تیرنگ:
مازندران استانی است که با دریا عجین شده و فرصت همکاری و صادرات دریایی با کشورهای حاشیه خزر را دارد. ظرفیتی که در دولت مردمی از آن استفاده شده و در صورت استفاده از این فرصت در دولت جدید صادرات مازندران رونق مییابد.
یکی از این ظرفیتها بندر فریدونکنار است.
بندر فریدونکنار بهعنوان ظرفیت مهم و پایه اقتصادی در حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص این روزها مورد توجه سیاستگذاریهای دولت برای با هدف مقاومسازی اقتصاد مازندران از طریق توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا قرار گرفته است و توجه یکپارچه مسوولان استان را به خود جلب کرد
سراسر قسمت شمالی شهرستان ۳۸ هزار نفری فریدونکنار را دریا تسخیر کرده و برخورداری از هشت کیلومتر مرز دریایی و استقرار بندر در این منطقه ظرفیت بینظیر اقتصادی برای استان مازندران فراهم کرده که تاکنون به باور کارشناسان بهخوبی از آن استفاده نشده است.
یکی از ظرفیتهای این شهرستان بندر است؛ بندری با حدود ۶۹ هکتار وسعت و همچنین پنج هکتار پسکرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چندوجهی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون در کنار ۲ بندر امیرآباد و نوشهر به دیگر بنادر شمالی کشور تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری استان دارد.
در همین باره ایرنا از سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر فریدونکنار خبر داد و نوشت که این موضوع نه تنها زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای حاشیه خزر را افزایش داد بلکه سبب رونق ترانزیت کالا در این بندر را هم فراهم کرد.
در این بندر که ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند نه تنها دیگر حقوق این کارگران با ۶ ماه تعویق پرداخت نمی شود بلکه به صورت ماهانه و منظم همه کارگران این بندر حقوق و مزایای خود را دریافت می کنند.
افزایش صادرات کالاهای مختلف غیر نفتی از این بندر هر ساله رکوردهای جدیدی را نسبت به سال قبل ثبت می کند و این بندر به عنوان یکی از موفق ترین بنادر خصوصی کشور در حال طی مسیر تکاملی خود است.
مدیران ارشد مازندران بر این باورند حمایت های دولتی از این بندر با ارائه تسهیلات باید تداوم داشته باشد و مسیر قابل رشدی که ایجاد شد نباید متوقف شود.
شهرستان فریدونکنار از محدود شهرهای مازندران است که فاقد شهرک صنعتی است و یکی از خواسته های اصلی صادر کنندگان و مدیران اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار است.
بندر فریدونکنار که در سال ۱۳۸۱ تحویل سازمان بنادر شد و زیرساخت های آن در سال ۸۰ به پایان رسید در سال ۸۷ هم برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، با تصویب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اولین بندر خصوصی کشور شد که طی قرارداد ۴۰ ساله به شرکت راهبران واگذار شد، تبدیل شدن این بندر به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۷ در شورای توسعه و برنامه ریزی استانداری مازندران مطرح شد، اما تا کنون این امر محقق نشد.
مدیران شهرستانی بر این باورند بدون منطقه ویژه اقتصادی، بندر فریدونکنار توان رقابت با دو بندر همسایه خود یعنی بندر امیر آبادبهشهر و بندر نوشهر را در استان مازندران نخواهد داشت، چون این دو بندر هر دو از مزایای منطقه ویژه اقتصادی و در آینده نزدیک از مزایای منطقه آزاد تجاری بهره مند می شوند، اگر این دو اتفاق برای دو بندر مجاور رخ دهد بندر فریدونکنار به عنوان بندر عادی فعالیت چشمگیری نخواهد داشت.
اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار سبب سرمایه گذاری های بیشتر بخش خصوصی و افزایش توان رقابتی با دو بندر فعال و بزرگ دیگر مازندران خواهد شد.
✓ پیگیر منطقه ویژه اقتصادی هستیم
در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان فریدونکنار فاقد شهرک صنعتی است پیگیری و حمایت های لازم برای دست یابی منطقه ویژه اقتصادی برای بندر فریدونکنار هستیم.
استاندار مازندران با بیان این که سرمایه گذاریهای بخش خصوصی بندر فریدونکنار را متحول کرد، گفت: در دولت سیزدهم صادرات غیر نفتی از این بندر ۵۰۰ درصد رشد داشت.
وی افزود: در سال جاری ترانزیت کالا از این بندر در دستور کار قرار گرفت که شاهد رشد ۸۴ درصدی ترانزیت در بندر فریدونکنار بودیم.
استاندار مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی سرمایه گذاری های ارزشمندی در بندر فریدونکنار انجام داد، گفت: سازمان بنادر با ارئه تسهیلات مناسب، زمینه سرمایه گذاری بیشتر در این بندر را فراهم کند.
وی افزود: با توجه به بازار بزرگ کشورهای حاشیه خزر،این بندر در مازندران یک ظرفیت ممتاز برای رونق صادرات است که باید از این فرصت بهره مند شد.
✓ ترافیک کشتی های تجاری
استاندار مازندران اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۰ کشتی تجاری در این بندر پهلو گرفت که این آمار فقط در سه ماه نخست امسال به ۹۰ کشتی رسیده است.
وی ادامه داد: بدون تردید تا پایان سال جاری کشتی های تجاری بیشتری در این بندر پهلو خواهند گرفت که این امر برای رونق اقتصادی مازندران اثر بخش است.
نوری با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی در بندر فریدونکنار باید حمایت شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی در فریدونکنار فعالیت ندارد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار ضروری است.
این مقام مسوول تصریح کرد: برای اینکه این بندر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود حمایت های لازم انجام خواهد شد.
بندر فریدونکنار دارای ۶۹ هکتار وسعت است و یکی از مسیرهای دسترسی آسان به بازارهای مصرف کشورهای حوزه دریای خزر به شمار می رود که در کنار سایر بنادر مازندران، به جهش اقتصادی در این استان کمک می کند.