا بعد از آن

قیمت جهانی نفت برای صندوق ذخیره ملی و برای خزانه‌داری کشور معجزه کرد تا سازمان برنامه بودجه جداول رنگین اعتباری در لایحه دولت به مجلس اختصاص دهد و بانک مرکزی و خزانه سازمان‌ها و وزارتخانه ها مملو از اعتبارات مالی باشد تا به استانها و شهرستانها تزریق شود ؟

_زمانیکه دکتر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران در تصدی مسئولیت استانی قرار گرفت وضعیت ایران به لحاظ پشتوانه پول ملی و صندوق ذخیره ملی و کسری بودجه و ارتباطات مبادلات تجاری جهانی چگونه بوده که ما از او به واسطه گل و بلبل بودن شرایط ارزی و فاینانس‌های خارجی و اقتصادی و صنعتی و تجاری و گردشگری و …. امروز تحول همه جانبه را مطالبه کنیم ؟

_سال‌ها تردد آمار خودروهای ورودی و خروجی به مازندران را به رخ ما کشیدند حتی خودروهایی که از محور سوادکوه به قصد استان‌های گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی فقط در حال عبور بدون توقف هستند و تنها توقف ایشان ط در پمپ بنزین‌ها می‌باشد را نیز به عنوان مسافر مقصد مازندران و گردشگر استان ذکر کردند اما ماحصل خودروهای عبوری بدون توقف در محور سوادکوه برای مازندران چه بوده است یا اگر هم توقف کردند غذایی از قبل آماده شده با خود داشتند و رها ورد ایشان بجز زباله و ترافیک، هیچ بوده است . آیا از قبل تدابیری اندیشه شده است تا چگونه درآمدزایی از این مسافران برای مازندران ایجاد شود که امروز مدعی باشیم؟

_آیا بدون در نظر گرفتن شرایط توپوگرافی دره‌ای مناطقی چون سوادکوه و یا جاده هرااز و کندوان که حرائم و نوارتاسیساتی را ابلاغ کرده اند و ترمز دست استقرار مجتمع‌های رفاهی و گردشگری و اقتصادی را کشیده‌اند در دوره مهدی یونسی رستمی بوده است ؟ در محور سوادکوه و دیگر شهرستانها تا متراژ طولانی در نوار تاسیساتی راه آهن قرار گرفته و شهرستان سوادکوه را غرق در باکس حرائم و نوار تاسیساتی رودخانه و راه آهن جاده‌ها و خطوط گاز و مسیر تیر برق و آثار میراثی کرده آیا در چنین شرایطی می‌توان امید به حضور سرمایه‌گذاران داشت؟ این درست مانند همان شعارهای مضحک رشد و جوانی جمعیت است که در شعار فرزندآوری را نمایش می‌دهند ولی در عمل نمی‌گویند پدری که توان اجاره ماهیانه منزل استیجاری را ندارد چگونه می‌خواهد از هزینه دوران بارداری و دوران سزارین و دوران نوزاد بودن و رشد کودک از پوشاک مای بی بی تا شیرخشک تا لباس و …. برآید ،دولت ها و مجالس و ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم گیر و بصورت اخص بیش از ۱۷ دستگاه عریض و طویل فرهنگی بهتر از هر کسی می‌دانند تا شرایط اقتصادی کشور خوب نشود تا شرایط فرهنگی که به لحاظ فرزندآوری بر دختران نسل امروز و پسران نسل حاضر حاکم گشته اصلاح نشود

نمایش‌های همایش‌های فرزندآوری و جوانی جمعیت بی هیچ تعارفی بازی بیش برای افکار عمومی نخواهد بود . تعمیم می دهم به ادعای توسعه همه جانبه ، تا پیش مقدمات توسعه از قبل مهیا نبوده باشد نمی‌توان ظرف ۶ ماه از استاندار مازندران توقع معجزه داشت

_دوران تبلیغات ریاست جمهوری را فراموش نکردیم لیستی بلند بالا از مشکلات شهرستانی استانی ارائه می‌شد. (البته نباید از دستاوردها و خدمات دولت‌های قبل هم غافل بود و نباید سیاه نمایی کرد .) اگر به عنوان یک ژورنالیست که ۲۰ سال از عمر خود را به آسیب شناسی حوزه‌های شهرستان‌های قائمشهر و سوادکوه شمالی و به ویژه سوادکوه اختصاص داده‌ام و بیگانه با مصائب مازندران نیستم و سعی کردم با بهره‌گیری از مشورت‌های کارشناسان و متخصصین و صاحبان خرد و تجربه در کنار هر نقدی راهکاری نیز ارائه دهیم. بخواهم لیستی طویل از مشکلات مازندران را ارائه دهم با قاطعیت می‌گویم اگر کل هیئت دولت هم بسیج شوند نمی‌توانند ۴ ساله مشکل مازندران را حل کنند چه رسد به ۶ ماهه آن هم توسط یک استاندار البته می‌شود شعار داد ۱۰۰ روزه قفل زنگار گرفته صنعت و اقتصاد و گردشگری و روابط خارجی را با کلید طلایی باز کرد اما از حرف تا عمل فاصله است از زمین تا ثریا

🔹بیاییم واقع نگر باشیم بیاییم در نوشتار و تحلیل و گفتار صادق باشیم بیاییم واقعیت‌های جامعه را بپذیریم تکلیف نزدیکان پروپا قرص و سینه چاک استاندار و تکلیف مخالفین سرسخت استاندار معلوم است . تیم اول می‌خواهند بگویند برگ برنده استان مازندران در ساختمان سفید استانداری مستقر است و تیم دوم می‌خواهند تمام ناکامی‌ها را به استاندار نسبت دهند پس رسالت ما دعوت از هر دو تیم به واقع نگری است،ما آنچه را با چشم خویشتن از سال‌ها قبل دیده‌ایم و درک کرده‌ایم و اکنون نیز می‌بینیم و مسیر راه را به افق دور دست نگاه می‌کنیم می‌دانیم گذشته چه کرده اند و حال چه می کنند و آینده را هرچند خدا داند و خدا داند و خدا، اما قابل حدس زدن است.

اکنون زمان آن رسیده است تا نخبگان تا کارشناسان حاذق تا آن دست از دانشگاهیان که فقط خود را صرف در کتاب دانشگاهی نکرده‌اند بلکه علاوه بر واحدهای دانشگاهی مطالعات و تحقیقات و پژوهش‌ها بیرونی و آشنا به و اقعیت‌های جامعه هستند و ابتکارات و خلاقیت‌ها و روحیه تحولگرایی دارند و و مدیران کارآمد خلاق و تحول‌گرا و خرد جمعی مشورت گیری از صاحب نظران را برای تحول در استان به میدان آورد

اکنون زمان آن رسیده تا به سراغ آن دست از گوشه نشینانی که به هر دلیلی گوشه‌ای رانده شده‌اند رفت و از ایشان که صاحب فکر و اندیشه و دارای هنر مدیریت هستند در مدیریت‌ها در تولید فکرها در انجام پروژه ها کمک خواست

جون در این قسمت از نوشته‌هایم بنا دارم به دستاوردها اشاره کنم بخشی از خدمات دکتر مهدی یونسی استاندار مازندران را یادآور خواهم شد و در قسمت بعدی به نارسائیها خواهم پرداخت

اما همانطوریکه سوالات فوق الاشاره بیانگر این است که مشکلات از گذشته به دکتر یونسی استاندار مازندران به ارث رسیده است اما بعد از ۶ ماه شروع تغییر نوع سوالات خواهد بود که استاندار مازندران برای کاهش مشکلات یاد شده و یا رفع نظام مسائل چه کرده است پس هواداران استاندار و مشاورین وی در کوتاه مدت از طرح سوالات اینجانب که بیانگر مشکلات از دوران گذشته است خرسند نباشند بلکه به سراغ صاحب نظرانی بروند که در حوزه‌های متعدد بتوانند به استاندار شورت‌های اثربخش و کارا دهند. چون دیر زمانی نخواهد شد که استاندار فعلی مورد خطاب همین سوالات قرار خواهد گرفت پس استاندار با همت و انرژی بالا و با منطق پای در میدان عمل نهد.

استاندار مازندران دکتر مهدی یونسی هر چند به او انتقاداتی وارد است اما دارای خصایص شخصی و ذاتی است که در برخی از امور او را متمایز از دیگر استانداران می‌کند .

او جسارت نه گفتن به کانون‌های قدرت و شهامت نه گفتن در انتصابات را به ارکان ستادهای انتخاباتی نمایندگان مجلس را دارد هرچند هنوز در برخی از انتصابات بی هیچ تعارفی اعمال نفوذ نمایندگان مجلس مشهود است و استاندار هم نمی‌تواند ادعا کند که به هیچ وجه در انتصابات تسلیم آنان نیست اما نسبت به استانداران گذشته و استانداران حال ایران او در انتصابات کمتر تسلیم محفل‌های خاص است هرچند باید دقت کند که این رویه قابل تحسین او باعث عقب رانده شدن متخصصین تحول‌گرا نشود

دکتر مهدی یونسی در دهه ششم عمر خود قرار دارد اما به لحاظ انرژی بازدیدهای میدانی همچو جوان ۳۰ چهل ساله پر انرژی ظاهر شد و این خستگی ناپذیری روحیه جوانی با آن تجارب و پختگی دهه ششم زندگی می‌تواند ترکیب و تلفیق خوبی از انرژی و پختگی باشد هرچند کارهای میدانی نباید مانع فکر کردن و خوب اندیشیدن شود

یونسی شعار داد دانشگاهیان را به میدان عمل می‌آورد و کارشناس محور ییش می‌رود و تصمیمات او پیش زمینه مطالعات و منطق و نظرات کارشناسی می باشد که اگر واقعا در عمل چنین باشد می‌توان امیدوار بود

دکتر مهدی یونسی در بین پزشکان همتراز خود و در میان مدیران هم رده خویش از شرایط مالی بسیار خوبی برخوردار است و متمول مالی محسوب می‌شود پس می‌توان از این استاندار چشم و دل سیر مارندران انتظار داشت که او بیت المال را به بیت الحال خود تبدیل نکند و چشم داشتی به خزانه بیت المال نداشته باشد هرچند در ایران دیده‌ایم منفعت طلبانی که غنی مالی بوده اند ولی طمع به بیت المال داشتند اما با شناختی که از یونسی داریم این برچسب چشم طمع به خزانه به او نمی چسبد

یونسی استاندار مازندران دسترسی بی‌واسطه خوبی به شخص اول اجرایی ایران یعنی رئیس جمهور دارد و اگر هنر امتیازگیری برای منافع مازندران را در خود تقویت کند می‌تواند امتیاز بزرگ برای کمک به کاهش مشکلات مازندران محسوب شود

شاید خالی از لطف نباشد به بخشی از دستاوردهای استاندار مازندران که با کمک تیم همراه به تازگی در دوره این استاندار در حال انجام است یا در ادامه کارهای مدیران قبلی ادامه دارد اشاره کنیم

_مذاکره دکتر مهدی یونسی رستمی با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاهها برای راه‌اندازی دو واحد جدید گازی و یک واحد بخار سیکل ترکیبی با طرح ۱۷ همت برای ۱۸۳ مگاوات برق و برنامه ریزی برای ۵۰۰ مگاوات در نیروگاه نکا

_ورود اساسی برای آغاز عملیات اجرایی یا خروج از رکود پل سازی های مهم مازندران برای رفع موانع تردد جاده ای به ویژه آغاز عملیات اجرایی پل بزرگ پل سفید که مهم‌ترین گلوگاه ترافیکی محسوب می‌شود و آغاز عملیات اجرایی پل سه راه جویبار ساری و پل نکاچوب و پل سمسکنده و دیگر پل‌ها در غرب است و سایر مناطق که مستلزم هزاران میلیارد تومان اعتبارات می‌باشد

_در استان مازندران ۲۷۰۰ پروژه ای که می‌بایست به بهره‌برداری می‌رسیدند یا در خط تولید و محصول قرار می‌گرفتند به دلایل عدیده از جمله اعتبارات مالی و البته ناتوانی مدیران به حالت رکود و سکوت و یا ورشکستگی با غبار فراموشی مواجه شدند اما با همت دکتر مهدی یونسی استاندار مازندران و البته دیگر همیاران وی ۵۰۰ پروژه از آن ۲۷۰۰ پروژه در حالت آغاز برای به روز رسانی قرار گرفت و بنا به گفته استاندار ۱۰۰ پروژه به فاینال رسید البته به صدق گفتار استاندار اعتماد می‌کنیم

_بسیاری از کارخانجات شهرک‌های صنعتی راکد می‌باشند و یونسی استاندار مازندران با حضور پی در پید ر شهرک‌های صنعتی و با حساسیت در ستاد رفع موانع تولید و جلسات مستمر با مدیران بانک‌های عامل و صمت و شهرک صنعتی و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کند تا بخشی از مشکلات را کاهش دهد و دستاوردهایی را به ارمغان آورد

_دیدار یونسی والی مازندران با مدیرعامل شستا و دیدار با مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را به منظور بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌ها سرلوحه کار خویش قرار داده است

_کسب رتبه ۳ مشاغل خرد مازندران در سطح کشور با تزریق تسهیلات بانکی قابل توجه است

_دستوری که استاندار مازندران بابت ارائه مجوزها به سرمایه‌گذاران دارای اهلیت فنی و مالی ظرف کمتر از ۱۰ روز داد هرچند با کارشکنی‌های بعضی از مدیران و بوروکراسی دست و پا گیر شبیه یک رویا است اما اگر مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران بتواند این رویا را به حقیقت و واقعیت تبدیل کند تحول بزرگی در میدان کمک به سرمایه‌گذاری محسوب خواهد شد

_تعامل یونسی ستاندار مازندران با بنیاد علوی برای مقدمات ایجاد ۴۰۰۰ شغل که اگر اجرایی شود خدمت ماندگاری محسوب می‌شود

_پرداخت ۵۱ میلیارد تومان مطالبات نانوایان و دستور برای تامین منابع مالی جهت تامین موتورهای برق نانوایی‌ها قابل تحمل است

_آغاز جنبش حل معضل پسماندهای شهری خود کاری بزرگ است اگر به سرانجام برسد

_توجه به معضل پسماند و تلاش برای حل پسماند حوزه‌های روستایی که آمار دقیق را مدیر کل امور روستایی و شوراها ارائه دهد

_یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم مناطق کم برخوردار و حتی مناطق پرجمعیت امکانات بهداشتی و درمانی و بیمارستانی است. در این حوزه استاندار مازندران چون خود شخصیتی بیمارستانی و بالاترین مقام از مقامات دانشگاه عمومی پزشکی است و تیم همراه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پای کار هستند استاندار توجه خاصی به امور بهداشتی و دانشگاهی و درمانی و بیمارستانی دارد

_تلاش برای اعتبارات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی جهت تصفیه خانه آبفا بابلسر که با وجود نیترات در آب‌های زیرزمینی به واسطه پساب‌های صنعتی و کودهای مزارع و باغات و شیرابه‌ها یه شرط استقرار سیستم‌های نوین نیترات زدایی می‌تواند عامل موثری برای کمک به سلامت آب شرب باشد لازم به ذکر است نگارنده (عبدالله شهمیر)در یادداشت تحلیلی و تحقیقی بررسی آسیب ها و تهدیدات و آلودگی های وارده به رودخانه تلار و راهکارها همچنین در یادداشت تحلیلی و تحقیقی بهانه نیترات و فرونشست نوش داروی سد کسلیان بصورت مبسوط به شیوه ها نفوذ نیترات و راههای نیترات زدایی اشاره کرد

_توجه استاندار مازندران ه بهره‌گیری از انرژی خورشیدی ر نیروگاه‌های خورشیدی به گونه‌ای که تخصیص ۱۵ هکتار زمین شهرک صنعتی کجور برای نیروگاه خورشیدی و تلاش برای مکان‌یابی در ارتفاعات شهرستان سوادکوه برای نیروگاه خورشیدی حائز اهمیت است همچنین تلاش برای ۲۵ مگاوات تولید برق در بهشهر و ۲۰ مگاوات در ساری و ۶ مگاوات در میانرود و ۳ مگاوات در جویبار و تلاش برای اضافه شدن ۵۰۰ مگاوات به نیروگاه برق نکا در شرایط کنونی می‌تواند به سهم خود مثمر ثمر باشد

_توجه به زباله سوز ساری و تلاش برای بیمارستان طبرسی و جاده‌های برون شهری قطعه سوم آزادراه تهران شمال و ساری تاکام و دیگر محورهای مواصلاتی حائز اهمیت است

_تلاش برای واگذاری ۵۰۰ هکتار زمین جهت نهضت ملی مسکن کمکی به جوانان و خانواده‌های محتاج به مسکن می‌باشد

_دعوت یونسی از وزرای کشور و ارتباطات و گردشگری دیگر وزرا و روسای سازمان‌ها که حضور ایشان همراه با زتریق منابع مالی می‌باشد قابل توجه است

_تلاش یونسی استاندار مازندران برای اخذ ۲۰۰۰ میلیارد تومان ا ز مبادی ذی‌ربط برای ایمن سازی جاده‌ها نقطه قوتی برای کاهش تصادفات و کاهش خسارت‌های جانی و مالی می‌باشد

_پیگیری استاندار برای پارک اقتصاد دیجیتال که خود پنجره نو در فناوری اقتصادی محسوب می‌شود

_اعتبارات ۹۰۰ میلیارد تومانی کارخانه روغن امیرآباد و ۱۳۷ میلیارد تومانی مطالبات جایگاه داران CNG

_بهره‌گیری از ظرفیت حدود ۶۰ مدیر خانم و جوانان نقطه عطفی در حضور جوانان و بانوان ر مناصب مدیریتی محسوب می‌شود.

ادامه دارد …

✅ عبدالله شهمیر شورمستی