رژه سرعت گیرها روی اعصاب مردم
رژه سرعت گیرها روی اعصاب مردم
بسیاری از مردم از وجود سرعت گیرهای غیرقانونی و غیرعلمی در جاده های درون شهری و برون شهری انتقاد دارند.هفته گذشته یکی از شهروندان قائمشهری به نام آقای عباس زاده در تماس با تیرنگ از ایجاد سرعت کاه های متعدد و پرشمار غیر استاندارد در راه های استان انتقاد کرد.

 

تیرنگ:
بسیاری از مردم از وجود سرعت گیرهای غیرقانونی و غیرعلمی در جاده های درون شهری و برون شهری انتقاد دارند.هفته گذشته یکی از شهروندان قائمشهری به نام آقای عباس زاده در تماس با تیرنگ از ایجاد سرعت کاه های متعدد و پرشمار غیر استاندارد در راه های استان انتقاد کرد.
وی گفت: سرعت کاه‌ها در حالی نصب می شوند که نه از معیارهای استاندارد برخوردار هستند و نه علایمی مانند رنگ و تابلو برای آگاه شدن رانندگان در نزدیکی آن‌ها وجود دارد.
این موضوع سبب شد رانندگانی که دائماً در این مسیرها تردد می کنند بدون آگاهی از وجود چنین مانعی با سرعت همیشگی شان نسبت به کاهش ناگهانی سرعت اقدام نکنند که منجر به وقوع تصادفات زیادی می‌شود.
يكی از زمينه های حائز اهميت در مهندسی حمل و نقل، مباحث مربوط به ايمنی است. از اين رو بايد ويژگی ها و مشخصات معابر شهری و نيز ابزارهای آرام سازی به كار رفته در آنها مانند سرعت كاه ها که در گفتار عمومی سرعت گیر نامیده می شوند نیز مورد بازبينی قرار گيرد.
سرعت كاه ها و سرعت گيرها يكی از تجهيزات كنترل ترافيك در نواحی شهری هستند. این موانع ایمنی به عنوان يكی از ابزارهای آرام سازی ترافيك مطرح هستند كه به تنهايی يا در كنار ساير روش های آرام سازی به كار گرفته می شوند تا از اين طريق بتوان سرعت وسايل نقليه را كنترل كرد، رفتار رانندگان را تغيير داد و شرايط ايمنی را برای كاربران معبر بهبود بخشيد.
با توجه به كاربرد زياد اين ابزار در معابر شهری، داشتن دانشی جامع در اتخاذ تصميم مناسب و همچنين جلوگيری از اشتباهات فنی ضروری است.
استفاده از سرعت کاه منوط به مطالعه منطقه مورد نظر و توجیه نیاز به نصب آن است. سرعت کاه های تخت، گذرگاه های برجسته عابر پیاده، تقاطع های برجسته و روسازی های سنگ فرشی انواع سرعت کاه هایی هستند که بنا به ضرورت و بسته به نوع نیاز به کار گرفته می شوند.
در یک طرح،آرام سازی عناصر و گزینه های مختلف باید طوری با هم ترکیب شوند که سرعت به حد مورد نظر کاهش یابد.
تاثیرگذاری مطلوب ترافیکی و زیست محیطی طرح نیز باید در حد قابل قبول باشد. میزان اثربخشی یا مقدار کاهش سرعت، تاثیرگذاری بر ایمنی ترافیک موتوری، تاثیر بر ایمنی عابر، واکنش ساکنان منطقه، واکنش رانندگان، تاثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و حتی زیبایی محیط راه مواردی هستند که علاوه رعایت استانداردهای فنی و طول، عرض و ارتفاع سرعت کاه، برای نصب سرعت کاه باید مد نظر قرار بگیرد.
رعايت نکردن ضوابط و مقررات فنی و قانونمند در استفاده از آن ها سبب شده است كه اين تجهيزات آرام سازی ترافيك، عملكرد مناسبی از خود نشان ندهند.
به همین دلیل به یکی از معضلاتی تبدیل شدند که تقریباً سراسر کشور و به تبع آن تمام شهرها و روستاهای مازندران از شرق تا غرب و حتی مرکز استان را درگیر کرد
در برخی از شهرها و جاده های استان گاهی سرعت کاه هایی دیده می شود که هیچ مشخصه ای از یک سرعت کاه استاندارد ندارد و حتی گاهی منجر به تصادفات و ایجاد خسارت می شود.
برخی از این سرعت کاه ها بر اساس هیچ مصوبه و قانونی نصب نشده، تنها به دلیل احساس نیاز اهالی یک منطقه با دست خودشان ساخته می شود.
نمونه هایی از این دست در مناطق مختلف استان دیده می شود که مسافران و رانندگان نا آشنا با محورهای ارتباطی استان را با مشکل مواجه می کند.

وجود سرعت کاه ها فقط به جاده های شهری و بین شهری محدود نمی شود و در بسیاری از روستاها به اشکال مختلف شاهد این پدیده ترافیکی هستیم.
نکته قابل توجه اعتراض بسیاری از شهروندان نسبت به نصب این موانع و مشخص نبودن متولی اصلی نصب سرعت کاه ها است.
اگرچه ریشه های متعددی برای اقدام خودسرانه برخی شهروندان در نصب سرعت کاه می توان یافت،آنچه واضح است وجود ضعف هایی در فرهنگ ترافیکی و رانندگی است که سبب می شود عده ای به ناچار برای پیشگیری از خطرات احتمالی دست به این اقدام بزنند و خطرات دیگری را به وجود بیاورند.

*سرعت کاه ها خدمت رسانی همگانی را با مشکل مواجه می کنند

راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی قائم شهر، وجود سرعت کاه های غیراستاندارد در خیابان های فرعی این شهر را یکی از معضلات رانندگان عنوان کرد و گفت: در برخی از کوچه ها این سرعت کاه ها با اندازه های متفاوت و اشکال گوناگون مشاهده می شود که به سلیقه افراد ساکن آن منطقه ساخته و نصب شده اند، مثلاً برخی از این سرعت کاه ها به شکل مورب نصب می شوند، گاهی هم با عرض های مختلف ساخته می شوند، برخی از سرعت کاه ها هم ارتفاع زیادی دارند که باعث وارد شدن صدماتی به خودرو می شوند.
«شفیعی» با بیان این که وارد شدن آسیب به جلوبندی شایع ترین آسیب وارده به خودروها است، افزود:این سرعت کاه ها برای کنترل سرعت برخی از رانندگان متخلف شاید مفید باشد، اما برای خودروهایی که در حال خدمت رسانی عمومی هستند یک معضل به شمار می آید.
وی ادامه داد:اگر مسیر مشخصی برای تردد این خودروها در تمام سطح شهر وجود داشت، مشکلی برای ما پیش نمی آمد، هنگامی که نتوانیم به درستی نسبت به انجام وظیفه و فعالیت اقدام کنیم بخشی از خدمت رسانی همگانی با چالش مواجه می شود.
وی اظهار کرد: تصور کنید یک آمبولانس، خودروی آتش نشانی و امداد گاز یا برق بخواهد در محله ها یا حتی هسته مرکزی شهر به یک ماموریت فوری برود که جان یک شهروند در آن به خطر افتاده است، در چنین ماموریت هایی ثانیه ها سرنوشت ساز هستند، اما وجود این موانع می تواند در ارایه خدمات مشکل ساز شود.

*برخی از سرعت کاه های موجود مشخصه ای ندارند
یک راننده تاکسی در شهر بابل نیز که نخواست نامش فاش با گلایه از وضعیت خیابان ها به تیرنگ گفت: بسیاری از خیابان ها در حالت عادی پر از ناهمواری های گوناگون است، وقتی به این وضعیت سرعت کاه های غیر استاندارد را اضافه کنیم چیزی جز خسارت عاید رانندگان نمی شود، ضمن این که برخی از سرعت کاه های موجود مشخصه ای ندارند و به دلیل همرنگ بودن با خیابان دیده نمی شوند که این بر شدت آسیب های وارده به خودرو می افزاید.
وی تصریح کرد: بهتر است به جای گسترش و افزایش این موانع که با هدف کاهش خسارات و تصادفات و افزایش امنیت شهروندان نصب می شوند، فرهنگ سازی لازم برای رانندگان و عابران انجام شود تا هم شاهد خیابان های با کیفیت و استاندارد باشیم و هم میزان بروز خسارات و تلفات در اثر تصادفات را به کمترین حد برسانیم.

✓استاندارد نبودن سرعت گیرها

استاندار مازندران نسبت به تعداد بیشمار و استاندارد نبودن سرعت گیرها در محورهای درون و برون شهری استان انتقاد کرد و گفت: فرمانداران باید در اسرع وقت نسبت به حذف و اصلاح سرعت گیرها اقدام عملی کنند.
نوری در جلسه شورای ترافیک مازندران افزود: به نظر می رسد، سرعت گیرهای استان دلخواهی و بدون توجه به مقولات استاندارد سازی ایجاد می شود.
وی با تاکید بر این که سرعت گیرهای مازندران باید با نظر کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد شود، تصریح کرد: فرمانداران شهرستان های مازندران با همکاری پلیس راهور باید نسبت به اصلاح و حذف سرعت گیرها اقدام کنند.
وی با ذکر این نکته که بررسی ها نشان می دهد دستگاه های امداد رسان به ویژه اورژانس مازندران نسبت به وجود سرعت گیرهای غیر مجاز برای ارایه خدمات مطلوب به شهروندان با چالش مواجه می شوند، اظهار داشت: امروز شهرهای مازندران به خصوص در حوزه راه های درون و برون شهری با بی ریختی مواجه است.
وی در بخش دیگری به اهمیت نظارت بر سرویس های دانش آموزان در مدارس اشاره کرد و بیان داشت: شورای اسلامی شهر باید فهرست سرویس های شهری مدارس را با قیمت مناسب و مصوب عملیاتی کنند.
استاندار مازندران در باره محورهای مواصلاتی هراز، کندوان و سوادکوه و اهمیت حذف نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و بیان داشت: طرح سد هراز و جاده جایگزین آن باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
نوری تصریح کرد: با توجه به افزایش حجم تردد خودروها در این محورها ، باید ایمنی و روان سازی تردد را در این محورها مورد اهتمام قرار بگیرد.

✓ افزایش ۲۵ درصدی تخلفات رانندگی حادثه ساز در مازندران

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینکه در ۶ ماهه امسال ۱۵۷ هزار تخلفات رانندگی حادثه ساز در استان با صدور برگه جریمه ثبت شده است، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۵ درصد افزایش یافته است
سرهنگ نصرالله بیگلری مجموعه تخلفات رانندگی در سال جاری را بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار فقره عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش نصب دوربین های ثبت تخلف، این آمار نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه طبق آمار، مازندران در ۶ ماهه امسال پس از تهران و البرز سومین استان پرتردد کشور بوده است، ادامه داد: آمار ثبت شده نشان می‌دهد که تردد و سفر مردم به این خطه شمالی در شهریور امسال سه درصد نسبت به شهریور سال گذشته بیشتر شده است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در عین حال به کاهش ۳۴ درصدی تصادف منجر به فوت در ۶ ماهه امسال اشاره کرد و توضیح داد: در ۶ ماهه امسال ۶۶ نفر ناشی از تصادف درون شهری جان باختند که ۵۴ درصد آنان عابرین پیاده با سن بیشتر از ۶۰ سال بودند.
سرهنگ بیگلری با ذکر این نکته که از ۲۹۷ پل هوایی عابر پیاده مازندران کمتر از ۲ درصد از آن توسط کاربران استفاده می شود، ادامه داد: همچنین از ۱۲۴ نقطه حادثه خیز شناسایی شده مازندران کمتر از ۲۶ مورد عملیاتی شده است.
وی با اظهار این که در ۶ ماهه امسال ۳۵ عابر پیاده، ۲۲ راکب دوچرخه و موتور، هشت راننده و سرنشین و ۹ فوتی ناشی از واژگونی و برخورد با شی ثابت در مازندران به ثبت رسیده است، گفت: اگرچه طبق بررسی آماری در همه این موارد شاهد کاهش فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود دارد، اما می توان با همکاری شهرداری ها و نصب بیشتر دوربین های ثبت تخلف، آمار تصادف را کاهشی تر کرد.