اختصاصی تیرنگ/سرویس اقتصادی: مشاهدات عینی و میدانی از وضعیت بازار کسب و کار در ایران نشان می دهد زنان به میزان مردان حتی در مواردی بیش از مردان در مشاغل مختلفی در حال ایفای نقش هستند. امروزه در میان جامعه ی پزشکی، نظام های آموزشی هم چون آموزش و پرورش و مهدهای کودک، صنایع دستی […]
اختصاصی تیرنگ/سرویس اقتصادی: مشاهدات عینی و میدانی از وضعیت بازار کسب و کار در ایران نشان می دهد زنان به میزان مردان حتی در مواردی بیش از مردان در مشاغل مختلفی در حال ایفای نقش هستند. امروزه در میان جامعه ی پزشکی، نظام های آموزشی هم چون آموزش و پرورش و مهدهای کودک، صنایع دستی و منابع شغلی روستایی، زنان نقش چشمگیری نسبت به مردان ایفا می کند. اما به راستی میزان توجه ی جامعه به اقتصاد زن پایه در ایران چگونه است؟ آمارهای رسمی نشان از مشاغل و مشارکت اندک نیروی کار زنان در جامعه است این آمارها که به نوعی تناقض عجیبی با گزارش های مشاهدات میدانی دارد توسط کارشناسان به 6/12 نیروی کار زنان ۱۳۹۰ این شکل تفسیر می شود. در سال 8/72ساله و بیشتر ۱۰درصد بود که از جمعیت شاغل زنان
را کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق بگیران بخش درصد 27خصوصی، تعاونی، کارکنان فامیلی و بدون مزد و را حقوق بگیران بخش عمومی تشکیل می دادند. این آمار نشان می دهد توزیع نیروی کار در مشاغل خرد ودون پایه ، با مزایا و حقوق کم و بدون داشتن ردیف شغلی معتبر در میان زنان بیشتر بوده است، کارشناسان معتقدند زنان در اقتصاد غیررسمی غالب شده اند که مشاغلی اغلب موقتی و با درآمد کم هستند. ضمن این که زنان کارگر در مشاغل روستایی و مشاغل خانگی در آمارها محسوب نگردیدند. این مغفول ماندن از آن جا حائزاهمیت است که نقش پررنگ مشاغل خانگی و صنایع دستی در اقتصاد زن پایه قابل چشم پوشی نیست. عدم توجه متولیان حوزه ی کسب و کار به این مقوله و عدم احتساب آن در آمارگیری مشاغل
به عنوان کسب و کار ارزشی، سبب گردید تا نه تنها اقتصاد کشور به نوعی از این بی توجهی متضرر گردد بلکه نقش پذیری جنسیتی در اقتصاد به صورت کاذب محاسبه گردد .این بی توجهی در مصادیقی همچون پرداخت حقوق و دستمزد، ترفیع موقیت شغلی و استفاده از تسهیلات رونق کسب و کار می باشد که برخی از نیروی کار زنان با تاسی به درآمدهای ناشی از حمایت های اجتماعی از مشاغل خانگی عقب نشینی کرده اند. امروزه استارتاپ ها و رویدادها از جمله زمینه های کارآفرینی هستند که زنان به خوبی می توانند توانایی ها، مهارت ها و خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند. اینک با توجه به نیاز جامعه به رونق اقتصاد غیر نفتی و توسعه تولید ملی توجه به اقتصاد و اشتغال زایی زنان بسیار مورد نیاز است، امنیت ومشارکت اقتصادی زنان یکی از شاخص های مهم در روند توسعه پایدار است که الزام توجه به آن، چه از سوی قوه مجریه به عنوان موثرترین قوه در امور اجرایی کشور و چه قوه مقننه به عنوان قوه قانونگذار جامعه احساس می شود.
سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در جلسه معرفی اپلیکیشن توکپ ا tokepa توسط یکی از شرکت های نوبنیاد بومی در حوزه کسب و کارهای نوین ، با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فن اوری جدید برای تقویت اقتصاد زن پایه، موفقیت مشاغل خانگی را منوط به یافتن بازار فروش دانست و گفت: دنیای فناوری می تواند این خلاء را برای تمام کسب و کارهای خانگی پر کنند.وی نمایشگاه ها را به عنوان یکی از راه های رونق اقتصاد زن پایه در مناطق شهری و روستایی دانست
و تصریح کرد: این نمایشگاه ها چشم براه حمایت عملی دستگاه ها هستند. به گزارش تیرنگ، مازندران به عنوان استانی که در حوزه کشاورزی و صنایع دستی بدون وجود نیروی کار زن دارای اقتصادی شکست خورده است، باید با تعریف، تبیین و اجرای برنامه های مدون و طولانی مدت همچنین با ایجاد احساس انسجام و توجه به نیازهای نیروی کار زنان و پیگیری های مستمر مشکلات این حامعه ی ارزشمند، در جهت نیل به توسعه ی پایدار گام بردارد. با وجود تحریم های چند سال اخیر، ازدیاد جمعیت و آگاهی جامعه ی زنان نسبت به حقوق مادی و معنوی خود، بدون توجه کانون های تصمیم گیری به اقتصاد زن پایه و مشکلات بر سر این مسیر، روند توسعه پایدار کند و حتی متوقف خواهد شد.