حجاب استایل‌ها به دنبال چه چیزی هستند؟!
حجاب استایل‌ها به دنبال چه چیزی هستند؟!
چندسالی است به گونه خاص و مشخصی از فعالان و تاثیرگذاران در اینستاگرام حجاب استایل می‌گویند

 

تیرنگ، الهام دهقان:

چندسالی است به گونه خاص و مشخصی از فعالان و تاثیرگذاران در اینستاگرام حجاب استایل می‌گویند. کافیست تا
اینستاگرام را باز کنید. در این بین، چیزی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند، خودنمایی حجاب‌استایل‌ها و بعضی از بلاگرهای مذهبی نما با چادر است. فعالانی که در هر پست صفحه­‌شان عکس تازه‌ای از مدل لباس و پوشش را به مخاطبانشان عرضه می­کنند و مخاطب پس از ورانداز آنها ترغیب می‌شود از مزون و یا فروشگاه معرفی شده توسط آنها خرید کند.
این افراد به نام تبلیغ و ترویج حجاب فعالیت می‌کنند، اما پوشش و رفتارهای خود خارج از مفهوم واقعی حجاب را نشان می‌دهند.

اگرچه فلسفه حجاب بر پوشش، سادگی تأکید دارد، اما طرفداران این افراد با دیدن لباس‌های چشم‌گیر و براق، چادرهای مزین و گران‌قیمت، و همچنین استفاده از کیف و کفش‌های برند و محصولات لوکس، هر نگاهی را به خود جلب می‌کنند.
حجاب‌استایل‌ پدیده‌ای است که فضای اینستاگرام را پر کرده و باعث نگرانی‌هایی شده و این سوال را مطرح کرده است که واقعا رابطه حجاب‌استایل‌ها با حجاب چیست؟

حجاب استایل‌ها در چند سال اخیر به گونه‌ای خاص و مشخص به عنوان یک گروه از فعالان و تأثیرگذاران در اینستاگرام شناخته شده‌اند. این فعالان در هر پست از صفحه شخصی خود عکس‌های جدید از مدل‌های لباس و پوشش را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند و سپس مخاطبان ترغیب به خرید این لباس‌ها از مزون یا فروشگاه‌هایی می‌شوند که توسط آنها معرفی شده‌اند. در سال‌های اخیر با گسترش فضای اینستاگرام و تأثیر آن در میان مردم، تعداد زیادی فروشگاه آنلاین در صفحات مجازی پدیدار شده که برای تبلیغات خود به چهره‌های تأثیرگذار در اینستاگرام مراجعه  میکنند.
کارشناسان می‌گویند که گروه مخاطب و قشر هدف حجاب‌استایل‌ها و بلاگرهای حجاب، افراد مذهبی و محجبه در جامعه هستند. آنها با ارائه محتوای  خود، سعی در پاسخ به نیازها و ترجیحات این گروه از افراد دارند. این پدیده بلاگری حجاب و حجاب‌استایل‌ها به منظور تغییر ذائقه افراد محجبه و مذهبی در جامعه شکل گرفته است و در این راستا، تلاش می‌کنند تا حجاب را از فلسفه اصلی‌اش کمی دور کنند.

سمیرا مرادی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره فرهنگ‌سازی نادرست حجاب‌استایل‌ها در فضای مجازی گفته بود که این مسئله از دید مسئولان به طور پنهانی نادیده گرفته شده و به ظهور و افزایش آن‌ها کمک کرده است.

وی افزود: بسیاری از این حجاب‌استایل‌ها به شکلی تبلیغاتی خلاقانه به کارهای خود پرداخته و از ایجاد نیازهای مصنوعی بهره می‌برند تا تجمل‌گرایی را ترویج کنند.

این کارشناس تأکید دارد که حجاب‌استایل‌ها زندگی ویترینی خود را در اجتماع نشان می‌دهند، در حالی که واقعیت زندگی آن‌ها همیشه پنهان می‌ماند و این وضعیت امروزی است که خروجی سبک زندگی این افراد در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرادی ادامه داد: عکس‌هایی از افراد محجبه که از نظر اسلامی حجاب را رعایت نمی‌کنند و به دلیل جلب توجه مخاطبان خود، به کارهایی نادرست مشغول می‌شوند که این خود گواه ماجراست.

وی اظهار داشت: فضای مجازی در تلاش است تا سبک زندگی ایرانی – اسلامی را کاهش دهد و این یکی از اهداف دشمنان است. اگر به مناطق مرفه‌نشین نگاه کنید، می‌بینید که تأثیر فرهنگ غربی در پوشش و رفتارهای مردم قابل مشاهده است.”

این جامعه شناس تأکید می‌کند که بسیاری از حجاب‌استایل‌ها، علیرغم اعتقادات شخصی‌شان، به دنبال دیده‌شدن هستند و این موضوع را دشمنان می‌پسندند.

مرادی افزود: با توجه به ناتوانی در نظارت بر این فضا، بسیاری از حجاب‌استایل‌ها از هر ترفندی برای جلب توجه مخاطبان خود استفاده کرده تا به درآمد میلیونی دست یابند.
✓لباس‌های مروج بی حجابی در جامعه ارزان تر از لباس های اسلامی است

موسوی جامعه شناس مازندرانی در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه متاسفانه لباس‌های مروج بی حجابی در جامعه ارزان تر از لباس‌های اسلامی است، گفت: البسه تولیدی پوشش مناسب، از قیمت بالایی برخوردارند و بسیاری از خانواده‌ها از قیمت گران لباس‌های پوشش مناسب اسلامی گلایه مند هستند،در حالی که  لباس های مروج بی بند و باری از قیمت مناسب تری برخوردارند.
وی افزود: رعایت عفاف و حجاب برای زن و مرد لازم است
موسوی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در دنیای امروز گفت:‌موج توسعه فرهنگ عفاف و حجاب به کشورهای اروپایی راه یافته و استکبار از این جهت احساس خطر می کند

وی با اشاره به گسترش حجاب استایل‌ها و با بیان اینکه حجاب استایل‌های ایرانی اغلب همان بلاگرهای روزمره‌نویسی بودند که از طریق اشتراک‌گذاری زندگی شخصی خود در صفحات اینستاگرام توانسته بودند جذب مخاطب کنند، ادامه داد: یکی از اشتباهات برخورد عام و نوجوانان درگیر با شبکه‌‌های اجتماعی با ماجرای حجاب استایل‌های اینستاگرامی تصور تبلیغ حجاب از سوی آن‌ها است.
این جامعه شناس افزود: حجاب استایل بلاگرها نقش مانکن را ایفا می­کنند که لباس­های مختلف را بر تن می­کند تا مشتری بتواند راحت­تر انتخاب کرده و خرید کند.
آنچه مسلم است حجاب استایل‌ها مانکن‌های پشت ویترین هستند تا مردم را به خریدلباس‌های مد نظرشان ترغیب کنند و نتیجه حضور این افراد در شبکه مجازی قطعا گسترش و تبلیغ حجاب نیست!