تیرنگ:
دستفروشی از نمونه فعالیتهای اقتصادی و به اصطلاح کسب و کارهایی محسوب میشود که در قالب و چارچوب پیشههای غیر رسمی از آن یاد میشود.هر ساله با نزدیکتر شدن به روزها و هفتههای پایانی سال بر تعداد دستفروشان فعال در شهرها افزوده میشود، پدیدهای که با تهدیدات و فرصتهای خاص به خود (در شرایط فعلی اقتصادی کشور) همراه است.
دستفروشی پدیدهای نوظهور و جدید محسوب نمیشود و به واقع این شیوه از به اصطلاح کسب و کار غیر رسمی، سبقه و عقبهای طولانی در این مرز و بوم دارد، بنابراین با همه این اوصاف نمیتوان از آسیبهای این شیوه از کسب و کار به سادگی گذشت.
یکی از مهمترین مشکلات این پدیده، به موضوع سد معبر و اختلال در رفت و آمد در معابر باز میگردد.
اگر گذرتان به مراکز شهرها افتاده باشد با خوبی مشکل تردد را متوجه و حس خواهید کرد. این مشکل در تردد در برخی نقاط حادتر شده و برخی فروشندگان در قالب گاریهای دستفروشی حریمی چند متری را تصرف کردهاند.
با پذیرش این موضوع که بخشی از دستفروشان از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند و به دلیل بیکاری و از روی اجبار و استیصال به دستفروشی گرایش پیدا کردهاند اما همه اینها دلیل نمیشود که مسوولان نسبت به این موضوع بیتفاوت باشند و چون تماشاگر به این وضعیت برخورد کنند، البته نباید تنها شهرداری و شورا را مسئول این معضل دانست و سایر بخشها نیز در این بخش مسئول هستند.
مهدی که سبزی میفروشد به تیرنگ میگوید لیسانس حسابداری دارد و چون نتوانست شغلی پیدا کند ناچار است سبزی فروشی کند.
او معتقد است اگر دولت به تعهدش برای ایجاد اشتغال عمل کند او و هم نسلانش ناچار نیستند که به دستفروشی روی بیاورند.
مهدی متولد سال ۵۹ است و یک فرزند دانش آموز در پایه ابتدایی دارد.
کلثوم زن دیگری است که میوه می فروشد، او میگوید ۵۰ سال سن دارد و همسرش چهار سال پیش فوت شده است.
او از حمایت نشدن از زنان سرپرست خانوار توسط دولت گلایه دارد.
✓ سد معبر فرایند تک محوری نیست
سید افشین راسخ، عضو شورای شهر ساری در گفتوگو با تیرنگ با بیان اینکه سد معبر یک فرایند تک محوری که تنها مربوط به شهرداری باشد نیست و مثلا در خیابان قارن که اوج این قضیه است ما نیاز به ورود نیروی انتظامی، دادستانی و … داریم، گفت: ما در شهرها از انضباط خارج شدیم و این نقد به تمام حوزه های مرتبط با شهرها وارد است. به اعتقاد من شهرداری نمیتواند به تنهایی به سد معبر ورود کند.
راسخ با بیان اینکه سازمان ترافیک ما پیگیر نصب دوربین و مواردی از این دست است تا به بحث مدیریت ترافیک کمک کند، اظهار کرد: نبود خدمات حمل و نقل عمومی نظیر خط اتوبوس رانی معضل است، اگر بخواهیم کاری کنیم باید از الان شروع کنیم و برای این مسئله در طرح جامع ترافیک شهر ساری بحث و پیشنهاد شده است. باید از دولت کمک بگیریم چون وزارت کشور در قالب طرح جامع ترافیک هزینه ها را تعریف میکند.
دستفروشان باید ساماندهی شوند و جمعآوری صرف و مطلق آنها راهکاری منطقی در این عرصه به شمار نمیرود. اما میتوان با اختصاص فضاهای خاص در مناطقی خاص از شهر که به زیبایی بصری و نظم شهری آسیب نزند، بستر لازم برای کسب و کار دستفروشان را فراهم کرد.
بنابراین با این اوصاف، در نظر گرفتن اماکنی خاص (ترجیحا دور از واحدهای صنفی و بازارهای قانونی و با رعایت حد فاصل منطقی) میتوان در حل و فصل این عارضه به موفقیتهای افزونتری دست یافت.