1
تیرنگ از کم توجهی به بزرگ ترین رویداد منطقه ای مازندران گزارش می دهد؛

دریغ و درد از ساری 2022! / رسانه های ترکیه پای کار آمدند رسانه های ما نه

  • کد خبر : 11521
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
دریغ و درد از ساری 2022! / رسانه های ترکیه پای کار آمدند رسانه های ما نه
به جرات می توانیم بگوییم که مجموعه ضعف ها و همکاری نکردن های پیرامون این موضوع اساسی به حدی است که بسیاری از دستگاه های اجرایی و حتی زیرمجموعه گردشگری نیز هنوز نمی‌دانند که این رویداد چیست، آن ها در قبال این رویداد چه تکالیفی دارند و قرار است چه اتفاقی با برگزاری آن رخ دهد! متاسفانه حتی دبیرخانه رویداد ساری 2022 مستقر در اداره کل گردشگری مازندران هم مشخص نیست از آذر سال 98 تاکنون مشغول چه کاری است...

تیرنگ نیوز- سرویس فرهنگ: اگر نگوییم فاجعه، اما واقعا دردناک است در سال منتهی به رویداد بزرگ منطقه ای در مازندران، بسیاری از هموطنان، شهروندان مازندرانی به ویژه ساروی ها و حتی بسیاری از مدیران و مسئولان از رویداد 2022 در ساری بی اطلاع اند یا اطلاعاتی ناقص و اندک دارند.

رویدادی که قرار است ساری را به مقصد گردشگری بین‌المللی و پایتخت گردشگری اکو (کشورهای ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان) تبدیل کند و کارشناسان مربوطه از نخستین روزهای این تصمیم از بزرگی و اهمیت برگزاری آن سخن می رانند و اثرات مثبتی که می تواند برای اقتصاد، فرهنگ، تاریخ و…  کشور آن هم در شرایط تحریم همه جانبه و تهدیدهای گاه و بیگاه دشمنان داشته باشد اما در عمل از سوی نهادهای ذیربط و مسئولان کشوری و استانی، تاکنون آن چنان که باید به آن پرداخته نشده و هنوز هم جدی گرفته نمی شود.

در سال منتهی به برگزاری این رویداد و فرصت اندکی که برای فراهم آوردن زمینه‌های میزبانی شایسته باقی است، کافیست سری به دستگاه های مختلف کشور، استان مازندران و نقاط پر رفت و آمد ساری بزنیم و نظر مسئولان و مردم را درباره این رویداد جویا شویم تا به میزان بی اطلاعی مردم و عمق فاجعه پی ببریم.

متاسفانه حتی دبیرخانه رویداد ساری 2022 مستقر در اداره کل گردشگری مازندران هم مشخص نیست از آذر سال 98 تاکنون مشغول چه کاری است و چه اقداماتی در راستای برگزاری آن به بهترین نحو ممکن انجام داده یا در حال انجام است که امروز حال و روز اطلاع رسانی این رویداد مهم تا این مقدار ناخوش است و صدای برگزاری آن و اثرات مثبتی که می تواند برجای گذارد تا این حد، کم رمق شنیده می شود.

به جرات می توانیم بگوییم که مجموعه ضعف ها و همکاری نکردن های پیرامون این موضوع اساسی به حدی است که بسیاری از دستگاه های اجرایی و حتی زیرمجموعه گردشگری نیز هنوز نمی‌دانند که این رویداد چیست، آن ها در قبال این رویداد چه تکالیفی دارند و قرار است چه اتفاقی با برگزاری آن رخ دهد!

متاسفانه پیک های متوالی کرونا هم بهانه ای برای خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت برای برخی دستگاه‌ها و نهادها شده است.

در این میان، خبری در رسانه ها در این باره منتشر شده که هم خوشحال کننده است و هم ناراحت کننده: «یک شبکه تلویزیونی ترکیه، محور گزارش خود را ساری پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو قرار داده است». ‎

مهدوی مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری مازندران با بیان این خبر اظهار گفت: «خبرنگار این شبکه با هدف به تصویر کشیدن جاذبه‌های گردشگری ساری به مازندران سفر کرد تا با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری ساری این جاذبه‌ها ازطریق این شبکه در ترکیه و سایر کشور‌های منطقه معرفی می‌شود. شبکه تلویزیونی ۱۲ ترکیه در استانبول مستقر است که اکثر مخاطبان آن را مسلمانان و علویان ترکیه تشکیل می‌دهند و در اروپا، خاورمیانه، حوزه بالکان و قفقاز قابل مشاهده است و به زبان‌های ترکی استانبولی و آذری برنامه‌های خود را برای علاقمندان پخش می‌کند».

خوشحال کننده از این جهت که اهمیت این رویداد به حدی است که رسانه های کشورهای مهم منطقه به آن می پردازند و درباره آن سخن می گویند. ناراحت کننده از این جهت که خبری از این رویداد در رسانه های کشورمان و ظرفیت عظیم فضای مجازی نیست و چندان جدی گرفته نمی شود.

باید بپذیریم که این رویداد اگرچه به نام یک شهر و یک استان است و در ساری مرکز مازندران برگزار می شود اما عملا متعلق به همه ایران است و می توان با ذکاوت و همدلی آن را رویدادی ملی تلقی کنیم و با مشارکت تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی از فرصت ایجاد شده برای توسعه کشور، استفاده بهینه کرد.

باید از حضور خبرنگاران کشور‌های عضو اکو و کشور‌های همسایه به عنوان بهترین و موثرترین راهکار برای معرفی ایران، مازندران و ساری دررویداد ساری ۲۰۲۲ استفاده برد و و هماهنگی لازم در این رابطه برای رسانه‌های خارجی و داخلی مورد توجه جدی قرار گیرد.

نباید بخشی‌نگری و نگاه استانی، مانع همراهی و همکاری دیگر استان ها به ویژه استان های همسایه و دستگاه ها و نهادهای کشوری جهت معرفی و ارائه ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سراسر کشور گردد.

چرا که هدف اصلی این طرح، تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

زمانی می توانیم به نحو شایسته به این رویداد بپردازیم که بپذیریم ساری 2022 بخشی از توسعه و موتور محرکه توسعه استان و کشور است.

بی شک نگاه جامع و به دور از بخشی‌نگری در موفقیت این رویداد نقشی مهم خواهد داشت و پایتخت گردشگری شدن ساری عامل گسترش این صنعت در سایر شهرهای استان خواهد بود از اینرو در فرصت باقیمانده، ما خواستار توجه ملی به مازندران برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی هستیم.

لینک کوتاه : https://tirangnews.ir/?p=11521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.