ضعف مهارت‌آموزی در سیستم آموزشی
ضعف مهارت‌آموزی در سیستم آموزشی
افول مهارت‌آموزی در سیستم آموزشی رسمی کشور کار را به جایی رسانده که دانش‌آموزانی از مدارس فارغ‌التحصیل شوند که دروس آموزش دیده را به دلیل تکیه صرف بر حافظه‌محوری، فراموش کرده‌اند و در این میان، هیچ مهارت خاصی را نیز در مدرسه فرا نگرفته‌اند!

 

تیرنگ:
افول مهارت‌آموزی در سیستم آموزشی رسمی کشور کار را به جایی رسانده که دانش‌آموزانی از مدارس فارغ‌التحصیل شوند که دروس آموزش دیده را به دلیل تکیه صرف بر حافظه‌محوری، فراموش کرده‌اند و در این میان، هیچ مهارت خاصی را نیز در مدرسه فرا نگرفته‌اند!
مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان از تأکیدات مستمر رهبر انقلاب هم بوده است؛ ایشان در این ارتباط متذکر شده‌اند: «یک مسئله هم، مسئله‌ مهارت‌آموزی است که من قبلاً هم روی این تکیه کرده‌ام یعنی یافته‌های علمی را در عمل پیاده‌ کردن و تحقّق ‌دادن و این را به دانش‌آموز و جوان و دانشجو یاد دادن که البتّه مرکز اصلی‌اش آموزش و پرورش است.»
یکی از مشکلاتی که همین امروز بسیاری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران با آن مواجه هستند کمبود نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر است که به‌زودی به یک بحران برای واحدهای صنعتی تبدیل خواهد شد اما تا امروز کسی به‌ویژه نهادهایی که بودجه و اعتبار می‌گیرند برای «مهارت‌آموزی» تلاشی برای تدبیر آن انجام نمی‌دهند.
سیدحسین درویشی گفت: اداره کل فنی و حرفه ای مازندران در ایجاد اشتغال در استان در جایگاه دوم پس از اداره کل شیلات قرار دارد.
وی ادامه داد: در طول سال ۴۵ تا ۵۰ هزار مازندرانی آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای را فرا می گیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران گفت که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از آنها افرادی هستند که فرصت های شغلی دارند و اما برای افزایش مهارت شغلی در این رسته قراردارند.
‌وی با اشاره به میل و رغبت بیشتر بانوان مازندران به فراگیری آموزش مهارتی اظهار داشت: ۶۵ درصدشرکت کنندگان در این دوره‌ها بانوان هستند و ۳۵درصد آقایان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسوول با اشاره سفر رئیس جمهور به مازندران و تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات کارگاهی استان اظهار داشت: از این میزان اعتبار ۷۵ درصد برای تکمیل کارگاههای جدید و ایجاد رشته‌های جدید هزینه شده است.
درویشی همچنین تعداد رشته‌های جدید مهارتی اضافه شده در بخش دولتی و خصوصی مازندران را ۹۳ رشته اعلام کرد.
وی با اشاره به وجود فاصله زیاد بین مدرک ‌مهارت در جامعه گفت : با حذف مدیریت‌های جزیره‌ای در خصوص آموزش مهارتی قطعا شاهد موفقیت‌های بی نظیر در این زمینه خواهیم بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فنی و حرفه‌ای در دست انجام است که در قالب ایجاد آموزشگاه و تجهیزات آن است.

وی گفت: ۱۵۸ آموزشگاه آزاد امسال به مجموع آموزشگاهها اضافه شدند که یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون‌ تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام شده است.

✓هر دانش آموز مازندرانی باید صاحب یک مهارت کاری باشد

سید محمود حسینی‌پور گفت: نباید مدارس مازندران همچنان بر مدار سنتی تعلیم و تربیت حرکت کنند و باید آموزش و پرورش تحصیل دانش آموزان را براساس نیاز روز جامعه باهدف تربیت نیروی انسانی خلاق پیش ببرد.

نماینده عالی دولت در مازندران، توجه به دیدگاه نظری صرف و تربیت دانش آموزان فاقد مهارت را چالش اساسی برای مازندران با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری برشمرد و تاکید کرد: آموزش و پرروش باید نیروی انسانی خلاق با توجه به ظرفیت های هر منطقه پرورش دهد.

حسینی پور در عین حال بر ضرورت قرار دادن نظام مسائل استان در اختیار آموزش و پرورش برای برنامه ریزی و رفع نیازهای تربیت نیروی انسانی تاکید کرد و افزود: انتظارات زیادی از دانش آموزان و معلمان در اجرای طرح های مهارتی داریم و باید در اجرای طرح های گردشگری مازندران از ظرفیت دانش آموزان بهره برد.

استاندار مازندران از آموزش و پرورش استان خواست تا اجرای طرح‌های مهارت آموزی مبتنی بر نیاز بازار کار را با جدیت در دستور کار قرار دهد و تصریح کرد: دانش آموزان وقتی فارغ التحصیل می شوند و دیپلم می گیرند، باید حداقل یک مهارت کاری با توجه به بافت فرهنگی و اقتصادی محل زندگی خود داشته باشد.

وی افزود: ظرفیت آموزش و پرورش برای تربیت نیروی انسانی و همچنین بهره‌گیری دانش آموزان از طرح‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مازندران مغفول مانده است و لازم است مدیران ارشد تعلیم و تربیت با جدیت برای گفتمان سازی مهارت آموزی با هدف شکوفایی استعدادها در استان ها بکوشند.

حسینی پور گفت: آموزش و پرورش مازندران این اختیار را دارد که با انعقاد تفاهم نامه‌های اقتصادی و فرهنگی با دستگاه‌های مختلف اجرایی، حضور دانش آموزان در بطن جامعه را باهدف جلوگیری از تحصیل یکنواخت آنان در کلاس‌های درس تقویت کند.

وی افزود: از مدیریت جدید آموزش و پرورش انتظار دارم که باجدیت نسبت به اجرای طرح های مهارت آموزی و تربیت دانش آموزان ماهر، دارای مهارت و با انگیزه بکوشد و به طور حتم با این روند توسعه استان هم به خوبی پیش خواهد رفت.