مازندران در ایستگاه حادثه
مازندران در ایستگاه حادثه
استاندار مازندران به مدیرکل بازرسی استانداری دستور داد تا علت تأخیر ورود مأموران آتش نشانی به محل حادثه برای اطفای حریق خودرو را بررسی و گزارشی در این زمینه تهیه شود تا تصمیمات مقتضی نیز در این خصوص اتخاذ شود.

تیرنگ:
طی هفته‌های گذشته یک خودروی سواری در کیلومتر چهار ساری به قائمشهر به دلیل سرعت غیرمجاز و ناتوانی راننده در کنترل خودرو به گاردریل برخورد کرد و راننده در میان شعله‌های آتش سوخت.
از قضا استاندار مازندران که برای بازدید از میدان بار ساری رفته بود در محل حادثه حاضر بود و دستور پیگیری حادثه را داد که جای قدردانی دارد.

وی به مدیرکل بازرسی استانداری دستور داد تا علت تأخیر ورود مأموران آتش نشانی به محل حادثه برای اطفای حریق خودرو را بررسی و گزارشی در این زمینه تهیه شود تا تصمیمات مقتضی نیز در این خصوص اتخاذ شود.

ترافیک عامل قفل شدن مسیر

این مسئله با واکنش مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری همراه بود و او با اشاره به حادثه مرگ دلخراش یک راننده در شعله‌های آتش گفت: ترافیک سبب قفل مسیر در زمان حادثه شده بود.

علی دومیرکلایی با اظهار این که حادثه آتش سوزی یک دستگاه خودرو پژو در محور ساری قائمشهر ساعت ۱۱ و ۵۸ دقیقه اطلاع رسانی شده بود، افزود: این حادثه خارج از محدوده شهری بوده و با این حال خدمات رسانی در چنین مواقعی جزو وظیفه ذاتی همکاران است.

وی یکی از مسائل را خدمات رسانی در راه‌های مواصلاتی و خارج از محدوده شهری بیان کرد و گفت: در این حادثه تماس با سامانه ۱۱ و ۵۸ دقیقه ثبت شد و خروج از ایستگاه نیز ساعت ۱۲ از ایستگاه شماره سه ساری انجام شد.

وی با عنوان این که فاصله تا محل حادثه هشت کیلومتر بوده است، افزود: متأسفانه به دلیل نوع حادثه و حریق شاهد انسداد و ترافیک سنگین بودیم و حدود چهار کیلومتر از مسیر قفل شده بود و با این حال همکاران در مدت زمان ۹ دقیقه به محل حادثه رسیدند.

دومیرکلایی یادآور شد: فاصله ایستگاه شماره سه تا محل حادثه در زمان شب و خلوت بودن جاده نیز تست گیری شد و همکاران در مدت هفت دقیقه به محل رسیده بودند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ساری با اظهار این که توقف و ترافیک سنگین در مسیر کار را سخت کرده است، گفت: طبق دستورالعمل حوزه خدمات رسانی شهری است و برای تسریع در خدمات رسانی با دستگاه‌های امدادی نظیر هلال احمر پای کار بیایند و همچنین دهیاری‌ها نیز تجهیز شوند.
امروزه دسترسی آتش‌نشانان به تجهیزات و امکانات مدرن امدادی و اطفای حریق به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی سنجش کیفیت خدمات در شهرها بوده که جدی گرفته نشده است.

در حال حاضر در حالی که سیستم‌های آتش‌نشانی شهرهای مازندران امکانات کافی ندارند و باید بودجه شهرداری‌ها و نهادهای متولی در این زمینه هزینه شود، شهرداری‌ها با انبوهی از نیروی مازاد مواجه هستند که به آنها حقوق می‌دهند و این مسئله بار مالی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است. کافیست تا نگاهی به میزان بدهی‌های شهرداری‌های مازندران و حقوق معوقه کارمندانشان بیندازید تا ببینید در استان چه خبر است!

در چنین شرایطی و در حالی که تنها راه چاره نیز ساماندهی و ایستادگی شهرداران در برابر فشار برای جذب نیرو است، مشخص نیست مسؤولان استان، در صدر آن مدیریت بحران استانداری و شهرداری‌های استان تاکنون چه اقداماتی برای کاهش خطر آتش‌سوزی در مازندران انجام داده‌اند؟ آیا اساساً به فکر این موضوع افتاده‌اند؟ آیا خود را در قبال این جوان که در کمتر از چند دقیقه، تمام زندگی‌اش خاکستر شد، مسؤول می‌دانند؟

✓مستند سازی و آموزش نیروهای آتش نشان

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران چندی پیش با اشاره به اینکه با اتفاقاتی که در ادوار گذشته کشور رخ داد، به این نتیجه رسیدند که سازمان آتش نشانی باید تخصصی شود، یادآورشد: همچنین با توجه به بلندمرتبه سازی انجام شده ضرورت حرفه‌ای شدن بیشتر شده است و بسیاری از ساختمان‌ها در گذشته استاندارد ساخته نشدند و در زمان بحران و حوادث خارج کردن افراد و سکنه و رفع بحران کار هر فردی نیست و حتی حرفه‌ای ترین ورزشکاران توان مقابله و تصمیم گیری به هنگام در این مواقع را ندارند.

احمد توکلی دانش شخصی فرد در آتش‌نشانان را بسیار مهم دانست و مستند سازی و آموزش نیروهای این بخش را از شهرداران مازندران خواستار شد و تصریح کرد: شناخت نوع حریق، پیچیدگی کار آتش‌نشانی و دانش فنی را همه نیروها باید مجهز به این دانش بشوند تا توان حرکت با تجهیزات و لباس و توان خروج افراد از معرکه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سابق حتی لباس عملیات و کپسول اکسیژن مطرح نبود و امداد چاه و غواصی و امداد ارتفاع نیز آموزش داده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: به دنبال تجهیز آتشنشانی‌ها و آموزش حرفه‌ای همه آتش‌نشان‌ها هستیم چرا که امروزه با ترافیک آنچنانی و گازی که به همه منازل رفته و دیگر موضوعات، عملیات را سخت‌تر می‌کند و کاهش زمان و داشتن تجهیزات و جذب نیروهای حرفه‌ای مهم است.

وی با اشاره به اینکه آمادگی جسمانی باید جدی گرفته شود و قداست لباس آتش‌نشانان در نگاه مردم بالا برده شود، گفت: آتش‌نشانان ملبس به لباس مقدس و درجه یک هستند و باید جایگاه حفظ شود و مردم آنها را به عنوان فرشته نجات نگاه کنند و احترام بگذارند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران، آتش‌نشانی را یگان عملیاتی دانست و ارتقای تجهیزات توسط شهرداران را خواستار شد و اظهار کرد: در حوزه امکانات و اعتبارات، آتش‌نشانان را حمایت خواهیم کرد و واحدهای ایمنی و آتش‌نشانی ها را نیز در برنامه تجهیز داریم و برای گرفتن اعتبارات و تجهیزات همه تلاش را خواهیم کرد

متأسفانه این استان طی یک دهه اخیر به خاطر شرایط اقلیمی با رشد جمعیت همراه شده است و به خاطر کمبود تجهیزات گاهی پس از سانحه مغلوب می‌شود، از طرفی استان به درد بی درمان برج سازی و مرتفع سازی دچار شده است که در این شرایط نیاز به نظارت بر ساخت و تجهیز ساختمان‌های بلند مرتبه و تجهیز ایستگاه‌های آتش نشانی که به تناسب بعد جمعیتی و اقلیمی این استان نبوده است، بیش‌تر نمایان می‌شود.

از طرفی بعد از این حادثه نکته‌ای که وجود داشت علیرغم حضور مسئولان در این حادثه دلخراش آنچه مشهود بود نداشتن کپسول آتش نشانی در هیچ کدام از خودروهای اداری و خبرنگاران و ندیدن آموزش برای اطفای حریق بود آن هم با توجه به اینکه احتمال وقوع آتش سوزی این روزها به شدت زیاد شده و در شهرهای مختلف شاهد این موضوع هستیم.
انتظاری که پس از آتش‌سوزی‌های هولناک چندین باره در مازندران نظیر آتش سوزی‌های مسجد جامع ساری و آتش سوزی‌هایی نظیر حادثه اخیر بود این است که با توجه به کمبود تجهیزات آتش نشانی، فکر و تمهیدات اساسی برای جلوگیری از تکرار این وقایع و یا کاهش خسارت‌ها صورت گیرد، اما گویا درس عبرت گرفتن از اتفاقات، جایی در برنامه‌های مسئولان ندارد!

اگرچه از دغدغه مندی استاندار مازندران و دستور پیگیری و حضورش در محل حادثه متشکریم اما پیشنهاد می‌گردد استاندار مازندران و سایر متولیان ضمن تامین بودجه تامین تجهیزات و الزام دستگاه‌ها و شهرداری‌ها به توجه به این بخش دستور فرمایند تا تمامی خودروهای اداری نسبت به تهیه کپسول آتش نشانی و جعبه کمک‌های اولیه اقدام فوری کرده و بازرسی جهت بررسی این اقدام در کل ادارات سراسر استان منصوب کرده و به هیأت دولت پیشنهاد داده شود تا حتما رانندگان خودروهای اداری به صورت موظفی دوره آموزشی امداد و نجات را بگذارند و بتوانند در شرایط اضطراری و بحران‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند و هر چند سال این دوره‌ها باز آموزی گردد