تحلیل تیرنگ نیوز: اگر خاطرتان باشد چند روز قبل، در مطلبی با عنوان «سنگ های بزرگ معاون رئیس جمهور!» به تحلیل قول های مساعد آقای نوبخت به تکمیل پروژه های بازدید شده در مازندران با اعتباری حدود دوهزارمیلیارد تومان، پرداختیم.
در بخشی از این مطلب از فضای خاص و حساس کشور، تهدیدها و تحریم های همه جانبه، بودن دست دولت در جیب مردم! و شرایط نامساعد اقتصادی و نقدینگی کشور گفتیم و به این نتیجه رسیدیم که در چنین شرایطی، باور اینکه وعده های اعتباری یا همان قول های مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه به مازندران (چیزی حدود دوهزارمیلیارد تومان) محقق شود، با توجه به قول ها و سفرهای مشابه، دشوار و حتی ناشدنی است.
اما علی بابایی کارنامی نماینده فعلی مجلس که سابقه مدیریتی دارد و اقتصاد هم خوانده، معتقد است امکان تحقق اعتبارات وعده داده شده وجود دارد و به مسئولان مازندران بستگی دارد. نماینده مردم ساری در مجلس در این باره بیان کرد: «بنده تا جائیکه همراه معاون رئیس جمهور در این سفر بودهام، تعهداتش به مدیران استان فنی بوده است به این صورت که استاندار تعهد داده که مدیران اجرایی را موظف به اجرای پروژه کند، نوبخت در اصل ضمانت اجرایی کار از استاندار درخواست کرده و پس از آن اعلام کرده که نسبت به تامین اعتبار آن اقدام میشود. پیمانکار نسبت به اجرای عملیات اقدام کند و پس از آن با ارائه اسناد نسبت به دریافت مطالبات خویش اقدام کند. تعهدات نوبخت فنی بوده اگر این پروژهها در استان عملیاتی نشود بر میگردد به ضعف مدیریتی در مازندران، البته برخی اظهارنظرها در جلسه شورای برنامهریزی مطرح شده که چندان قابل طرح و پیگیری حداقل در حال حاضر نیست اما پروژههای که از نزدیک بازدید شده است قابل اجرایی و عملیاتی شدن است به شرطی که مدیران اجرایی در استان حساسیتهای لازم را درک کرده و نسبت به تکمیل کار پیگیری لازم را داشته باشند»./ به نقل از فارس
اظهارات نماینده ساری نشان می دهد که تعهدات آقای نوبخت، فنی و حساب شده بوده و محقق شدن یا نشدن اعتبارات مدنظر، بستگی به اقدامات و عملکرد مدیران اجرایی مازندران دارد به اینصورت که «اقدام کنید با ارائه اسناد مربوطه، مطالبات پروژه مدنظر را دریافت کنید». یعنی آقای نوبخت تلویحا به مسئولان مازندران رساند که تا تلاش نکنید و نجنبید از 2 هزار میلیارد اعتبار بی زبان خبری نیست و اینگونه توپ را از زمین دولت به زمین مسئولان مازندران انداخت. حال باید دید واکنش مسئولان اجرایی استان چه خواهد بود و در نهایت چه مقدار از اعتبار مدنظر را محقق خواهند کرد.
بابایی کارنامی با ذکر مثالی به نحوه تحقق اعتبارات پروژه های مدنظر پرداخته و گفت: «به عنوان نمونه، مجتمع فرهنگی تالار شهر مقرر شده است که اسفندماه به بهرهبرداری برسد که باید برنامه زمانبندی شده برای تکمیل این پروژه تعریف و مستندات آن را در اختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دهیم. حتی در زمان حضور نوبخت در محل پروژه تالار مرکزی ساری بنده به مدیرکل ارشاد مازندران تذکر دادم که هیچ بهانهای برای عدم تکمیل این پروژه وجود ندارد و اگر کم کاری در این زمینه ایجاد شود باید وزیر ارشاد پاسخگو باشد. بنده به فرماندار ساری اعلام کردم که برنامه زمانبندی برای اجرای این پروژهها را در نظر بگیرد و ما زمان اجرایی کردن این پروژهها را به اتفاق آقای زارعی دیگر نماینده مردم ساری و میاندورد به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کنیم»./ به نقل از فارس
مسلما پیگیری نمایندگان و تذکرات لازم به مدیران استان می تواند به نوعی نیرو محرک پروژه ها باشد و از نمایندگان مردم در بهارستان انتظار می رود پروژه های حوزه انتخابیه خود و حتی پروژه های کل استان مازندران را رصد کنند و با بازدیدهای میدانی در جریان چند و چون ماجرا قرار گیرند تا استان ما بتواند نهایت استفاده را از این فرصت پیش آمده ببرد. حداقل اینکه توپ را از زمین مازندران به زمین تهران بیندازند.
نماینده ساری همچنین از تعطیلی پروژه ها گلایه کرد و گفت: «بسیاری از پروژههای عمرانی سطح مرکز استان مازندران تعطیل بوده در صورتی که تعطیلی پروژه به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان از بیتدبیری در روند پیگیری پروژهها وجود دارد. یکی از مشکلات جدی مازندران این است که پیمانکاران متناسب با توان مالی پروژه انتخاب نمیشوند از طرفی یکی دیگر از مشکلات طرحهای عمرانی در مازندران این است که همه پروژهها در اختیار یک پیمانکار قرار میگیرد. صدها پیمانکار توانمند و داری اهلیت داریم ولی در همین ساری ۱۰۰ پروژه را در اختیار یک پیمانکار قرار میدهند و پیمانکار دیگر با همان گرید و توان مالی بیکار است، این نوع نگاه عدالتطلبی در ساختار توزیع متوازن پروژهها وجود ندارد».
اظهارات صریح آقای نماینده به خوبی گواه عمق فاجعه و چرایی وجود این همه پروژه ناتمام در استان است. شاید برای بسیاری از ما گاهی این پرسش مطرح شود چرا با وجود اینکه از ناحیه مسئولان کشوری و استانی فراوان شنیده ایم که nمقدار اعتبار به استان اختصاص یافته یا می یابد در عمل اتفاقی نمی افتد؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
بابایی کارنامی درباره نحوه اقدامات نمایندگان برای پیگیری این مصوبات بیان کرد: «در جلسه مجمع نمایندگان استان مازندران به توافق رسیدم که سه نفر از اعضای مجمع نمایندگان به عنوان ناظر نمایندگان بر جلسه شورای برنامهریزی به همراه نماینده استاندار با نماینده تامالاختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه نشست مشترکی داشته باشیم که در این جلسه روی دو موضوع کار کنیم. اول اینکه تا پایان مالی سال بودجه ۱۳۹۹ زمینه تامین اعتبار پروژههای پیشرفت فیزیکی مناسب فراهم شود همچنین اقدامات کارشناسی پروژههای که میتواند از ردیف ملی در سال ۱۴۰۰ برخوردار باشد انجام شود و زمینه تامین اعتبار مناسب ۳۵ پروژه ملی در استان فراهم شود».
متن کامل اظهارات بابایی کارنامی را اینجا بخوانید.
نتیجه آنکه در چشم به هم زدنی هفته دولت و اسفند 99 می رسد. استاندار مازندران و دیگر مسئولان اجرایی استان به هوش باشند فرصت اندک است و فاجعه سنگین.
این را بدانید که در قبال تک تک پروژه هایی که به تعویق بیفتد یا اعتبارات مدنظر محقق نشود مسئولید و مردم (با توجه به دشواری های زندگی امروز که آن هم ناشی از تصمیمات و عملکرد شما و بالادستی هایتان است) از شما نخواهند گذشت. اگر هم اقدامات لازم را انجام داده اید و معاون رئیس جمهور از تخصیص اعتبارات لازم به اصطلاح تفره رفت یا محقق نکرد با مردم در میان بگذارید و به رسانه ها اعلام کنید تا بدانند که کاستی ها از ناحیه شما نبوده است.