بذر نیکوکاری
بذر نیکوکاری
فرسوده بودن بیشتر فضاهای آموزشی، عدم برخورداری از امکانات آموزشی مناسب، وضعیت نه چندان مناسب سرویس های بهداشتی و ...، همه و همه دست در دست هم می‌دهند تا شیرینی آغاز سال تحصیلی را به کام مدیران و خانواده های دانش آموزان تلخ کنند.

 

تیرنگ:

سال تحصیلی به ایستگاه آخر رسیده و چند ماه دیگر سال جدید آغاز می‌شود و شوق دانش آموزانی که برای علم آموزی، گام در مسیر تعلیم و تربیت می گذارند بیشتر و بیشتر می شود، اما برخی مشکلات و کاستی ها، شور و شوق بازگشایی مدارش را تحت الشعاع قرار داده و کم رنگ تر از گذشته شده است.
فرسوده بودن بیشتر فضاهای آموزشی، عدم برخورداری از امکانات آموزشی مناسب، وضعیت نه چندان مناسب سرویس های بهداشتی و …، همه و همه دست در دست هم می‌دهند تا شیرینی آغاز سال تحصیلی را به کام مدیران و خانواده های دانش آموزان تلخ کنند.
کمبود بودجه عمرانی و سرانه بسیار پایین واریزی برای مدارس به عنوان مهم ترین عامل در بروز این مشکلات در عرصه تعلیم و تربیت، فضاهای آموزشی فرسوده و کم رمق به لرزه درآورده بود، اما در دولت سیزدهم با حمایت رئیس جمهور شهید گام های زیادی برای رونق آموزش و نوسازی مدارس برداشته شد و کام خانواده‌ها و دانش آموزان شیرین شد.
ناگفته پیداست فضای آموزشی به عنوان عاملی پویا و تاثیرگذار در یادگیری محسوب می شود، از این رو ضرورت نوسازی و مقاوم سازی این مكان ها در دستور كار دولت و نهادهای مسوول قرار دارد تا اینگونه دانش آموزان با رغبت و انگیزه كافی به فعالیت های درسی و آموزشی خود بپردازند.

**اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی مدارس مازندران

دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت امسال آغاز شد و مازندرانی‌ها طی این ۲ روز در شهرهای مختلف استان با رئیس‌ دولت سیزدهم و تعدادی از دولتمردان دیدار کردند.

این سفر سومین برنامه سفرهای استانی رئیس‌جمهور در سال ۱۴۰۳ و شانزدهمین سفر استانی دور دوم بود.

بازدید از کارخانه چوب و کاغذ، بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، مرحله نخست تکمیل آبرسانی به شهر ساری، بوستان جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری، شرکت در جشن احیای واحدهای تولیدی راکد و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در نشست شورای اداری، دیدار با مردم ساری و نوشهر، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و سخنرانی در جمع پرشور و گسترده مردم ساری و نوشهر بخشی از برنامه‌های سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به مازندران در دور دوم سفرهای استانی بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به مازندران ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مازندران در نظر گرفته شد.

مهدی استادیان افزود: از این میزان حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت که با این اعتبارات، آسفالت، استقرار سیستم‌های سرمایشی گرمایشی مدارس، ساخت ۲۶ مدرسه و سالن ورزشی در مازندران انجام شد.

وی ادامه داد: در دور دوم سفر شهید آیت الله رئیسی به مازندران که روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه انجام شد ۲ طرح بزرگ آموزشی در این استان به بهره برداری رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: مجتمع آموزشی برکت زنده‌یاد حاج حسن اصغرزاده روستای خرماکلا از توابع شهرستان قائمشهر با حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این مجتمع آموزشی با مجموع زیربنای ۲ هزار و ۲۵۸ متر مربع در زمینی به گستره چهار هزار ۹۸۶ متر مربع که توسط یکی از خیران روستا اهدا شد ساخته شده و با ۱۴ کلاس درس پذیرای دانش‌آموزان در ۲ مقطع آموزشی خواهد بود.

با افتتاح مدرسه برکت روستای خرماکلای قائمشهر، شمار مدارس روستایی افتتاح‌ شده در دولت سیزدهم به چهار هزار و ۹۱۳ مدرسه رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران همچنین از افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه شهری تنکابن در دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران خبر داد و گفت: این مدرسه در زمینی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی ساخته شده است.

به گفته استادیان افزون بر زیرساخت‌های معمول آموزشی موجود در مدارس، در این مدرسه با در نظر گرفتن فضاهای جانبی دیگری از جمله زمین چمن مصنوعی مجهز به رختکن و دوش و سرویس بهداشتی مستقل، آمفی‌تئاتر روباز، آلاچیق‌هایی برای برگزاری کلاس درس در فضای باز، چهار کارگاه و آزمایشگاه، سالن اجتماعات و کتابخانه شرایط آموزشی متفاوتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ممتاز این مدرسه در نظر گرفتن فضای کشت گلخانه‌ای برای دانش‌آموزان با توجه به محوریت اقتصاد این روستا بر مبنای کشت گلخانه‌ای است. خرماکلا یکی از روستاهای شاخص کشور در کشت گلخانه‌ای است و بر همین اساس نیز برای این مدرسه سه گلخانه ساخته شده که دانش‌آموزان همزمان با تحصیل، کار در گلخانه و پرورش محصولات گلخانه‌ای را نیز می‌آموزند.
**نوسازی و مقاوم سازی مدرسه ها در قانون

برپایه قانون مقاوم سازی مدرسه ها كه در 1385 خورشیدی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، 131 هزار كلاس درس تخریبی و 126 هزار كلاس نیازمند مقاوم سازی در كشور وجود داشت كه در سال های پس از آن تا به امروز با تلاش دولت، مجلس و بنیادهای خیریه 65 هزار كلاس تخریب و دوباره ساخته شد و 29 هزار كلاس نیز مقاوم سازی شده اند. در قانون برنامه ششم بحث ایمن سازی مدرسه ها گنجانده شده است از این رو ضرورت آن بیش از پیش احساس می شود.

**طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدرسه ها

ایمن سازی مدرسه ها با توجه به مخاطره های طبیعی مانند سیل، زلزله و … بسیار ضروری است. مكان هایی مانند مدرسه كه افراد زیادی از نسل جوان و آینده ساز كشور در آن حضور دارند در آیین نامه ها جزو مكان های با اهمیت بالا به حساب می آیند زیرا در گذشته اتفاق هایی مانند آتش سوزی و … در این مكان ها روی داد كه خسارت هایی را نیز متوجه دانش آموزان كرده است از این رو اگر به آن توجه نشود در آینده نیز چنین حادثه هایی بروز پیدا می كند. هر چند توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به این مهم باعث شد تا طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدرسه ها در 1393 خورشیدی تصویب شود و به اجرا در آید كه برپایه این طرح، سیستم گرمایشی بیش از 100 هزار كلاس درس از خطر آفرین بودن به سیستم های استاندارد تبدیل شده اند. همچنین با توجه به بند «ب» ماده 65 این قانون، شركت ملی گاز تخفیف ویژه ای به مدرسه ها می دهد.

**نقش خیرین

خیرین بازوان توانمند آموزش وپرورش هستند. نگاه ما، نگاه فرهنگ سازی است و خیرین می توانند با استفاده از ظرفیت مدیران مدارس، علاوه بر کمک در امر مدرسه سازی؛ در خصوص کمک به دانش آموزان بی بضاعت نیز فعال باشند. با ظرفیتی که در جمع خیرین مشاهده می‌شود، می‌توان در روند مدرسه سازی و ایجاد فضای آموزشی به مناطق محروم و کمتر برخوردار اهمیت بیشتری داد.