ایجاد راهدارخانه مطالبه شهر چمستان مازندران که سال‌ها بی‌پاسخ ماند
ایجاد راهدارخانه مطالبه شهر چمستان مازندران که سال‌ها بی‌پاسخ ماند
اهالی شهر چمستان شهرستان نور غرب مازندران با اشاره به انسداد محورهای ارتباطی براثر ریزش برف و بوران در فصول سرد سال و لزوم نگهداری جاده ها، از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به راه اندازی راهدارخانه با ماشین آلات مربوط به این مطالبه منطقه پاسخ مثبت دهند.

تیرنگ نیوز: اهالی شهر چمستان شهرستان نور غرب مازندران با اشاره به انسداد محورهای ارتباطی براثر ریزش برف و بوران در فصول سرد سال و لزوم نگهداری جاده ها، از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به راه اندازی راهدارخانه با ماشین آلات مربوط به این مطالبه منطقه پاسخ مثبت دهند.

راه اندازی یک باب راهدارخانه در منطقه چمستان شهرستان نور با بیش از ۱۰۰ روستای کوهستانی و جنگلی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر طول محورهای ارتباطی ضرورتی است اجتناب ناپذیر. مطالبه ای به حقی که اهالی سال ها در انتظار تحقق آن هستند.

آنان در کنار سایر نیازمندی های اساسی منطقه، فعالیت نداشتن یک راهدارخانه را بزرگترین مشکل منطقه کوهستانی و جنگلی چمستان برشمردند و از مسوولان جهادی دولت مردمی سیزدهم انتظار دارند تا به این نیاز اساسی دیارشان توجه ویژه بشود.

بر اساس اطلاعات موجود ، در بخش مرکزی شهرستان نور شامل چمستان و رویان و شهر نور با ۸۰۰ کیلومتر طول راه های این منطقه در زمان حاضر یک دستگاه لودر ، یک دستگاه گریدر و یک دستگاه نمک پاش فعالیت دارد که گذشته از ناکافی بودن تجهیزات، قدمت این ماشین آلات افزون بر ۴۰ سال است.

به گفته مسوولان امر طول محورهای برفگیر استان مازندران را سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که در زمان حاضر ۲۳ راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان آماده سرویس دهی به اهالی، مسافران و در راه ماندگان است.

اهالی منطقه کوهستانی و جنگلی چمستان شهرستان نور اظهارداشتند که این مطالبه و نیاز اساسی از ادوار گذشته تاکنون مطرح بوده و با وجود ارایه درخواست ها نتیجه بخش نبوده است و همچنان این دغدغه شهر چمستان را را رنج می دهد.

آنان گفتند در شهر چمستان بسیاری از نهادها و ادارات شعبه دارند در حالی که راهدارخانه این نیاز اساسی منطقه وجود ندارد ضمن این که ایجاد راهدارخانه یکی از مطالبات اهالی است که باید به آن از سوی وزارت کشور پاسخ مثبت داده شود.

قدرت الله نصیری عضو شورای شهر چمستان افزود : این بخش با توجه به گستردگی زیاد و پراکندگی ییلاقات و نقاط حادثه خیز زیاد و رانشی بودن منطقه نیاز به راهدارخانه دارد.

نصیری خاطرنشان کرد: موارد از رانش زمین در این منطقه داشتیم که به خاطر نبود راهدارخانه مدتها طول کشید تاین مشکل برطرف شود و مشکلاتی را برای روستاییان بوجود آورد.

وی اظهارداشت : چمستان نیاز مبرم به راهدارخانه با تجهیزات و ماشین آلات مربوط دارد که مسوولان امر باید برای تامین این نیاز اساسی منطقه تدابیر ویژه ای بیندیشند.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده توسط مسوولان منطقه اظهارامیدواری کرد این راهدارخانه در این شهر راه اندازی شود.

یک راننده و از اهالی روستاهای منطقه لاویج چمستان با بیان این که مناطق کوهستانی و جنگلی این منطقه در فصول مختلف سال خدمات متفاوت مربوط را می طلبد، گفت : روستاییان این منطقه در اغلب روزهای فصل سرد سال به خاطر برف و بوران با مشکلات جدی تردد روبرو می شوند که باید برای رفع این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

حاج رسول مقدم افزود : مسوولان امر باید در تامین نیازهای عمومی این منطقه نظیر راهدارخانه فکر اساسی کنند چرا که نیروهای راهداری هم در ایام فصل سال خدمات می دهند و هم در نگهداری جاده های منطقه نیز تلاش وافر خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد : وضعیت راه های شهر چمستان چندان مناسب نیست و رسیدگی به آن باید در اولویت امور نهادهای مربوط از جمله فرمانداری شهرستان باشد تا با رفع این نیاز بر دغدغه های اهالی بکاهند.

این روستایی راننده اضافه کرد : ایجاد راهدارخانه اختصاصی برای این منطقه مطالبه بحق اهالی است ، استانداری مازندران باید در برطرف شدن این مشکل چمستان توجه اساسی بکند.

دلاور رستمی که خود را از اهالی روستای نوجمه” به خبرنگار ایرنا معرفی کرد، یادآور شد: محورهای ارتباطی این شهر از مرکز گرفته تا روستاهای کوهستانی به مرمت اساسی نیاز دارد ضمن این که در ایام برفی سال نیز مردم با مشکلاتی عدیده ای در تردد مواجه هستند که حضور راهداران این نگرانی ها را برطرف می کند.

وی با اشاره به این که استاندار مازندران از اهالی شهرستان نور هست ، بیان کرد : استاندار به نیازهای و چالش های این شهرستان واقف بوده و امید است برای این درخواست مردم منطقه فکر اساسی بکند که انتظاری بحق است.

رستمی نبود یک راهدارخانه در منطقه چمستان را از جمله مشکلات این بخش برشمرد و افزود : روستاییان مناطق کوهستانی این منطقه از دولت مردمی و جهادی سیزدهم انتظار دارند به این خواسته آنان توجه بشود.

کارشناشان حوزه راهداری در استان مازندران با اشاره به کمبود تجهیزات و ماشین آلات سنگین در شهرستان نور می گویند با توجه به بحران خیز بودن شهرستان نیازمند تقویت ناوگان و تجهیزات سنگین راهداری است.

احمد توکلی فرماندار شهرستان نور بر ضرورت رفع دغدغه محورهای ارتباطی این شهرستان تاکید و اضافه کرد: جاده های این شهرستان نیاز به رسیدگی بیشتر دارند که امید است مسوولان امر نسبت به رفع این مشکل نیز تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

به گفته وی با توجه گستردگی راه های ارتباطی این شهرستان و کوهستانی بودن آن اعم از بخش بلده ، رویان و چمستان توجه به این بخش مهم شهرستان ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

بنا به گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران در زمان حاضر ۳۶ اکیپ راهداری با بکارگیری ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۳۰۰ راهدار در محورهای کوهستانی و مواصلاتی این استان مستقر هستند.

طول محورهای برفگیر مازندران بر پایه این گزارش سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده که هم اکنون ۲۳ راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان تجهیز شده و آماده سرویس دهی به مسافران و در راه ماندگان است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نور واقع در غرب مازندران، دست کم ۲۲۰ روستا و چهار شهر شامل رویان، نور، چمستان و بلده است.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.

برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.

در همین پیوند ، رییس اداره راهداری شهرستان نور ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت به محورهای ارتباطی این شهرستان غرب مازندران گفت : ایجاد راهدارخانه با توجه به گستردگی راه های شهر چمستان نیاز ضروری این منطقه است.

سیدرضا سجادی افزود : این شهرستان در حوزه راهداری به ۲ بخش بلده و مرکزی تشکیل می شود که بخش مرکزی شامل مرکز شهر و منطقه چمستان تقسیم بندی شده است.

وی اظهارداشت : در بخش کوهستانی بلده این شهرستان که به خاطر بارش برف و بوران در ایام سرد سال به ماشین آلات راهداری بیشتری نیاز داریم.

سجادی خاطرنشان کرد : اکنون ۲ دستگاه گریدر و ۲ دستگاه لودر و یک دستگاه نمک پاش در محور کوهستانی بخش بلده مستقر است که با وجود قدمت بالای آن ها پاسخگوی نیاز منطقه نیست.

رییس اداره راهداری شهرستان نور ادامه داد: محور کوهستانی بلده از سمت جاده هراز تا پل زنگوله ۱۱۰ کیلومتر طول دارد که محور پرتردد چون کمربندی ارتباطی بین ۲ محور هراز و کندوان است بسیار حیاتی بوده که با هدف ارایه خدمات مطلوب در محور به تجهیزات و نیروی راهداری بیشتری نیاز است.

وی اضافه کرد: بخش مرکزی و چمستان و رویان این شهرستان نیز با ۸۰۰ کیلومتر راه هم اکنون یک دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر و یک دستگاه نمک پاش فعالیت دارد که توجه به این بخش راه نیز ضروری است.

سجادی بیان کرد : در مجموع یازده دستگاه ماشین آلات سنگین در کل محورهای ارتباطی این شهرستان فعالیت دارد که میانگین قدمت آنها بالای ۴۰ سال است.

رییس اداره راهداری شهرستان نور ادامه داد: هزینه نگهداری این ماشین آلات فرسوده که با وجود تعمیرات هزینه بر متناوب سالانه بسیار بالا است که باید تدابیری برای جایگزینی آنها اندیشیده شود.

به گفته وی در منطقه چمستان با وجود بیش از ۱۰۰ روستای کوهستانی هنوز یک راهدارخانه ندارد که درخواست این نیاز منطقه سال گذشته به مسوولان امر انعکاس داده شد.

وی اضافه کرد : نبود یک راهدارخانه در منطقه کوهستانی چمستان بزرگترین مشکل ماست که روستاییان از دولت انتظار دارند به این خواسته آنان توجه بشود.

وی اظهارداشت : موضوع دیگر این که دولت تاکید دارد بر کوچک سازی بدنه وزارت خانه ها دارد اما کارکرد این اداره با دیگر نهادها متفاوت است چون اگر یک محور به طور مثال به ۲۰ نفر راهدار نیاز دارد آن محور را نمی شود با سه راهدار خدمات داد.

وی واگذاری برخی از محورهای ارتباطی به بخش خصوصی را راهکار رفع مشکلات این بخش برشمرد و گفت : نگهداری جاده ها بسیار مهم بوده و باید در این زمینه برنامه ریزی هدفمندی صورت گیرد.

به گفته سجادی در راهدارخانه بخش کوهستانی بلده با توجه به گستردگی راه های موجود یک نیروی راهداری حضور دارد که پاسخگوی نیازهای محورهای منطقه نیست.

وی ادامه داد: اکنون مجموع نیروی انسانی این نهاد شهرستانی اعم از اداری و راهداران ۲۵ نفر هستند که این شمار باید به ۴۰ نفر افزایش یابند.

رییس اداره راهداری شهرستان نور بیان کرد : بهترین راه حل کمبود نیروی انسانی بکارگیری بخش خصوصی است که بخش راهداری و نگهداری راه ها را به آن ها واگذار شود.

وی گفت : کمبود نیروی انسانی سبب می شود تا خدمات این بخش کاهش یابد و نگهداری جاده نیز ضعیف شود و سرمایه ملی که با اندک هزینه ای می شود نگهداری کرد آنگاه نتوانیم خوب نگهداری کنیم.

به گفته وی سالانه برای نگهداری جاده های این شهرستان اعتبار اختصاص می یابد که بهتر است هدفمند تر بشود.

سجادی طول راه‌های شهر چمستان را حدود ۳۰۰ کیلومتر اعلام و اضافه کرد : اگر نگهداری راه های منطقه بموقع انجام نشود هزینه ها تصاعدی افزایش می یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت توجه بیشتری به بخش راه های شهرستان نور داشته باشد.

تلاش خبرنگاران برای کسب اطلاعات بیشتر این گزارش از بخشدار چمستان به نتیجه نرسید.

شهرستان ۱۳۰ هزار نفری نور دارای ۲۲۰ آبادی است که از این تعداد ۱۷۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا