تیرنگ:
لازمه رسیدن به توسعه توجه به زیرساختها به ویژه حوزه آموزشی است.
در حال حاضر عمده مشکلات مدارس گلستان تراکم جمعیتی در بعضی از روستاها و حاشیه شهرهای استان، فرسودگی و عمر زیاد مدارس و کانکسهای الحاقی مدارس است که باید در یک زمانبندی مناسب برای احداث، تعمیر و مقاومسازی اقدام کرد
تکمیل پروژههای آموزشی، آب سرد کن، وسایل سرمایشی، هوشمند سازی مدارس، دستگاههای کپی و…. از جمله تجهیزات مورد نیاز مدارس در این استان است.
کمبود شدید مدارس در استان همراه با تخریبی بودن بخشی از آنها، نیاز و تغییر و تحول دارد
تعدد مدارس فرسوده و کانکسی در مناطق مختلف استان موجب کاهش بازدهی آموزش و انتقادات والدین و دانشآموزان شده است، موضوعی که تاکنون در شهرستانهای مختلف استان شاهد آن بودهایم.
رنجبر، پدر دانش آموز گلستانی در گفتوگو با تیرنگ با بیان اینکه برخی از مدارس گلستان از لحاظ امکانات آموزشی ضعیف هستند، از جای خالی ساختمان مناسب مدارس برای تحصیل دانش آموزان و مجبور بودن برخی دانش آموزان به رفتن بر سر کلاس های کانکسی، گلایه کرد و گفت: دانش آموزان دیگر برای رفتن به مدرسه شوقی ندارند. چرا تحصیل داخل کلاس درس، برای بچه های ما باید به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود؟
رزاقی مادر دانش آموز دیگر گلستانی در گفتوگو با تیرنگ گفت: چطور انتظار دارید بچه های ما که حتی یک چهاردیواری واقعی به نام مدرسه ندارند، به جایی برسند؟
وی با گلایه از اخذ وجه در قبال دریافت کارنامه، اظهار کرد:«سؤال من این است که واقعا چرا باید این مبلغ را بپردازیم؛ اگر واقعا دلیل قانع کنندهای وجود داشته باشد، میپردازم».
اعتبار ۶۰ میلیاردی برای جمع آوری مدارس کانکسی
مدیرکل نوسازی مدارس گلستان، از جمعآوری مدارس کانکسی مستقل در مناطق محروم در قالب طرح شهید پناهی خبر داد و اظهار کرد: برای این منظور رقمی معادل ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وحید فرهی اظهار کرد: ۹۹ کلاس درس کانکسی در مناطق روستایی، عشایری و مرزی وجود دارد که جمع آوری مدارس کانکسی مستقل به جز مدارس عشایری و فصلی، در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس گلستان قرار دارد.
وی افزود: از مجموع مدارس کانکسی گلستان، ۱۱ کانکس در قالب مدرسه مستقل و بقیه در قالب کلاس الحاقی در مدارس مورد استفاده قرار دارند.
مدیر کل نوسازی مدارس گلستان بیان کرد: کار ساخت هفت مدرسه جایگزین مدارس مستقل کانکسی در گلستان در حال انجام است که اعتبار مورد نیاز آن از محل اعتبارات استانی و شهرستانی تأمین میشود.
وی در رابطه با مدارس غیر مقاوم استان هم گفت: اقدامات دولت در گلستان در چند بخش احداث، تکمیل و تجهیز پروژههای آموزشی و ورزشی، اجرای طرح ملی محرومیت زدایی، خرید و توزیع تجهیزات آموزشی، آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی، تعمیر و بهسازی مدارس و دیگر اقدامات انجام میشود.
فراهی با بیان اینکه طی مدت مذکور ۸۰ پروژه آموزشی و ورزشی با ۴۴۰ کلاس درس به مساحت ۶۸ هزار متر مربع در اقصی نقاط استان احداث، تکمیل و تجهیز شده، ادامه داد: برای این میزان پروژه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان اجرای طرح ملی محرومیت زدایی را از دیگر اقدامات دولت در استان عنوان کرد و افزود: در مدت مذکور ۵۰ پروژه و ۳۰۰ کلاس درس به مساحت ۵۰ هزار مترمربع با صرف اعتبار یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اجرایی شده است.
فراهی با اشاره به تکمیل و بهرهبرداری از ۲ مجتمع آموزشی در شهرستانهای گرگان و آققلا با مساحت ۸ هزار مترمربع و صرف اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال، اضافه کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان اجرای ۵ طرح با اعتبار ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب شده است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان استانداردسازی سیستم گرمایشی ۸۵۰ کلاس درس با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال، تعمیر و بهسازی ۴۰۷ مدرسه در قالب طرح شهید عجمیان با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و تکمیل اولین مرکز رشد فناوری در گرگان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال را بخش دیگری از اقدامات دولت در استان برشمرد و گفت: اولین استخر دانش آموزی شهرستان گنبدکاووس پس از ۱۰ سال توقف عملیات اجرایی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال به مساحت ۱۵۰ مترمربع تکمیل شد.
کاهش مدارس تخریبی
فراهی عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد مدارس استان تخریبی یا نیاز به مقاوم سازی داشت که هم اکنون به ۱۷ درصد رسیده است.
وی افزود: تجهیز مدارس استان نیز رشد ۵ برابری داشته است و مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس استان هزینه شده است.
وی افزود: در بحث مولد سازی نیز آن تعداد از املاکی که در حوزه آموزش و پرورش استفاده نمیشود شناسایی شده و به سامانه مولد سازی کشور معرفی و پس از فروش منابع آن به استان بازگشته و صرف نوسازی، ساخت و تجهیز مدارس استان میشود.
فرهی گفت: در ۲ سال اخیر این اداره کل توانسته ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ۸۰ طرح با ۴۴۰ کلاس با زیر بنای ۷۰ هزار مترمربع ساخته و تحویل آموزش و پرورش در ۱۴ شهرستان دهد.
وی استقبال خیرین مدرسه ساز در استان را از دیگر دستاوردهای فعالیت دولت سیزدهم در استان برشمرد و گفت: طی این مدت ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی خیرین مدرسه ساز برای ساخت و تکمیل طرحهای آموزشی در استان تزریق شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه مدرسه سازی، پیش بینی میشود این رقم تا پایان این دولت به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
کمبود فضای آموزشی در مرکز استان
وی ادامه داد: یکی از معضلات مدارس استان به ویژه گرگان، آن است که مدارس غیردولتی احداثی نیست و اغلب کاربری مسکونی داشتهاند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان افزود: اما واقعیتی که وجود دارد کمبود شدید فضای آموزشی به ویژه در گرگان است لذا تصمیم گرفته شده که واحدهایی که حداقلها را دارند، ادامه فعالیت دهند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان تشریح کرد: هفت درصد مدارس استان تخریبی است و ۱۰ درصد هم نیاز به مقاوم سازی دارد و تا پایان عمر دولت سیزدهم این عدد دو درصد کمتر خواهد شد.
طبق گفته وی از دو هزار و ۴۰۰ مدرسه در استان حدود ۱۷۰ مدرسه تخریبی است و سالانه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد جایگزین میشود.
تراکم جمعیتی در مدارس مهمترین مشکل حوزه آموزشی استان
خرداد ماه امسال معاون وزیر آموزش و پرورش در سفر به گلستان از عمده مشکلات مدارس گلستان را تراکم جمعیتی عنوان کرد و گفت: مدارس فرسوده نیز باید مقاومسازی شود.
حمیدرضا خانمحمدی عنوان کرده بود که عمده مشکلات مدارس گلستان تراکم جمعیتی در بعضی از روستاها و حاشیه شهرهای استان، فرسودگی و عمر زیاد مدارس و کانکسهای الحاقی مدارس است که باید در یک زمانبندی مناسب برای احداث، تعمیر و مقاومسازی اقدام کرد.