تیرنگ نیوز: « سید سروش ساداتی جمالی » رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران از پایان دوره سطح تکمیلی نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در فضای مجازی ویژه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مدارس استان خبر داد.
ساداتی اظهار داشت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره سطح تکمیلی نهضت زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی، مازندران به عنوان سومین استان در سطح کشور به تعداد ۱۲۴ فراگیر و ۳ دوره ۴۰ ساعته مخصوص کارشناسان، عوامل اجرایی و آموزشی مدارس استثنایی و نیز معلمان رابط دانشآموزان تلفیقی فراگیر سراسر استان به عنوان اولین گام این نهضت و به تعداد ۴۸ فراگیر و ۱ دوره ۳۰ ساعته مخصوص اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان به عنوان دومین گام این نهضت در بستر مجازی برگزار گردید.
جمالی یادآور شد: در برنامههای جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامههای این بستهها است.
وی ادامه داد: این نهضت با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسانسازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد، توجه به شان و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط مدرسان کشوری سید مسعود جلال زاده و هانیه مرادی برگزار گردید.
ساداتی با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی – حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاریهای اجتماعی با چالشهای فراوانی روبه رو هستند.
جمالی با تاکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارتهای زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.
رییس آموزش وپرورش استثنایی مازندران کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتیهای روانی، خلقی و تحمیل هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
ساداتی جمالی تصریح کرد: این دوره با هدف اجرایی شدن بسته تحولی مدرسه انطباقی، برنامه های عملیاتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و توجه به عدالت آموزشی جهت تسهیل فرآیند ارتباط جامعه ناشنوایان با دنیای اطراف برگزار گردید.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است، تصریح کرد: قرار است آموزشها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرار کنند و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.
وی اضافه کرد: اجرای فعالیتهای بسته تحولی مدرسه انطباقی نویدبخش گامی مؤثر در آموزش کودکان با نیازهای ویژه است.
جمالی ادامه داد: نهضت آموزش زبان اشاره نقش مهمی در یادگیری و گسترش این زبان در جامعه و درنهایت ایفای حقوق افراد ناشنوا خواهد داشت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران خاطرنشان کرد: نهضت آموزش زبان اشاره، نهضت آموزش خط بریل، تربیت معلمان چند مهارتی، مناسبسازی مدارس ویژه دانشآموزان طیف اتیسم و نیز مدارس پذیرای دانشآموزان تلفیقی فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و دیگر طرحهای مؤثر موجود در این بسته تحولی باعث ارتقا و تحول در آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
- منبع خبر : روابط عمومی