اشتباهی به نام تحریم سانسوری
اشتباهی به نام تحریم سانسوری

اختصاصی تیرنگ نیوز/سرویس سیاسی: ” اقناع افکار عمومی نداشتیم” ، عبارتی که علی ربیعی سخنگوی دولت آن را به عنوان جمله ی نجات بخش خود جهت گریز از زیر فشار افکار عمومی و رسانه ها از قائله ی بنزینی به زبان آورد. سیاست غالب سخنگوهای دولت درسال های اخیر پیچ و تاب دادن به اکثر […]

اختصاصی تیرنگ نیوز/سرویس سیاسی: ” اقناع افکار عمومی نداشتیم” ، عبارتی که علی ربیعی سخنگوی دولت آن را به عنوان جمله ی نجات بخش خود جهت گریز از زیر فشار افکار عمومی و رسانه ها از قائله ی بنزینی به زبان آورد.

سیاست غالب سخنگوهای دولت درسال های اخیر پیچ و تاب دادن به اکثر تصمیم های اشتباه و در نهایت مبرا کردن دولت از ازخطا بوده است و دراین راستا با آوردن جمله ای تسکین بخش برزبان و ادامه دادن صحبت های خود با جملات توجیه گرانه، به تطهیرگری دولت پرداختند!!!

سخنگوی دولت در گفتگویی با روزنامه ی ایران با توسل به سیاست توجیه و تطهیرگرایی، عدم اقناع افکارعمومی را یکی از علل مقابله گری نسبت به سیاست  افزایش قیمت بنزین برشمرد و در صحبتی قابل تامل این عدم اقناع شدن را به بازگونکردن واقعیت های تحریم تسری داد.

وی که توافق اجتماعی جدید با ملت را ضرورت کشور می داند به وضوح دراین باره گفت:” این روزها ضرورت اقناع افکار عمومی را به‌کرات می‌شنویم. اینکه باید جامعه برای افزایش قیمت بنزین اقناع می‌شد. من هم معتقدم که ما اقناع نکردیم اما موضوع اقناع مورد نظر من اقناع جامعه درباره تحریم است. چندی پیش آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نکاتی درباره سختی فروش نفت گفت که دیدیم مخالفان دولت چه هیاهویی بر سر آن ایجاد کردند. در حالی که این تنها شمه‌ای از مشکلاتی است که تحریم ایجاد کرده و جامعه حق دارد و باید بداند.”

گرچه نفس صحبت های ربیعی صحیح است و شفافیت گویی مسئولان یکی از نیازهای امروز جامعه و اعتماد سازی مابین دولت و ملت است اما چرا دولت پس از 6 سال درچنین برهه ی حساسی به فکر شفافیت سازی افتاده است؟ آیا سیاست توسل به راهکار “تحریم سانسوری” نتیجه ی  عدم موفقیت روحانی در پاسخگویی به خواست ملت و عمل به وعده های انتخاباتی خود نیست؟! آیا دولتی که در ابتدا از عبارت “چنان رونقی به اقتصاد جامعه بدهیم” حرف میزد اینک عدم اقناع افکار عمومی درخصوص تحریم ها را جهت همراهی مردم با خود و سکوت کردنشان در مقابل سختی ها را لازم می داند؟!

مردم به عنوان بالاترین سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامیایران که همواره خود را در صف اول حمایت از این مرز و بوم قرار دادند و تنها صداقت را به عنوان مطالبه ی اصلی شان فریاد زدند ،اینک پس از 40 سال ایستادگی درمقابل تحریم های ظالمانه چگونه ممکن است درکی از تحریم ها نداشته باشند و نیازمند اقناع گری باشند؟!

دولت یازدهم که خود را قهرمان ملت می دانست چگونه می تواند مدعی باشد  کم کاری در آگاه سازی مردم در خصوص علل افزایش قیمت بنزین اشتباهی است که ناشی از تحری سانسوری است، درصورتی که مردم گلایه اصلی شان زمان نامناسب سهمیه بندی بنزین و اجرای یکباره ی آن بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم بود و نه چیز دیگری…

به نظر میرسد هنوز دولت به این باورنرسیده است که عدم اعتماد مردم به تصمیمات دولت نه ناشی از این تحریم های ظالمانه بلکه اشتباهات مکرر در سیاست ها وتصمیم گیری هاست. سیاست هایی که با شعارهای انتخاباتی دولت یازدهم ودوازدهم منافات عجیبی دارد و در عمل دچار نواقص جبران ناپذیراست.

اشتباه تحریم سانسوری نه به آن شکل مورد نظر سخنگوی دولت بلکه به شکل دادن امتیازهای ویژه به برخی از افراد مورد وثوق جهت دورزدن تحریم ها و برخی سیاست های غلط در تعامل و مذاکرات باز می گردد که عدم برنامه داشتن دولت در بحران اقتصادی را نشان می دهد. مردمی که آگاه به نفس ظالمانه ی تحریم هایند،، به امید تدبیر دولت بودند نه ناآگاه از گستردگی تحریم ها و اینک چنین عباراتی راه گریزمناسب دولت برای فرار این قائله نیست….