تیرنگ، سرویس فرهنگی:
سالهای پیش از شیوع کرونا، همزمان با آغاز سال تحصیلی تردد تاکسیها، مینی بوس و ونهای مسئول حمل و نقل دانش آموزان در سطح شهر دیدنی بود اما امروز پس از چند سال از آموزش مجازی و خانه نشینی دانش آموزان در زمان کرونا، آنچه بیش از همه توجه شهروندان مازندرانی را به خود جلب می کند ترافیک چند برابری، نقل و انتقال دانش آموزان با موتورسیکلت و سرنشینی آنها در خودروهای شخصی است و این همه بیانگر ساماندهی نشدن سرویس مدارس در این استان است.
به توافق نرسیدن رانندگان سرویس مدارس با نرخهای مصوب و حضور نیافتن شرکتهای حمل و نقل باعث سردرگمی والدین و متحمل شدن هزینه های گزاف حمل و نقل به خانواده ها شده است.
مریم رنجبر مادر دو دانش آموز در گفت و گو با تیرنگ با بیان اینکه دو دختر دانش آموز دارم، گفت: برای اینکه دخترم به مدرسه برود ناچار شدم تا سرویس مدرسه بگیرم، اما همیشه سرویس مدارس زود پر میشود.
وی با بیان اینکه هزینه دو میلیونی را برای سرویس مدرسه در نظر گرفتم، گفت: این هزینه سال گذشته یک میلیون تومان بود.
او با بیان اینکه خرج تحصیل دانش آموزان بالا است، اظهار کرد: هزینه سرویسهای مدارس با ماشینهای شخصی بهصورت توافقی میان والدین و رانندگان تعیین میشود که گاهی منصفانه نیست.
* سرویس مدارس باید به رانندگان مورد اطمینان سپرده شود
کوچکینژاد پدر دانش آموز دیگری در گفت و گو با تیرنگ با بیان اینکه برای سرویس مدارس باید به رانندگان مورد اطمینان سپرده شود، اظهار کرد: به عقیده من که شاغل هستم و نمی توانم فرزندم را به مدرسه ببرم نرخهای تعیین شده معمولا عادلانه است.
وی با اشاره به ۲ فرزند دانش آموز خود، افزود: با توجه به اینکه من و همسرم هر دو شاغل هستیم و باید زودتر از خانه خارج شویم مجبوریم که از سرویس مدرسه استفاده کنیم.
کوچکینژاد تاکید کرد: خانوادههایی که بیش از یک فرزند مدرسهای دارند باید ماهانه هزینه بیشتری را متحمل شوند که در شرایط فعلی برای بسیاری مقدور نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر، والدین با نرخهای متفاوتی از سوی رانندگان و مسافربرهای شخصی برای جابه جایی فرزندان خود به مدارس مواجه هستند.
*سال گذشته مشکل داشتیم
یکی دیگر از والدین مازندرانی گفت: سال گذشته از آغاز سال تحصیلی برای استفاده از سرویس مدرسه درخواست داده بودم اما تا اواسط آبان اقدامی انجام نشده و یکماه بود که مجبور بودم ساعت هفت صبح فرزندم را به مدرسه برسانم و هنگام تعطیلی نیز او را به خانه برگردانم.
حبیبی افزود: دانشآموزانی که به مدارس نزدیک خانههایشان میروند به سرویس نیاز ندارند اما آنها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبتنام کردهاند به خدمات حملونقل نیاز دارند.
وی امیدوار است که امسال با این مشکل روبرو نشود.
* هرگونه تغییر نرخ و کرایه سرویسهای مدارس باید کارشناسی باشد
فرماندار قائم شهر در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرکه با محوریت بررسی پروژه مهر برگزارشد تاکید کرد هرگونه تغییر نرخ و کرایه سرویس های مدارس باید کارشناسی شده و براساس نرخ تورم تعیین شود.
جواد مولایی با انتقاد از ارتباطات برخی شرکت ها با رانندگان در انحصاری کردن این کار اظهار داشت ساماندهی و بهبود وضعیت سرویسهای مدارس یکی از مطالبات خانواده ها در آستانه سال تحصیلی است که باید مورد توجه دستگاههای مسئول قرار بگیرد .
فرماندار قائم شهر با اشاره به ضرورت اقدامات کارشناسی در تعیین قیمت و کرایه سرویسهای مدارس اظهار داشت شرکت یا شرکتهای سرویسهای مدارس نباید خودسرانه با افزایش غیر کارشناسی نرخ کرایه، موجب نارضایتی و اجحاف در حقوق خانوادهها شوند .
مولایی تاکید کرد هرگونه تغییر قیمت یا نرخ سرویسهای مدارس باید با مصوبه شورای آموزش و پرورش باشد.
او از رئیس اداره آموزش و پرورش قائم شهر خواست تا حصول نتیجه مطلوب، موضوع را با همکاری شهردار پیگیری و به شورای آموزش و پرورش شهرستان ارائه تا نسبت به تصویب نهایی نرخ سرویسهای مدارس تصمیم گیری شود .
فرماندار قائم شهر، ارائه خدمات بهتر و اخذ کرایه کمتر را از شاخصهای انتخاب شرکت یا شرکتهای خدمات رسان سرویسهای مدارس به دانش آموزان این شهرستان عنوان کرد.
هرچند در این شرایط برخی از خانواده ها که محل زندگی آنها نسبت به مدرسه فاصله دارد مجبورند هزینه گزاف مشخص شده از سوی رانندگان سرویس مدرسه را پرداخت کنند و راهی جز این ندارند اما هر سال هم هستند خانوادههایی که سرویس مناسبی برای فرزندان خود پیدا نمیکنند و لازم است مسئولان استانی در این خصوص گامی اساسی بردارند.