اتفاق یا تدبیر؟!
اتفاق یا تدبیر؟!
کاهشی بودن روند تصادفات -چه به دلیل اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی و چه اتخاذ تدابیر مربوطه چون موثر افزایش تجهیزات پلیس، دوربین های کنترل سرعت و حضور گسترده و به هنگام در سطح راه ها و..  – قابل تقدیر است و انتظار می رود این روند استمرار یابد و سال به سال و فصل به فصل و ماه به ماه، شاهد کاهش آمار تلفات نسبت به دوره قبلی باشیم.

تیرنگ نیوز- سرویس فرهنگ: در نوروز سال جاری(1401)، جمع كشته های اولیه تصادفات در مازندران 22 نفر بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 44 درصد کاهش داشته است.

این آماری است که اخیرا مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اعلام کرده و بر اساس آن، 14 نفر مرد و 8  نفر زن فوتی های مازندران در نوروز سال جاری را تشکیل می دهند و از کل آمار فوت شدگان  16 نفر بومی و مابقی غیر بومی هستند.

علی عباسی با بيان اينکه 16 نفر در محور برون شهری  و 6 مورد هم در محور دورن شهری جان خود را از دست دادند ، افزود : آمار جمع آوری شده از كشته های تصادفات نوروزی مريوط به محدوده زمانی 25 اسفند 1400 تا 15 فروردين امسال ۱۴۰۱ است و امكان تغيير در آن وجود دارد .

وی افزود: بابلسر با 4 ، ساری و نور هر کدام با  3 و آمل با 2 بیشترین فوتی ها را به خود اختصاص داده اند و شهرستان های بابل ، قائمشهر  ، تنکابن ، نوشهر ، عباس آباد، چالوس ، بهشهر ، جویبار ، میاندورود ، نکا  هر کدام یک مورد  فوتی داشته اند.

مدير كل پزشكی قانونی مازندران با تاكيد بر اينكه آمار ذكر شده از تلفات، آمار اوليه اين استان است كه به صورت فوری از ۱۶ مركز اين اداره كل جمع آوری شده و به جهت امكان اضافه شدن تلفات از بين مصدومان حوادث رانندگی نوروزی كه در بيمارستان ها بستری هستند آمار نهایی در هفته دوم ارديبهشت اعلام می شود .

همانطور که از نظرتان گذشت آمار مربوطه امسال نسبت به سال های گذشته، قدری کاهش داشته و جای امیدواری دارد اما چه از لحاظ اخلاقی و شرعی، چه از لحاظ انسانی و عرفی حساب کنیم حتی مرگ یک نفر نیز در اثر تصادفات زیاد است و مایه تاسف همگان می گردد.

یادمان نرفته که در سال های گذشته و قبل از کرونا، کرور کرور انسان از بومی و غیر بومی در ایام نوروز و تعطیلات تصادف کرده و چه بسا خانواده هایی که برای همیشه یک یا چند نفر از عزیزانشان را از دست داده اند.

یادمان نرفته که سال ها جزو پر تصادف ترین کشورهای جهان به نسبت جمعیت بوده ایم و هنوز هم هستیم که البته مواردی چون افزایش چشمگیر تعداد خودروها، حجم تردد و جابجایی بار و مسافر، کیفیت نامناسب راه ها و…  نیز در آن نقش داشته اند.

به هر حال کاهشی بودن روند تصادفات -چه به دلیل اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی و چه اتخاذ تدابیر مربوطه چون موثر افزایش تجهیزات پلیس، دوربین های کنترل سرعت و حضور گسترده و به هنگام در سطح راه ها، همچنین حذف بریدگی های غیراستاندارد و ایجاد دوربرگردان های استاندارد و … – قابل تقدیر است.

انتظار می رود این روند استمرار یابد و سال به سال و فصل به فصل و ماه به ماه، شاهد کاهش آمار تلفات نسبت به دوره قبلی باشیم. بنابراین می طلبد همه دستگاه های مرتبط پای کار آیند و با بکارگیری برنامه های جامع و مدون، در تحقق این مهم کمک کنند.

در پایان امیدواریم مسئولان راه به شکل جدی و اساسی، برای رفع این معضل استان گردشگرپذیر اقدام کنند و ضریب آسایش و امنیت ساکنان مازندران و مسافران را افزایش دهند.