جاده‌های شمال محاله یادم بره
جاده‌های شمال محاله یادم بره
بحث راه و توجه به حمل ونقل جاده‌ای از مهمترین نیازهای استان‌های گردشگر پذیری نظیر مازندران، گیلان و گلستان است، به همین جهت لازم است تا رسیدگی به این جاده‌ها به عنوان اولویت ملی در دستورکار دولت قرار بگیرد

تیرنگ نیوز : سالیان متمادی است که افراد زیادی در ایران بر اثر حوادث ناگوار جاده‌ای جان می‌بازند و روزی نیست که خبر مرگ هم وطنانمان را از گوشه و کنار کشور نشنویم. به همین جهت ضرورت بهسازی راه‌ها از جمله راه‌های استان بر کسی پوشیده نیست.

از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که جاده‌ها یکی از مهمترین محورهای توسعه هستند و باید برای رسیدن به سطح مطلوب در این بخش شاهد بهبود کیفیت آنها باشیم. اما علیرغم این مساله هنوز هم در جاده‌های کشور شاهد نامناسب بودن محورهای مواصلاتی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم و این محورهای ارتباطی از استانداردهای لازم فاصله بسیاری گرفتند، تا جایی که به قتلگاهی برای رانندگان تبدیل شده و مسئولان هم به این مسأله اذعان دارند.
آن هم در شرایطی که فصل سرما و ريزش باران را در پیش داریم و احتمالا با این اوصاف شاهد ترافيك سنگين و تصادفات وحشتناك خواهیم بود. جاده‌هایی که متاسفانه تاكنون در برخی از آنها هیچ گونه علائمي هشدار دهنده جزء چند تابلوی فلش دار و دست اندازهای خطرناك كه رانندگان را مطلع كند نصب نشده است.

با توجه به حجم بالای تردد در جاده‌های استان‌های شمالی کشور و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب، نداشتن دوربرگردان‌های استاندارد، روشنایی کم در شب و عدم توجه به احداث دور برگردان در مکان مناسب، حجم حمل‌ونقل کالا از این استان‌ها، کم عرض بودن، نبود شانه خاکی، مسیر‌های دارای گردنه با ‌پیچ‌های تند و پی در پی و نبود علائم هشداردهنده مناسب و معایب دیگر برخی از مسیرهای مواصلاتی استانهای شمالی که باعث می‌شود افراد زیادی جان  خود را از دست دهند لازم است تا مسئولان امر در این باره اقدامات لازم را انجام دهند  و افزایش ایمنی راه‌ها را جدی بگیرند.
با این شرایط بحث راه و توجه به حمل ونقل جاده‌ای از مهمترین نیازهای استانهای گردشگر پذیری نظیر مازندران، گیلان و گلستان است، به همین جهت لازم است تا رسیدگی به این جاده‌ها به عنوان اولویت ملی در دستورکار دولت قرار بگیرد. البته با توجه به بار ترافیکی بالا در برخی مسیرها لازم است تا دولت با اولویت بندی جاده‌‌ها با توجه به حجم تردد عبور خودروهای سبك و سنگين نسبت به  جاده‌‌های بازسازی نشده اقدام کند. در همین رابطه رانندگان بسیاری در تماس با خبرنگار روزنامه تیرنگ از وضعیت نامطلوب جاده‌‌هایی که هر روز از آن تردد می‌كنند  گلایه کردند. آنها می ‌گویند آسفالت‌‌های كج و معوج، چاله‌های كف جاده، جاده‌‌های باريک و خطرناک،  نبودن شبرنگ‌های مناسب، تابلوها و وجود علائمی كه به درستی ديده نمی‌ شوند، از مشكلات جاده‌های ايران هستند.

قادری، راننده کامیون در گفت وگو با تیرنگ از فرسودگی ساليان دراز جاده‌های کشور که شاهد آن هستیم ابراز نگرانی می‌‌کند و می‌گوید: ايران جاده استاندارد ندارد ما ماشین صفر می‌خریم اما به دلیل وضعیت نامطلوب راه‌ها شاهد آسیب دیدن موتور ماشین هستیم.
وی با بیان اینکه سرعت گیر در برخی جاده‌ها به درستی تعبیه نشده است، ادامه می‌دهد: به حال برخی راه های کشور از آزاد راه تا بزرگراه و راههای شهری باید گریه کرد.
البته گلایه دیگر این راننده کامیون گرانی قیمت لاستیک و دیگر لوازم جانبی خودروها نیز بود. او همچنین به مشکلات موجود در اثر قطعی گاز به بخش سوخت‌رسانی هم اشاره کرد.

* حجم تردد با عرض و امکانات جاده هم خوانی ندارد

قاسمی، راننده تاکسی در گفت و گو با تیرنگ می‌گوید: در برخی راههای کشور حجم تردد با عرض و امکانات جاده هم خوانی ندارد.
وی ادامه می دهد: سر پيچ‌ها و دست اندازها خيلي مشكل داريم، علائم درست نيست، بسیاری از نقاط  كه نياز به آينه هست يا آينه‌ها كنده شده يا رنگ و رو رفته است.

او می گوید: بی انصافی است اگر وضعیت تمام جاده‌ها را نامطلوب بدانیم اما در کشور جاده‌هایی وجود دارند که مناسب نیستند و سبب مرگ و میر زیادی در اثر حجم تردد و انحراف خودروها می‌شوند.
این راننده تاکسی ادامه می دهد: رانندگی از پرخطرترین شغل‌ها است چون امنیت جانی نداریم.

 

* مازندران حدود سه درصد راه کشور را دارد

‌ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: در شرایط سخت تخصیص اعتبار طی سال گذشته تاکنون ۱۲۸کیلومتر از راه‌های شریانی، ۱۳۵کیلومتر راه روستایی و ۶۰ کیلومتر راه فرعی استان ترمیم و خرابی‌های آسفالت به صفر رسیده است.

حسن جهانیان با بیان این نکته که مازندران با ۱۰ هزارو ۴۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی فقط حدود سه درصد راه کشور را دارد، اما ۸.۵ درصد از متوسط ترددها در این خطه شمالی انجام می‌شود، افزود: از آن جایی که مازندران نقش ملی مهمی در حمل کالا و جابجایی انواع محصولات به خصوص محصولات کشاورزی را داراست، اما اعتبارات برای نگهداری این راه‌ها که بیشتر ازظرفیت و توان آن زیر بار ترافیکی می‌رود، اندک است.

وی، اعتبارات استانی سال گذشته راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران را در بخش راه روستایی و فرعی ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار امسال به ۳۶۰ میلیارد تومان کاهش یافت، البته اعتبار ملی راه‌های مازندران با ۳۰ درصد افزایش امسال ۷۰۰ میلیارد تومان شده است.با توجه به نقش مهم راه‌های روستایی و فرعی استان در جابجایی کالا نیاز به حمایت ویژه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران را‌ه‌های شریانی استان را ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: طبق آنالیز صورت گرفته، ۳۹ درصد از راه‌های شریانی استان خرابی زیاد، ۱۳ درصد خرابی متوسط و ۴۹ درصد دارای رویه مناسب است.

جهانیان وضعیت خرابی آسفالت راه‌های روستایی و فرعی استان را بالا دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می دهد که از مجموع هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی استان که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن آسفالته است، ۳۱ درصد خرابی زیاد، ۴۴ درصد خرابی متوسط و فقط ۲۵ درصد آسفالت مناسب دارد.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای مازندران از مجموع یکهزار کیلومتر راه فرعی استان، ۳۱ درصد دارای خرابی زیاد، ۱۹ درصد خرابی متوسط و ۵۰ درصد نیز وضعیت مناسبی دارد.

وی اعتبار برای جبران خرابی‌های آسفالت راه‌های شریانی و روستایی مازندران را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سالانه برای نگهداری راه‌های استان با توجه به ارزش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی آن، طبق استاندارد بین المللی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سالانه کمتر از ۲۰ درصد آن تامین اعتبار و محقق می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از اجرای طرح مشارکتی ۵۰ کیلومتر آسفالت راه فرعی دراستان خبر داد وگفت: دراجرای این طرح قیرآسفالت توسط دولت تامین می شود.

جهانیان ادامه داد: از ۲۱۹ نقطه حادثه خیزی که در راه‌های مازندران شناسایی شده است تا کنون ۱۴۲ نقطه آن رفع حادثه شده است، همچنین در همین راستا راهداری مازندران ایجاد ۱۳ دوربرگردان را در دست اجرا دارد.

وی گفت: زیر ساخت‌ها و حمل و نقل یکی از شاخص‌های مهم توسعه هر جامعه است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه راه‌های روستایی در دست اجرا است، اظهار داشت: به دلیل تراکم و تعدد روستاها در مازندران، در زمینه ایجاد راه‌های روستایی ایمن و مناسب اقدامات قابل توجهی در دست اجرا است و درصدد هستیم با تامین اعتبارات کافی در زمینه آسفالت محورهای روستایی گام موثری برای مردم شریف روستاها که قدر مسلم لیاقت و شایستگی آنها بیش از اینها است، برداریم.