2
یادداشت وارده؛

ضرورت فضای مجازی در رسانه ملی

  • کد خبر : 17669
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
ضرورت فضای مجازی در رسانه ملی
رسانه ملی برای تقابل با رسانه های معاند خود و جذب حداکثری مخاطبان در فضای مجازی و افزایش کیفی و کمیتی این مخاطبان نیازمند فضای مجازی در بستر های مختلف تولیدی است.

تیرنگ نیوز- حسن رمضانزاده: پدیده جدید فناوری نوین ارتباطات در دنیای امروز روش انجام تعاملات و تبادلات را با مقیاس ارتباطات نوین متغییر ساخت و حاکمیت فضای مجازی را در احاطه بشر عصر حاضر گسترش داد. به نوعی که با گستردگی و توسعه تحول خواهانه فضای نامحدود اینترنت در عرصه های متعدد ساختار زیستن انسانهای عصر الکترونیک را دستخوش تحولات عظیم نمود.

امروز بشر برای غایت و نهایت معیشت و ماندگاری خود نیازمند بهرمندی از فضای مجازی است که ابقا و هم زیستی کاربران بادیگران در دنیای رئال بستگی تام و کامل به آن دارد.

از سویی اینترنت و فضای مجازی به دلیل فراگیر شدن ،سرعت بخشیدن و نبود حد و مرز نامشخص ،سرعت و نحوه انتقال اطلاعات را به خود وابسته کرد بر این اساس رسانه های اجتماعی دیگر در تراز این فضا، کمتر توفیقاتی برای نفوذ در نفوس کسب کردند و برای فراگیر شدن خود باید در تعامل با این فضای غیر حقیقی باشند.

نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دلیل گستردگی روشها و قالب های متعدد موجب گردید که سازمانها ،نهادها و شرکت ها و حتی تبادل رفتاری و کلامی اشخاص حقیقی نیز در راستای پاسخ به نیازها و ضروریات خود برای کسب حداکثری مخاطب نیازمند این فضا شدند که اغلب با ایجاد بستر مناسب تولید و توزیع محتوا در شبکه های اجتماعی همچون وبلاگ ها ،سایت ها ،کانال ها و گروه های شبکه ای و تسلسلی، رویکرد نوینی به خود بگیرند.

امروز در ایران اسلامی آمارها نشان میدهد که بیش از 70 درصد مردم کشور ما از جمله کاربران همیشگی و دائم فضای مجاز هستند. به همین خاطر طی دهه اخیر رویکرد سایر رسانه ها از جمله رسانه ملی نیز دستخوش تحولات عظیمی شد و که در صورت تقابل با این فضای رسانه ای مجازی، با کنش و واکنش مخاطبان روبرو خواهند شد.

به همین خاطر رسانه های داخلی ایران اسلامی از جمله رسانه ملی باید توجه داشته باشند علیرغم این نکته که این رسانه ملی رسانه دولتی است و امروزه فراگیر و تخصصی و تاثیرگذار بر افکار عمومی است و درالگو بخشی فرهنگ و اعتقادات و باورها در دنیای امروز مفید و موثر واقع می شود نباید از بهرمندی از این فضای مجازی و شبکه های تعاملی وابسته به این فضا را ازدست دهد.

اگر قرار بر این باشد در بطن جامعه برای جامعه هدف مشخصی ،تحولات فکری و اخلاقی و رفتای تولیدات رسانه ای رسانه ملی در بسترهای مختلف که زمینه تحولات اجتماعی عظیمی را به وجود بیاورد نیازمند تعامل بیشتر با فضای مجازی است .چرا که کارشناسان رسانه ای بر این امر معتقدند ،رسانه ملی که سیستم مدیا در دنیای بشر امروز محسوب میشود متعلق به مردم بوده و اطلاعات عمیقی به صورت آگاهانه برای رسیدن به منافع و مصالح و امنیت ملی و منطقه ای همراه با حفظ ارزشها و آرمانهای مردمی و انقلابی است که نیازمند تعامل با سایر رسانه ها از جمله فضای مجازی است.

رسانه ملی با در اختیار گرفتن فضای اینترنتی و شبکه های مجازی می تواند در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی رسانه ای خود و حتی در راستای حفظ منافع ملی گامهای بلندی بردارد تا امید و آگاهی و اخلاق و کرامت انسانی به عنوان یک اصل در کارکردنوین خود حفظ نماید از سویی با ایجاد این بستر رسانه ای اصولی و درست و همگام با سایر رسانه های مجازی قابل اعتماد ،اعتماد عمومی را با استفاده از دانش فناوری نوین بصورت خلاقانه و تخصصی و حرفه ای کسب نماید تا ارزشهای والای اعتقادی انهم بصورت ملی و حتی فراملی حفظ و توسعه یابد.

با این توصیف باید دریابیم که همسو شدن رسانه ملی با فضای مجازی سالم و قانونمند ،معیار هم افزایی مخاطب و یا افکار عمومی را در مناسبت های ملی و مذهبی و حتی در مناسبات اقتصادی را فراهم می سازد. به همین خاطر در ذیل به برخی از آثار و ثمرات ضرورت فضای مجازی در رسانه ملی اشاره می شود که عبارتند از :

1 – الگو سازی در بازار یابی درست رسانه ملی در حوزه تبلیغات در جهت توسعه و تحول در کسب و کار الکترونیکی با تناسب سازی محتوا و پیام هدایتگر

2 – انتقال سریع پیام ها و اخبار و رویداد ها با رویکرد نوین رسانه ای در جهت افزایش ضریب نفوذ در افکار عمومی و تاثیرگزار بودن در مناسبات مختلف اشخاص حقیقی و حقوقی

3 – گسترش و توزیع مفاهیم و منابع اسلامی و دینی با رویکرد نوین رسانه ملی در شبکه های اجتماعی با بهرمندی از شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوکها ،تویتر،مای اسپیس،بلاگ پلاس و ویکی ها و…

4 – توزیع مناسب دانش و مهارتها و تجارب و حضور گسترده کاربران در قالب های مختلف برای گستردگی مهارتها و دانش های به روز

5 – ایجاد بستر مناسب برای جستجوی اطلاعات کاربران عمومی بر اساس سلایق رسانه ای آنان به عنوان منبع مورد اعتماد کاربران در جامعه ایرانی

6 – مشارکت جمعی کاربران در راستای تولید اثار فاخر رسانه ای

فراگیر شدن پیامها ،هم افرینی ارزشها ،هم خلقی در رفتارها ،ایجاد تجربه جریان ،کیفی سازی مخاطبان ،رفتار سازی و الگو سازی فرهنگ ها و باورها ،ارزش گزاری حریم خصوصی ، حفظ کرامت انسانی ،تعدیل نابهنجاریهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ، رصد رفتارهای غیر عادلانه مسوولان ،تقویت توانایی مدیریت هزینه و درامد در جامعه ،اشتراک منابع سخت افزاری و نرم افزاری برای دسترسی اطلاعات ،سرعت عمل در ارائه خدمات رسانه ای ،اعتماد بخشی و افزایش ضریب نفوذ در مخاطب، هم زمانی با سرعت و دقیق در انتقال اطلاعات ،کاهش استقبال مخاطب از رسانه های معاند ،تربیت و تامین سربازان فضای مجازی در رسانه ملی ،افزایش ضریب امنیتی اطلاعات ،تربیت نیروهای کار آمد در زمان بحران ،تصریح و تسریع مطالبات مردمی ،جهانی شدن رسانه ملی ،افزایش تعاملات کاربران اقتصادی ،و… از جمله دیگر علل ضرورت فضای مجازی در رسانه ملی است.

نتیجه آنکه رسانه ملی برای تقابل با رسانه های معاند خود و جذب حداکثری مخاطبان در فضای مجازی و افزایش کیفی و کمیتی این مخاطبان نیازمند فضای مجازی در بستر های مختلف تولیدی است.

اعتماد بخشی و افزایش نفوذ در افکار عمومی و از سویی وابستگی جامعه ایرانی به نیازمندیهای مجازی خود در شبکه های اجتماعی موجب گردید که رسانه ملی خود را همسو با این شبکه ها در قالب اصولی و در چارچوپ نظام نماید.

امروز ضرورت فضای مجازی برای رسانه ملی به حدی است که برای تعمیق بخشیدن آگاهانه و فراگیر نمودن دانش ها ،فرهنگ ها، رونق کسب و کارها ،حفظ ارزشها ،اعتقاد سازی باورهای اصیل و اسلامی ،رفع نیازمندی های افکار عمومی ، توزیع عادلانه اخبار و رویدادها ، حقانیت بخشی اخبار در کسب اعتماد ،دریافت مطالبات و درخواست ها ،و حتی همسو کردن حاکمیت و دولت با ملت نیازمند بلاشک فضای مجازی در عصر حاضر فناوری نوین اطلاعاتی شدتا هم در بستر تولید محتوا و هم در بستر توزیع محتوا با شناخت از ضروریات نیازمخاطبان ،خود را همسو با سایر رسانه های مجازی نماید.

بر این اساس لازم است مسئولین رسانه ملی در راستای جهانی شدن رسانه اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب برای جذب حداکثر مخاطبان خود به مقوله ساختار سازی و اقناع بخشی و اجماع نمایی تولیدات مجازی با ایجاد بستر فزاینده سخت افزاری و نرم افزاری توجه بیشتری داشته باشند که در این راستا بهره گیری از نیروهای کارآمد و متخصص و خلاق و ایده پرداز و برنامه ریزی اصولی و درست با افق و چشم انداز چندین ساله امر ضروری است که تحقق این امر نیازمند مدیران لایق و عالم به علم فناوری نوین وبا تجربه همراه با شناخت از بستر شبکه های اجتماعی است.

لینک کوتاه : https://tirangnews.ir/?p=17669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.